1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
BX 19 GTi Automatic (Deauville diesel in de verkoop)
Martijn_vK
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 15-12-2015

- BX 19 GTi Automatic
- C5 Break Différence 2.0 16v
Gepost: 13 januari 2016 12:00 PM

Zo, tijd om mijn auto hier eens voor te stellen.

Ik heb sinds een kleine maand een BX diesel op de oprit staan. Mijn eerste BX en eerste Citroën, na verschillende Peugeots, Lancia, Alfa en Audi. Altijd veel enthousiasme gehad voor auto’s en al van jongs af aan gek op Franse auto’s. Als klein jochie namen mijn ouders me meerdere keren per jaar mee naar Frankrijk en zodoende verliefd geworden op de auto’s met de zwarte kentekenplaten en gele koplampen. Vooral het automobiele erfgoed van de jaren ‘80 en begin ‘90 geven me warme gevoelens. De BX is eigenlijk een grote portie jeugdsentiment.

De BX is gekomen omdat ik wilde gaan snijden in mijn autokosten. Ik ben een eigen onderneming aan het opstarten, dus geld kan ik goed gebruiken momenteel. Klinkt misschien gek, maar de Alfa 156 2.4 JTD 20v die ik hiervoor had trok de portemonnee zo hard leeg dat de BX nu al een verademing is. Alleen al de vaste lasten zijn gehalveerd. Zelfs als het onderhoud ook halveert, is de BX alsnog duur Very Happy dus ik hoop op nog wat minder.

De BX betreft een 19 D in de leuke Deauville-uitvoering. Stond laatst te koop voor €300 en heb die gok maar gewaagd. Uiteindelijk nog een beetje meer betaald om hem met APK te krijgen (ashoesje en wiellager vervangen) en ondertussen lekker aan het sturen. De auto was van een monteur die hem altijd heel keurig heeft onderhouden en er ruim 7 jaar mee heeft gereden. In de loop der jaren is er wel het een en ander, veelal niet origineel, aan gedaan. Zo was hij het zat steeds uitlaatdelen te moeten vervangen en heeft er een RVS pijp onder geknutseld uit delen van Renault. Helaas is hiervoor een hap uit de bumper gehaald. Er is een GTI-interieur in gegaan en elektrische ramen, stuurbekrachtiging en centrale vergrendeling op gekomen, allemaal origineel Citroën. Een automatisch dimmende binnenspiegel, verwarmde buitenspiegels en een plafonniere in het midden komen uit diverse Renaults. Ook zit een een snelheidsgeregelde cruise control in.

Van buiten ziet hij er wel een beetje crappy uit, met bumpers die niet zo mooi meer zijn, wat kleine schades en een fijne roestpuist op de motorkap door steenslag. Toch is het een prima autootje, lijkt het. Geen lekkages (klop klop), wel een beetje olieverbruik. Er staat 422.000 km op de teller, dus ervaring zat! Na een grote schoonmaakbeurt zowel buiten als binnen is hij ook niet meer zo onooglijk. Alleen de linker koplamp is lelijk van binnen en heeft last van vocht en datzelfde geldt voor het linker knipperlicht. Voor beide heb ik al een vervangend exemplaar in huis.

Om hem nog wat verder op te knappen heb ik nog het één en ander in huis gehaald. Een nieuwe kofferbakmat, mattensetje, bakje bovenop dash (was kapot) mèt digitaal klokje, gele H4-kapjes, speakerroosters, en een hoedenplank (ontbrak). Zo begint het weer een leuk wagentje te worden.

Ik wil binnenkort een beurtje uitvoeren met motorflush en de auto verder rondom checken zodat ie technisch weer helemaal fris is en ik zorgeloos ermee naar mijn werk kan. Op naar de vijf ton!

Een projectje heb ik er ook al van gemaakt, want ik wil er graag een toerenteller in hebben. Daarvoor al een tellerbakje van een turbodiesel gehaald. Even goed onderzoeken hoe de stekkers aangesloten dienen te worden. Het klokje zal het minst lastig zijn verwacht ik, om die van de analoge naar de digitale te krijgen. Tips en ervaringen zijn welkom! Oja, en ik moet er nog een radio in knutselen.

