Rammelend/ratelend geluid motor
glenn 636
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 06-01-2016

Gepost: 06 januari 2016 06:47 PM

Hey ben nieuw op het forum

Ik rijd dus met een citroen Berlingo 1.6Hdi 75 Pk Diesel van 2010 , 156000 km, turbo en distributieriem vervangen .....

Sinds gisteren maakt de motor een Rammelend/ratelend geluid wanneer ik hoger in toeren ga.

Wanneer hij gewoon vrij loopt, loopt hij perfect.

Mijn garagist dacht eerst dat het het vliegwiel was van (de motor of de koppeling, ik weet niet meer precies wat hij zei) maar blijkbaar heeft mijn model dat niet. Ik zeg dit gewoon omdat hij aan het geluid dacht, dat het dat was maar mijn model heeft dit niet maar kunnen de experts hier misschien toch een beeld vormen over wat ik bezig ben Smile

Aangezien hij nu zelf eerst op fora bezig is om misschien iets te vinden wat het zou kunnen zijn, alvorens alles open te gooien, dacht ik even mee te helpen , want hoe meer man hoe beter natuurlijk Smile

Dus mijn vraag : iemand een idee wat het zou kunnen zijn ?
ik weet dat “raar geluid” niet echt een referentie is, maarja je weet nooit Smile

alvast bedankt

Profiel  
 
FastFred
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2024
Geregistreerd: 28-06-2012

Gepost: 06 januari 2016 07:01 PM
  [ # 1 ]

De eerste auto die geen vliegwiel en/of koppeling heeft moet ik nog tegen komen hoor? Misschien dat je dat verkeerd begrepen hebt?

Is het geluid afhankelijk van motortemperatuur? Ik had met mijn vorige auto een rammelende uitlaat hitteschild rond de 3000rpm, maar alleen onder een bepaalde temperatuur, na een flinke snelwegrit (waarbij de uitlaat goed warm wordt) hoorde ik het niet meer.

Hoor je het ook als je een poot gas geeft terwijl de auto stil staat, of hoor je het geluid alleen als de motor onder (deel)last is, dus tijdens het optrekken?

Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
glenn 636
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 06-01-2016

Gepost: 06 januari 2016 07:21 PM
  [ # 2 ]

ja ik heb het waarschijnlijk verkeerd begrepen, maar het was allessinds een onderdeel van onder de motorkap waarvan hij dacht dat het kon zijn, maar dat mijn model niet heeft, mijn excuses daarvoor want ik kan het me echt niet meer herinneren wat hij zei ....

nee van de motortemp hang het niet af, het is van het moment dat ik hem opzet en gas geef, belast of niet….

wanneer ik de koppeling induw, of wanneer hij neutraal staat te draaien is het geluid er niet ...

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 januari 2016 07:42 PM
  [ # 3 ]

Druklager dat rammelt?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
glenn 636
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 06-01-2016

Gepost: 06 januari 2016 08:03 PM
  [ # 4 ]

misschien, alles wat wat ik hier lees, neem ik morgen mee bij men garagist en kan ik eens voorstellen aan hem of het dat zou kunnen zijn Smile

Profiel  
 
glenn 636
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 06-01-2016

Gepost: 07 januari 2016 05:41 PM
  [ # 5 ]

ik kom net van bij de garagist, het probleem zou komen van dat er op het verkeerde moment brandstof geinjecteerd word in de pistons ...... en dit alleen vanaf 1500-2000 tr/min…

iemand raad of mogelijk oplossingen ?

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 07 januari 2016 08:32 PM
  [ # 6 ]

Distributieriem en inspuitpomp(als dit model die heeft) verkeerd getimed dus. Die was toch vervangen las ik in de eerste post, dus even opnieuw doen. Al is t maar om het uit te sluiten.
Krukas poelie kan ook rammelen, het hart van de poelie is dan van rubber, dat verdroogd waardoor de buitenschaal waar ook de multi-riem op loopt los komt wat een rammelend gehoor geeft. Dus even kijken of jou wagen ook voorzien is van zo’n poelie.

Gr. Wim.

Profiel  
 
glenn 636
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 06-01-2016

Gepost: 08 januari 2016 04:43 PM
  [ # 7 ]

ok bedankt, alle tips/raad zijn welkom maar alvast bedankt voor de gegeven raad

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 08 januari 2016 08:27 PM
  [ # 8 ]
wim V8 schreef:

...inspuitpomp…

Een HDi heeft een niet-getimde hogedrukpomp. Inspuiting wordt gestuurd vanuit de ECU.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 08 januari 2016 10:26 PM
  [ # 9 ]

Krukas poelie zoals al vermeld had je bij deze km stand ook mogen vervangen want vroeg of laat gaat die naar zijn grootje.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
glenn 636
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 06-01-2016

Gepost: 09 januari 2016 06:43 PM
  [ # 10 ]

allemaal bedankt , maar er is dus eindelijk een duidelijk verdict

er is 1 injector die volledig vast zit en een andere druipt

waardoor er een cillinder niet of geen voldoende brandstof krijgt

ik weet niet of dit duidelijk is allemaal , maar dit is toch wat ik van de uitleg van de garagist begrepen heb Smile

dus allemaal bedankt voor de tips en raad

mvg

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 09 januari 2016 08:58 PM
  [ # 11 ]

Dan heeft hij hem uitgelezen, goed zo.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook