Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Over die gaskleppotentiometer zijn al heel wat pagina’s geschreven hier. Deze bijvoorbeeld: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/196514/ Snuffel maar wat voor de nodige tips en truuks! Succes!
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Thx! De sloop heeft er ergens nog wel eentje liggen. Hij vertelde me dat er 2 verschillende zijn: eentje met 4 pennentjes, of met 6. Welke heb ik voor mijn 1.4 Deauville nodig? (ik heb namelijk geen idee waar dat ding zit en hoe die eruit ziet).
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Geleend van elders op het forum:
http://www.ysparts.com/img/product/2008827110664_1.pdf
Ik rij er nu een jaar of twee mee zonder problemen.
Gaat om bovenste sensor in pdf document
Dat is de vorm van het ding, zit volgens mij met twee schoefjes vast op het gasklephuis. Als je voor de auto staat de linkerkant, pal achter het slangetje dat jij met 458975 ty-rips hebt vastgezet. En er zit een stekkertje aan. Als het even kan eraf schroeven en meenemen naar de sloop.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Die tweede uit dat document, de CGQ02, heb ik verkeerd besteld. Ding is nieuw. Heb ik toen bij Garage80 gebracht omdat ik hem niet kon gebruiken. Misschien kun je daar informeren?
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Die 3 gekken die naar je zwaaide en een duim opstaken vanuit een grijze Clio op de A28 bij Zwolle waren 3 medeforummers Fraaie BX, foto volgt nog!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Hahahhahahaha. En ik me maar afvragen wat jullie in mn dode hoek aan het uitspoken waren (eindelijk erkenning!)
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Haha, we waren nog even aan het forummen om te checken of het wel écht een Forum-BX was, al kwam het kenteken mij bekend voor. Achteraf wel jammer dat we ‘undercover’ waren ja. We zaten nog te speculeren wat jij wel niet gedacht moest hebben, haha.
GP-TB-56 by Timo van Vuurde, on Flickr
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Nou hij zit er op hoor: de nieuwe gaskleppotentiometer. Bij de montage zag ik ook dat er een kabeltje van de stekker hiervan bloot lag. Misschien was dit wel de reden van het rare gedrag? Ik heb het in ieder geval weer schoongemaakt en met wat isolatietape afgeplakt.
Het blote brakke kabeltje:
Dit is de oude (zo versleten is ie niet toch?) gaskleppotmeter:
Het resultaat:
- Het volledig wegvallen van de motor is verholpen (Hoera!)
- Hier is alleen wel af en toe kort & hevig stotteren voor in plaats gekomen. Het voelt een beetje alsof hier een bepaald punt waar ik mijn gas op heb te maken mee heeft. Dit doet ie nu ook in z’n 4 en in z’n 5.
- Het rijden voelt verder opvallend zwaar aan, ook wanneer ik de banden opgepompt heb.
- De enige foutcode die ik nog heb is code 33 (de gaskleppotentiometer?? ). En hij is goed aan. De hele tijd. Pas als ik gas geef en de 100 bereik, gaat ie uit. Laat ik m’n gas los, gaat ie weer branden.
Ik denk dat ik de gaskleppotmeters maar weer eens ga verwisselen, in de hoop dat het afplakken van het stekkertje iets heeft geholpen. Hij reed in ieder geval hiervoor fijner. Andere hersenspinsels zijn natuurlijk ook weer van harte welkom!
Zit je nieuwe gaskleppotmeter wel goed afgesteld? (als je deze kunt afstellen?). Als dat niet helemaal goed zit merk je het namelijk gigantisch aan het rijgedrag!
Hmm… ik kan alleen hier wat vinden, alleen snap ik er weer de ballen van
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/221870/P75/#1754579
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Als ik de bevestiginggaatjes zie zou je zeggen dat die wel af te stellen is?
Coole avatar-foto trouwens.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Afstellen kun je doen op gevoel (als je dat ervoor hebt) of met een multimeter (moet je even youtuben; how to install/adjust tps). Ik heb zelf een andere op mijn BX zitten en ik weet niet of die exact hetzelfde werkt, maar het idee is als volgt:
je stelt het ding zo af, dat wanneer je ook maar het kleinste beetje gas geeft (je gaskabel beweegt) het ding klik zegt en gaat draaien.Als je je gas weer loslaat moet ie ook helemaal terugdraaien en weer klikken.
Het is een zachte klik, maar wel hoorbaar als je er dichtbij zit met je oor.
Als je hem er klakkeloos opschroeft heb je kans dat hij pas klikt wanneer je al even gas aan het geven bent. Hij geeft het signaal dan te laat door aan je injectiesysteem, waardoor je motor niet optimaal loopt. Tenminste, dat is mijn denkwijze :p
Ahaaa! Thx Bas! Via zo’n multimeter is dat vrij eenvoudig te doen zie ik. Wat een geweldige hobby! Nu maar hopen dat ik dat ding niet al aan gort heb gereden
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Afstellen inderdaad! Het ding zal het nog wel doen, vermoed ik. Succes, benieuwd of je straks rustig rond kunt zoeven.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
yes! Nog een klein vraagje: De Haynes zegt specifiek dat ik de ohmmeter op “terminals 2 & 18” moet zetten. Weet iemand welke dit toevallig zijn?
4
3
2
1