Na aanschaf van onze saxo bleek bij thuiskomst dat er roestbruin koelvloeistof via het overloop gaatje uit het expantievat liep. Het reservoir is moeilijk te zien hoe vol deze zit, maar intussen ben ik er wel achter dat het niveau enkele cm boven max uitkomt. Nu hij een overtollig deel eruit heeft gegooid lijkt hij niet meer opnieuw te lekken. Er is geen sludge te zien in de olie, geen vermogensverlies. Warme slangen en radiateur, geen borrels in de koelvloeistof met gas geven. Maar wel witte rook uit de uitlaat.
Auto komt netjes op temperatuur en op de snelweg blijft hij ook netjes koelen. Toch ben ik niet helemaal gerust. Op het blok links voor bij de dynamo was eerst wel olie te zien dit heb ik schoon geveegd en is tot nu toe nog niet weer zo duidelijk terug gekomen.
Ik vrees het. Koelvloeistof hoort er niet zo uit te zien ... :S
Dat hij het eruit gooit en dat hij wit rookt, ik vrees er inderdaad ook voor.
Nu ja met een beetje sleutelkennis is het helemaal geen moeilijke of dure klus, de distributiriem die ik dan ook zou doen is duurder (en dat is ook nog relatief goedkoop).
Wel alles goed doorspoelen want dit hoort er niet in.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Eigenlijk vind ik het wel logisch dat hij er in het begin koelvloeistof heeft uitgegooid, omdat het vloeistof niveau waarschijnlijk tot aan de dop gevuld was dus ver over max. Nu gooit er er niks meer uit en is het niveau nog steeds boven max. Maar de kleur is toch wel dubieus.
De witte rook zag ik niet meer met een warme motor. Maar stel dat het koelvloeistof zou zijn dan moet het niveau toch ook snel dalen en zou er sludge in de olie aanwezig zijn?
Misschien heeft iemand er een goedje ingedaan zoals bijv Barr’s Leaks.
Op zich hoeft dat geen ramp te zijn.
Als je op je radiateur (buitenkant)ergens een klodder van dat spul ziet zitten zou het heel goed kunnen dat deze toevoeging is gebruikt.
Er zijn meerdere versies van, voor grote en kleine lekken.
Voor de kleine lekken is het bruin volgens mij.
Ik kan die 2e foto niet helemaal goed plaatsen. Is dat bij de radiateur toevallig?
Die damp uit de uitlaat kan natuurlijk ook met het weer te maken hebben, bij veel stadsritten komt dat vaak voor.
Maar ja, wat is veel witte rook…
Die 2e foto is bij de radiateur genomen vanaf de passagierszijde. Dat dacht ik dus in eerste instantie ook dat de rook kwam door het koude weer is natuurlijk gewoon condens. Misschien toch maar eens een video van maken, maar die kan ik hier natuurlijk niet plaatsen. Zal ik moeten doen via youtube met link natuurlijk.
Misschien lukt dat me morgen middag.
Hierbij een link naar een filmpje met draaiende motor de auto heeft net een rit gemaakt van ongeveer 15 km en is dus op zich nog warm, de temperatuur meter staat ongeveer halverwege tussen beneden en het midden streepje. Ik wilde het koelvloeistof niveau laten zien door in de slang te knijpen maar helaas was dat zonder zaklamp niet te zien.
Ben benieuwd wat de meningen zijn na het zien van het filmpje mbt de koelvloeistof en de uitlaatgassen.
Hier nog een filmpje waar de auto stationair draait.
Ik vrees toch echt dat het de koppakking is….
Het is een klus die op zich goed te overzien is. Eventueel zou je de kop kunnen wegbrengen voor revisie, dat bespaart je een goeie klepveertang om de klepsteelhoedjes te vervangen (dat is ook echt nodig). Als je alles zelf demonteert, de kop laat vlakken, ben je voor minder dan 200 Euro klaar. Als de auto verder nog goed is, is het wellicht de moeite waard. (Ik zou dan wel zeker willen zijn van hoe erg de roest is en of dat niet in de papieren loopt voor een volgende APK).
Eventueel kun je het uitbesteden, maar denk dan aan 400-600 Euro, afhankelijk waar je hem wegbrengt.
Succes
Wat je in de radiator ziet, voor mij ook duidelijk een koppakking, bekend kwaaltje, doorgeslagen tussen olie en water en niet naar de cilinder (of minimaal)
Klepsteelhoedjes zeker vervangen, kun je makkelijk zelf met een zelfgemaakte klepveertang, hier de mijne
Als hij niet heet is geweest hoef je hem niet te laten vlakken, scheelt 50-60 euro
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Bedankt voor jullie feedback. Misschien een domme vraag maar waarom klepsteelrubbers vervangen? Ik heb al een adres gevonden die goedkoop de koppakking kan vervangen. Ik heb op youtube een filmpje gevonden waar ze een koppakking van een 106 vervangen en denk dat dat toch verstandiger is om aan iemand over te laten die daar meer ervaring mee heeft.
Maar als de auto daar toch eenmaal naar toe gaat heb ik hem gevraagd om de gehele auto eerst na te kijken alvorens ik deze werkzaamheden uit laat voeren. Denk dat voor de fuseekogels aan vervanging toe zijn. Dan wellicht nog een lagers van de achter as of complete achteras. Gaan we er ook achterkomen of de distributie 3000km geleden vervangen is. Kortom zal wel een aardig kostenplaatje worden als je dat vergelijkt met de aanschaf.
Niet leuk! Ga sowieso dan nog een keer met de handelaar contact leggen die de auto aan mij verkocht heeft.
Klepsteelrubbers worden hard met de jaren, krijg je blauwe rook bij het starten, word steeds erger, op de duur blijft hij dat altijd doen.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Misschien overbodig, maar wanneer rookt hij wit? Altijd of alleen de eerste 20min? Het zou misschien kunnen dat er geen kvs is gebruikt maar water en dat is gaan roesten…
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Zolang de auto geen onoverkombare roest heeft, is alles te fixen. Het voordeel is dat als je dat dan weer gedaan hebt (of laten doen) dat je ook weet dat het goed is. Daarom vind ik het ook niet erg om een Saxo te kopen waarbij het slecht is, dan weet ik tenminste wanneer ik het heb vervangen, het goed is.
Roest kan hard in de papieren lopen als je zelf niet kan lassen. En de vraag komt dan snel op of het nog zinvol is. Op marktplaats staan meer dan 300 Saxo’s te koop in diverse prijsklasses.
Er mee terug gaan naar de handelaar zou ik wel doen. Wellicht wil deze niet zo bekend staan.
Als je zeker wilt weten of de koppakking lek is zou ik hem laten afpersen.
Stationair lijkt de condens wel normaal, maar met gasgeven lijkt het wel wat veel…
Maar terug naar de verkoper lijkt mij een goed idee, in ieder geval om het te melden.
Kan je later er op terug komen.
@tim1993 hij rookt niet altijd er zijn sommige momente. Dat hij niet rookt.
Hier zie je dat hij nu niet rookt. Kan er geen pijl op trekken.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Temperatuur tussen laag en midden na 20 min rijden is trouwens te koud. Hij zou dan zo’n beetje in het midden moeten staan.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.