Hoi allemaal,
Kan een mooie en goed onderhouden BX 1.9 kopen op lpg.
Alleen is de km-stand 400.000
Is dit verstandig om te kopen??
Moet ik op voorhand ergens opletten en/of vervangen??
Denk aan distributieriem…..
Alvast bedankt,
Bob
Re: BX met 400.000km op lpg verstandig om te kopen??
austria schreef:Hoi allemaal,
Kan een mooie en goed onderhouden BX 1.9 kopen op lpg.
Alleen is de km-stand 400.000Is dit verstandig om te kopen??
Moet ik op voorhand ergens opletten en/of vervangen??Denk aan distributieriem…..
Alvast bedankt,
Bob
Met zo’n kilometerstand is een goede staat van onderhoud absoluut een vereiste. De motor kan een hoop kilometers hebben bij normaal gebruik, dus daar hoef je niet over in te zetten. Wel zit de cilinderkop op gas na 3 tot 4 ton wel aan zijn maximum. Is deze al eens vervangen?
In principe kan een 4 tonner met goede onderhoudshistorie een betere aanschaf zijn dan een 2 tonner met een slechte onderhoudshistorie. Het is wel belangrijk dat de vorige eigenaar je daar goed over kan informeren.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Hmmm, je hebt een grote kans dat vele onkosten reeds door de vorige eigenaar over de balk zijn gesmeten. Misschien is het wel beter om eentje met 4 ton te kopen dan eentje mer 2,5 ton.
Je kan ook eens bij de lokale LPG-specialist langs gaan, er zit een kansje in dat de vorige eigenaar daar kwam voor zijn LPG onderhoud. Ze houden daar precies bij op welke km-standen zaken zoals de verdamper is vervangen. Op deze manier ben ik achter de LPG-historie van mijn vorige wagen gekomen.
Maar goed, als hij een kop-revisie achter de rug heeft, lekker rijd en de prijs is redelijk, dan zou ik niet weten waarom je het niet zou doen.
Ik had een 1.4 op LPG, daarmee tot 235.000 gereden, gestopt wegens
a) Motorolie lekkage
b) Hydraulische lekkage (HD pomp versleten)
c) Remschijven te dun, alle vier
d) Uitlaat systeem doorgerot
Dit zijn in ieder geval punten van aandacht, met LPG geen problemen gehad, alleen overschakelen van gas op bezine gaf problemen, maar het was nog een carburateur versie. Plofte geregeld het luchtfilter uitelkaar als met het starten iets te veel gas gegeven werd, plakte het gat weer af met tape.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
En wat LPG betreft: de motor zelf heeft minder te leiden van LPG dan van benzine, die 4 ton hoeft wat dat betreft geen probleem te zijn. Alleen de cilinderkop heeft een vrij zwaar leven, dat is een aandachtspunt. En zoals Marten zei, de staat van onderhoud is belangrijker dan de kilometerstand. Ter vergelijk: mijn huidige TZD Turbo die nu 360.000 op de teller heeft staan rijdt strakker dan mijn vorige BX, een GTI die zo’n 230.000 km heeft gehaald. Daar mankeerde op een gegeven moment echt van alles aan…
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Pbreed schreef:Ik had een 1.4 op LPG, daarmee tot 235.000 gereden, gestopt wegens:
a) Motorolie lekkage
b) Hydraulische lekkage (HD pomp versleten)
c) Remschijven te dun, alle vier
d) Uitlaat systeem doorgerotDit zijn in ieder geval punten van aandacht, met LPG geen problemen gehad, alleen overschakelen van gas op bezine gaf problemen, maar het was nog een carburateur versie. Plofte geregeld het luchtfilter uitelkaar als met het starten iets te veel gas gegeven werd, plakte het gat weer af met tape.
Wat je opsomt zijn inderdaad gewone onderhoudszaken. En backfire is vaak met een goede afstelling en correcte inbouw veel aan te doen.