Veel foto’s heb ik nog niet. Hier een paar:





Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Profiel  
 
Sander O
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 18-06-2015

Gepost: 13 januari 2016 02:27 PM
  [ # 1 ]

jaa vet! veel plezier ermee Wink

Profiel  
 
Martijn_vK
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 15-12-2015

- BX 19 GTi Automatic
- C5 Break Différence 2.0 16v
Gepost: 13 januari 2016 02:55 PM
  [ # 2 ]

Thanks!

Oja, nog een wetenswaardigheidje: het betreft een omgekeurde grijs-kenteken-auto. Oorspronkelijk is het een ‘93er, maar in 2001 hebben ze er een regulier kenteken van gemaakt. Dit heeft als voordeel dat de massa leeg op kenteken niet 1009 kg is, zoals gebruikelijk bij een 19D, maar 940 kg. Scheelt weer een belastingcategorie Smile

Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 14 januari 2016 07:00 PM
  [ # 3 ]

leuk ding!
jammer van dat kenteken, als ie op nog steeds op grijs kenteken stond was het helemaal uniek!!

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 14 januari 2016 10:21 PM
  [ # 4 ]

Jeetje, wat een zeldzame vondst. Leuk! very good

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Martijn_vK
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 15-12-2015

- BX 19 GTi Automatic
- C5 Break Différence 2.0 16v
Gepost: 17 januari 2016 12:35 PM
  [ # 5 ]

Ja, het is wel een redelijk unieke auto zo. Het plan is om hem weer zo goed en zo kwaad als mogelijk is netjes te krijgen, en ook een beetje te upgraden.

Netjes maken:
- Grote beurt uitvoeren
- LHM systeem spoelen en verversen
- Toch maar een originele uitlaat plaatsen
- Mooie bumpers plaatsen (setje zoeken)
- Andere motorkap zoeken (roest! Dus zoek een korte kap van kunststof in Gris Quartz)
- Velgen opknappen
- GTI bestuurdersstoel terugplaatsen (zit nu een ASS-exemplaar in die fijn zit maar niet matcht)
- Kofferbakverlichting fixen
- Her en der wat beschadigde delen vervangen
- Koplamp en knipperlicht vervangen

Upgraden:
- Korte kap met grill dus, vind ik mooier en is lichter
- Toerenteller aansluiten
- Schermpje aansluiten deuren open

Van die laatste twee heb ik helaas geen aansluitmateriaal dus moet ik zelf iets gaan verzinnen. Of de juiste stekkers of kabelboom erbij zoeken.

Bumpers en motorkap begint wel prio te worden, want dat ziet er echt niet uit.

Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Profiel  
 
Martijn_vK
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 15-12-2015

- BX 19 GTi Automatic
- C5 Break Différence 2.0 16v
Gepost: 17 januari 2016 12:40 PM
  [ # 6 ]

Sneeuw en zon Smile en een gare BX

Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 17 januari 2016 12:52 PM
  [ # 7 ]

‘Photo not found’

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Martijn_vK
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 15-12-2015

- BX 19 GTi Automatic
- C5 Break Différence 2.0 16v
Gepost: 17 januari 2016 12:55 PM
  [ # 8 ]

Nu wel Wink forum heeft moeite met spaties in URL’s. Photobucket noemt het “mobile uploads” met een spatie dus.

Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 17 januari 2016 01:21 PM
  [ # 9 ]

Ik zou de motorkap lekker lang laten, vind het wat mooier staan bij een Deauville. En eigenlijk moet de stickerset erop. Gewichtsbesparing door de motorkap lijkt mij minimaal, zou lekker een lange kunststof kap zoeken. Denk dat dat ook makkelijker is omdat Cannes en Deauville geleverd werden in deze grijze kleur in lange kap.

Stekker voor de deuropenindicator zit bij je zekeringenkast en is een wit, 5polig stekkertje als ik het goed herinner.

Hele leuke en zeldzame BX!

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
Martijn_vK
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 15-12-2015

- BX 19 GTi Automatic
- C5 Break Différence 2.0 16v
Gepost: 17 januari 2016 02:33 PM
  [ # 10 ]

De deuropenindicator bedoel ik zo’n schermpje met lampjes erin. Heb ik er ingezet ter vervanging van het blinde kapje, maar moet nog aangesloten worden. Er zit een veelpolige brede platte opening voor een stekker achterop.

