Thanks, ga ik checken.
Ik heb inmiddels ook Jotham Gast (http://jothamgast.nl/) in Amsterdam Noord gevonden.
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Hi BX liefhebbers,
Ik heb een (bloed irritant) dingetje met mijn BX en het lukt me niet om het op te lossen.
Het euvel:
Het euvel is dat de BX stationair te hoog loopt maar dit doet ze alleen als ze warm is. De motor is warm nadat ik een kwartiertje ofzo heb gereden. Tevens loopt de (warme) motor nog anderhalve seconde door nadat ik het contactslot heb uitgedraaid en de sleutel heb verwijderd.
Bij mijn Garage - Jotham Gast in Amsterdam Noord - hebben ze ook naar dit probleem gekeken. De carburateur hebben ze los gehad en met (nieuwe) pakkingen terug geplaatst. De enige oplossing die zij nog zien is de carburateur vervangen door een andere exemplaar (en dan is het nog de vraag of het probleem dan ook echt verholpen is).
Misschien handig om te weten:
Het gaat om een BX 1.6 Biarritz uit 1989 met een weber carburateur.
Mijn vraag:
Niet geschoten is altijd mis. Heeft hier misschien iemand nog een hint voor me in welke richting ik een oplossing zou kunnen zoeken?
Thanks!
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Is het een automatische of een manuele choke?
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Het is een manuele choke.
Deze choke werkt prima. Als de motor nog koud is reageert hij goed op uittrekken / indrukken. Is de motor eenmaal warm dan gaat hij nog hoger lopen als ik m uittrek.
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Stationaire toerental is toch makkelijk af te stellen bij een carburateur?
Of denk ik nou te simpel?
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
En het gas blijft niet een beetje hangen als de motor warm is? (en het asje dus een beetje uit zet)
Dit heb ik met mijn Solex carb. gehad, maar ik kon de veer wat strakker zetten.
Thanks voor de reacties.
Stationaire toerental is toch makkelijk af te stellen bij een carburateur?
Of denk ik nou te simpel?
Ook voor de hand liggende oplossingen zijn welkom.\o/
Ik neem aan dat je doelt op de stelschroef waarmee je het stationaire toerental kunt regelen.
Even een kiekje.
Ik heb deze schroef (gele pijl) eens een aantal slagen (6 stuks) uit gedraaid en wat opvalt is dat dit géén effect heeft op het toerental. De veer (roze) lijkt niet voldoende spanning te hebben om het ijzertje (blauwe) tegen de stelschroef aan te drukken. Trek ik dit ijzertje handmatig tegen de stelschroef dan loopt de BX óók mooi stationair als ze warm is.
Is dit normaal of zit hier iets niet goed?
In dat geval zijn tips om deze veer strakker te krijgen van harte welkom.
Gepost: 12 januari 2016 04:51 AM [ Melding ] [ # 126 ]
En het gas blijft niet een beetje hangen als de motor warm is? (en het asje dus een beetje uit zet)
Dit heb ik met mijn Solex carb. gehad, maar ik kon de veer wat strakker zetten.
Bedoel je de as en de veer bij de stelschroef? Of bedoel je een andere as / veer?
Thanks weer.
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Bij een Solex zit de kabel op een kunststof “trommel”, en daar zit dan weer een ronde veer aan de buitenkant omheen en deze is strakker te zetten. Maar bij jouw Weber zie ik zoiets niet. Heb je al geprobeerd om alles eerst eens schoon en gangbaar te maken met remmenreiniger en daarna te smeren?
Dat lijkt mij ook een goeie tip.
Asje aan beide zijden smeren.
En ik neem aan dat je ook al naar de gaskabel hebt gekeken op te strak staan…
Ik doelde inderdaad op de stelschroef in de eerdere post maar dat was inderdaad te simpel…
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
WD 40 doet wonderen. Bij elke onderhoudsbeurt (en tussendoor een keer) de asjes even inspuiten en je hebt nooit meer last.
Die veer zit aan de andere kant ook vast: Een 90 graden haak die in een gaatje in het carburateur huis zit. Afgebroken? Losgeschoten ?
Je kunt natuurlijk als “paardenmiddel” een extra veer of elastiek monteren aan de gaskabelhevel, voor even…..
To err is human, not to err is divine.
thanks weer voor de reacties!
Met remmenreiniger en wd40 was ik al aan de slag geweest, maar ik heb net nog een keer het eea gereinigd en gesmeerd. Zónder resultaat. De gashendel-unit lijkt prima en soepel te bewegen als ik het gas intrap, maar ik krijg met geen mogelijkheid de hendel verder.
MAAR! Tijds het smeren hoorde ik ergens een fluitend geluid achter de carburateur. Het lijkt erop dat er valse lucht wordt aangezogen. Na wat gezoek bleek een t-splitsing van een slang (van luchtfilter naar carburateur naar richting lhm vat) gebarsten. Deze t splitsing was zo uitgehard dat hij direct doormidden brak nadat ik hem aanraakte. Maandag maar even langs mijn garage om te kijken of ze een t splitsing hebben liggen. Wie weet is dan ook het te hoog in toeren probleem opgelost…..
Wordt vervolgd!
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Als dat luchtlek het probleem niet oplost zal ik eens naar de choke-kant van de carburateur kijken. Naar de volgende stelschroef/aanslag:
Deze regelt zijn gasklepopening bij het choken.
Groeten Bart
Thanks voor de tip. Het lek hoop ik deze week gefixt te hebben. Als het probleem dan nog niet is opgelost, ga ik hier naar kijken.
Update volgt.
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic
Gisteren de BX opgehaald en het valse lucht lek direct achter de carburateur is gedicht met een nieuw T-stuk. Het probleem van een te hoog stationair lopende motor (als de auto warm is) lijkt nu verholpen. Ook lijkt ze gemakkelijker te starten. \o/
Thanks weer voor de hulp en adviezen.
nu: BX TGi Biarritz K6
ex: BX Chic