Ik heb zelf nooit last van backfire.
Maar vergeet niet dat een LPG-installatie oon slijtbare onderdelen heeft die wel eens vervangen moeten worden.
winnetou schreef:Ter vergelijk: mijn huidige TZD Turbo die nu 360.000 op de teller heeft staan rijdt strakker dan mijn vorige BX, een GTI die zo’n 230.000 km heeft gehaald. Daar mankeerde op een gegeven moment echt van alles aan…
Bij mij was de diesel toen ik em kocht met dik 3 ton nog in perfecte staat en de 14 injection die ik ervoor had was bij 253.000 in beroerde staat. Nu heeft de diesel 413.000 km op de teller staan en qua staat minstens net zo goed als de 14 toulouse waar ik nu mee rij die slecht 160.000 km heeft gedraaid.
Het is en blijft toch een gok om een BX met 400.000 km te kopen. Mijn eerste BX, een 19TZi op LPG, hield het eigenlijk na 400.000 km voor gezien. Met veel pijn, moeite en veel geld heetf ie het nog bijna 70.000 km volgehouden, maar toen was het ook echt gedaan.
Eric Vertogen schreef:Het is en blijft toch een gok om een BX met 400.000 km te kopen. Mijn eerste BX, een 19TZi op LPG, hield het eigenlijk na 400.000 km voor gezien. Met veel pijn, moeite en veel geld heetf ie het nog bijna 70.000 km volgehouden, maar toen was het ook echt gedaan.
Het hangt natuurlijk ook nogal af van de rijstijl van de vorige eigenaar Als de techniek niet gespaard wordt OF juist wel, maakt op zo’n leeftijd met goed onderhoud wel het verschil.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ik denk dat er een paar dingen erg belangrijk zijn.
de staat van de auto.
misschien een idee om er iemand naar te laten kijken die er echt verstand van heeft.
ten 2de zal de prijs ook een rol spelen.
verder natuurlijk ook wat er resent vervangen is en vervangen moet gaan worden.
maar nu nog een vraag die niet is gesteld: waarom één met 4 ton en een goede onderhoudshistorie kopen als je er ook wel kunt vinden met 2 ton en een even goede onderhoudshistorie?
Met 4 ton heb je een grotere kans om in de Autoweek te komen (klokje rond)
Je hebt me overtuigd hoor…
De BXen op gas liggen helaas niet meer voor het oprapen, dus je zult in toenemende mate (zeker als je niet wilt wachten) genoegen moeten nemen met wat er is. LPG wagens met 2 ton in een nette staat vind je ook niet zo makkelijk meer. Zo kan het dus niet eens zo’n gek idee zijn om voor een wagen te gaan met zo’n hoge km-stand. Als de wagen netjes is bereden en goed onderhouden (dan bedoel ik niet alleen oliewissels, maar alle structurele grote zaken die je mag verwachten op deze leeftijd) zou ik de gok best aandurven met zo’n km stand.
Maar let er wel op dat het inderdaad een goed onderhouden exemplaar is.
- Cilinderkop met de LPG fabriek is een extra aandachtspunt (met de klepseals).
een compressietest zal je veel leren,,,
om en nabij de 10 bar alle 4 oke,,, zo nee laten staan.
mvgr wupke:en informeer waneeer de verdamper is vervangen..
verder tja, als ie goed loopt..mn laatste had 480,000 op de haak, en liep nog, ware het dat de bak kaduuk was,en de carros verroest,,zodoende dus heden de xantia(s)
mvgr wupke
Reken erop dat er een nieuwe cylinderkop op moet. Destijds reed mijn pa lease 19TZI’s op LPG en daar moest regelmatig een nieuwe op (lichtmetaal?). Gezien het 16 jaar geleden is kan ik niks zeggen over de kilometrages…hij reed meer dan een ton per jaar en het moest elk jaar wel 1 of 2 keer.