Ik vind persoonlijk een korte kap mooier. Geen idee of er ook korte kap BX’en zijn geleverd in Gris Quartz, op zich een vrij algemene Peugeot/Citroën-kleur. Dat het een Deauville is, ach. De Deauville-striping heeft zijn beste tijd wel gehad en de embleempjes zijn al foetsie. Ik wil gewoon een leuke BX naar mijn zin.

Binnenkort wat meer foto’s Smile

Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 17 januari 2016 02:45 PM
  [ # 11 ]
Martijn_vK schreef:

De deuropenindicator bedoel ik zo’n schermpje met lampjes erin. Heb ik er ingezet ter vervanging van het blinde kapje, maar moet nog aangesloten worden. Er zit een veelpolige brede platte opening voor een stekker achterop.

Klopt, daar is een verloopdraadboomje voor naar de stekker in je zekeringenkast. Als je de aansluitingen hebt tenminste & de bijbehorende deurvangers.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
Martijn_vK
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 15-12-2015

- BX 19 GTi Automatic
- C5 Break Différence 2.0 16v
Gepost: 18 januari 2016 03:03 PM
  [ # 12 ]

Er is niets maar dan ook niets voorbereid. Ik zal dus alles moeten aanleggen. Zit de verklikker voor deuren open in de deurvangers? Ik neem aan dat het signaal toch wel uit de drukschakelaars die in elke deurstijl zitten te halen is? De opnemer van de toerenteller is volgens het elektrisch schema wel aanwezig (toerenteller zelf optie) maar het algemene schema en het schema van het instrumentenpaneel spreken elkaar lichtelijk tegen.

Ik ben normaal gesproken helemaal geen fan van elektra, maar ik denk dat ik er toch aan zal moeten als ik een toerentellertje in de auto wil hebben.

Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 18 januari 2016 03:38 PM
  [ # 13 ]

Dat was mijn vermoeden omdat er wel cv en elektrische ramen in is geknutseld. Als je geluk heb is het namelijk de complete kabelboom en zit dat stekkertje wel bij/in je zekeringenkast.

Indicator zijn andere deurvangers, daar zit namelijk een maak/breek contactje in die het display aanstuurt. De gewone drukschakelaars voor de interieurverlichting geven pas signaal als je deur bijna helemaal open is, itt de deurvangers.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
Martijn_vK
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 15-12-2015

- BX 19 GTi Automatic
- C5 Break Différence 2.0 16v
Gepost: 17 februari 2016 04:00 PM
  [ # 14 ]

Inmiddels rij ik alweer twee maanden in de BX en het bevalt me eigenlijk prima! 427.000 km nu. Geen enkele andere BX tegen gekomen tijdens de kilometers die ik gezweefd heb.

Ook heb ik wat werk verzet aan de auto:
- Kofferbakverlichting hersteld
- Motorkap gekocht (moet er nog op)
- Originele uitlaat gekocht (moet er ook nog op)
- Spullen beurtje in huis gehaald (moet nog uitgevoerd worden)
- Bestuurdersstoel gewisseld voor de “originele” GTI-stoel, interieur weer compleet
- Koplamp en richtingaanwijzer links vervangen

Er staan ook nog wat zaken op de planning, buiten het afmaken van bovenstaande:
- Klokje aansluiten (snoer met stekkers onderweg)
- Bumperstrip voor opknappen/spuiten
- Bumperstrip achter zoeken, deze ontbreekt
- Tellerbakje met toerenteller aansluiten

Vooral dat laatste wordt nog een leuke klus. Iemand enig idee hoe en wat ik dat kan aanpakken? Van het elektrisch schema wordt ik niet veel wijzer.

Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 17 februari 2016 07:26 PM
  [ # 15 ]

Wat een leuke BX heb je daar!

De toerenteller van de turbodiesel wordt volgens mij aangestuurd door een BDP sensor op het vliegwiel. Die sensor zit er meestal ook wel bij de gewone diesels, maar hebben nogal de neiging om kapot, of stuk, of gaar te zijn. Zit de sensor er inderdaad en doet ie het ook, dan is het een kwestie van wat draadjes trekken en aansluiten.

Het klokje aansluiten wijst zichzelf bijna, je heb een plus, een min en een draadje voor het lampje. Simpel zat.

Deze diesels in Deauville uitvoering worden bijzonder zeldzaam; hou ‘m in ere, zolang dat tenminste technisch en economisch een beetje verantwoord blijft Wink

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook