Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Een paar dagen geleden hield het linkerknipperlicht er mee op. Daags daarna ook de daglichtlamp daarnaast.
Zeker het stekkertje los, dacht ik.
Aan de balie bij een dealer hoorde ik dat de hele unit vervangen moest worden, reparatietijd 15 min, dus de voorkant hoeft er niet af.
Zo’n unit kost €16 ex.
Gelijk maar twee besteld.
Vanaf de buitenkant kan je met een schroevendraaier de schermkap losklikken, dan naar binnen toe verder, daarna kan je de kap wegschuiven over de gril.
De lampunit zit aan de bovenkant met twee borglipjes vast, je kan er goed bij.
Als je de unit er uit hebt kan je de binnenzijde met de lampjes er uitwurmen en dan de nieuwe er weer in.
Die lampjes zijn weer heel bijzonder: Het typische Citroen trauma: Het hoeft niet beter te zijn als het maar anders is.
Brezan had ze nog nooit gezien, ze zitten ook niet in Peugeot’s.
Deze links geheel kopiëren, incl c6 c.jpg
https://www.dropbox.com/s/vkq1ih9tc0n0eml/Knipperlicht C6 c.jpg
https://www.dropbox.com/s/catq6x2m439oxus/Knipperlicht C6 a.jpg
https://www.dropbox.com/s/i97ln5v6pr6bg61/Knipperlicht C6 b.jpg
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Dat krijg je ervan als je een ‘exclusive’ koopt Verder enorm waardeloos natuurlijk.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
gelijk maar vervangen door LED ??
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
De dagrijlampen waren op het moment van introductie van de C6 ultra modern, veel licht en een hoge lichtopbrengst en een grote betrouwbaarheids verbetering, omdat ze altijd moeten branden. Dat ze nu achterhaald zijn door gelijkwaardige LED’s laat alleen maar zien hoe snel de ontwikkeling van LED’s is gegaan.
JanSr, Misschien dat deze links je verder kunnen helpen:
http://c6owners.org/plugins/forum/forum_viewtopic.php?3.post
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dat hoeft niet, ik nam de makkelijke weg, twee originelen er in.
Tegen de tijd dat die het weer begeven rijd ik al weer in iets anders.
Niettemin: Dank voor het meedenken.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Als aanvulling op bovenstaand verhaal mijn ervaringen met het verwisselen van de lampjes van de clignoteur aan de voorzijde.
Ik had 2 nieuwe lampunits (ze kosten inmiddels € 20,- per stuk) aangeschaft en ging met het uitgeprinte verhaal van Jan naast mij aan de gang.
Nokjes, waar zitten die verdomde nokjes?
Uiteindelijk blijkt dat je de zwarte beschermkap die om het lamphuis en voor de mistlamp zit, eerst moet verwijderen. Dat doe je door flink te trekken aan de omgebogen uiteinden die tussen de gril zitten, niet bang zijn hij komt vanzelf los.
Daarna trek je de complete lampunit naar je toe(zit met 2 metalen clips vast), maak de stekker los en druk met een platte schroevendraaier de 4 nokjes van de achterplaat los.
De achterplaat met de 2 (niet verwisselbare) lampjes kan dan worden vervangen door een nieuw exemplaar.
Druk wederom met de platte schroevendraaier de nokjes op zijn plaats, sluit de stekker weer aan en druk de lampunit op zijn plaats.
Daarna kan de plastic beschermkap weer terug gezet worden.
De volgende stap is het controleren van de werking van het nieuwe lampje, die bij mij op een teleurstelling uitliep: hij deed het niet!
De 2e keer verliep het demonteren een stuk sneller en bleek mijn probleem een gecorrodeerde stekker te zijn!
Kijk dus eerst of dat bij jou ook het geval is. Overigens heb ik de nieuwe unit wel laten zitten….
C4 Cactus 1,2 e-PT 130 pk Shine EAT6