Dag mede forummers,
Vandaag mijn polyester dak schoongemaakt. Mijn vorige dak heb ik “verzaagd” door het vouwdak te ver naar voren te plaatsen. Gelukkig een ongelakte polyester dak weer kunnen scoren van ook een 66’er. Deze was er qua vervuiling behoorlijk slecht aan toe. Het nodige speurwerk op internet gedaan maar dit bood weinig soelaas want in de boten bouw & paarden trailer wereld wordt het polyester van een laklaag voorzien. Ik ga er altijd vanuit dat ik niet de enige ben dus ik dacht laat ik maar even beschrijven hoe ik het gefikst heb en hopelijk kan iemand hier zijn voordeel mee doen. En als je het op deze manier gaat doen op de auto tref wel goede maatregelen om je godin te beschermen.
Ik heb circa 30 middeltjes gebruik van diesel, thinner, tot commandant. Polijsten en schuren is m.i. lastig omdat er een toch wel groeven behoorlijke groeven in een ongelakte dak zitten en daar gaat blijft dan ook het vuil (zwart)in zitten. Dit gaf bij mij het beste resultaat.
Eerste stap. Heel veel onverdunde Ammoniak aanbrengen. Middels een schuurspons aanbrengen tot dat het oppervlakte bruin wordt. Daarna afspoelen en dit blijven herhalen tot dat er geen bruine laag meer ontstaat. In mijn geval was dit 4 keer.
Tweede stap. HG schimmel, vocht en weerplekkenreiniger aanbrengen met een schuurspons. doe dit ook een keertje of drie en het resultaat is nu al zeer behoorlijk.
Derde stap. en dit is voor de freaks die nog een verbetering van 5% willen. Alubright Metal Deoxidiser, dit is een zuur waarmee je motorblokken schoon krijgt. Middels een afwaskwast de schuim 1 keer inborstellen. Het haalt de laatste restjes eruit en maakt het geheel iets lichter.
Vierde stap. Nu het schoon is moet je het natuurlijk beschermen tegen vuil. Dus een sealent. Ik ga Chemical Guys Jet Seal Matte gebruiken omdat je het “doffe” effect van dit dak wil behouden. Er zijn tegenwoordig veel sealents voor matte lakken en volgens mij zijn de meesten wel geod en zit het verschil in de houdbaarheid ofwel de interval tussen de beurten.
Suggesties en ideeën zijn super welkom en een ieder veel poets plezier gewenst!




Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Bedankt voor deze toelichting. Ik heb dat traject nog te gaan. Hoorde dat het ook goed werkt door er “gewoon” de hogedrukspuit op te zetten.
Afgelopen zaterdag hadden wij met de regio een demo droogijs stralen. Verbluffend hoe mooi dat proces heel snel en zeer diep verschillende materialen reinigt. Ik zou bij hun navraag doen.
http://Www.ultech.nl
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Ben hier ook benieuwd naar? Zeker gezien het feit dat men ook textiel kan reinigen en dat is best kwetsbaar.




Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gisteren heb ik een vezeldak schoongemaakt met behulp van de ervaringen van “lopezdijkstra”. Omdat ik ammoniak nogal heftig vond, is het dak eerst met Dasty ingeborsteld en daarna met de hogedrukspuit schoon gemaakt. Alle vuil was er toen vanaf maar de vlekken die onder het vuil zaten, waren nu zichtbaar.
Met HG schimmel, vocht en weerplekkenreinige twee maal ingewerkt en afgespoeld. En een paar hardnekkige, vetachtige vlekken, met Alubright Metal Deoxidiser nog een paar keer bewerkt. De vlekken zijn nog vaag zichtbaar, maar na het drogen lichtte het dak op en zijn de vlekken nauwelijks meer te zien.
Tot zover een geslaagde actie.
Aan de binnenkant is een hemel aangebracht van kleine naaldjes/vezels die in een lijmlaag zijn verankerd. 95% van die vezels is eraf gespoten met de hogedrukreiniger, en een dunne bruingele lijmlaag is achter gebleven.
Omdat er in 1958 geen hemel is aangebracht, wil ik die lijmlaag weghalen. Maar hoe? Stickerverwijderaar, thinner etc. werken niet. Schuren lukt wel, maar je schuurt dan de binnenkant glad. Met een staalborstel op de boormachine lukt ook (geprobeerd op stukjes die niet in het zicht komen), maar ik heb twijfels of het resultaat wel een egaal oppervlak oplevert.
Is er ervaring hoe die lijmlaag weg te halen?
Probeer het eens met zo’n rode 3M schuurspons. Daar maakten wij vroeger de binnenste onderste chassisbalken mee schoon nadat die waren ontdaan van de grijze geplakte citroën vloerbedekking.
Rene ter Veer
Leuk te horen dat iemand aan de slag is gegaan met mijn bevindingen. Ik zou persoonlijk wel terughoudend zijn met een hogedruk spuit want feitelijk zit je op een broze oppervlak in te hakken. Dat was voor mij de reden om met veel soorten middeltjes aan de slag te gaan.
Wat ik eigenlijk ook wilde meegeven is dat als je de sealant erop doet je effe moet checken of sommige vlekken niet weer terugkomen. En uiteraard kun je bij de trompetjes een beetje experimenteren aangezien dit straks toch weg valt.
Uiteraard zie ik graag de foto’s tegemoet, veel klus plezier!




Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Met de 3m schuurspons ga ik morgen aan de gang, eens kijken of het lukt.
Wat de sealant betreft, daar was ik ook bang voor. Als het dak nat is, tekenen de vlekken zich duidelijker af. Ze verdwijnen vrijwel als het dak droog is. Dus ja, dat wordt spannend. Had jij ook ervaringen dat de vlekken terug kwamen?
“Had jij ook ervaringen dat de vlekken terug kwamen?” Ja. daarom elke keer kleine stukjes gedaan middels een oppervlakte afplakken en dan trail en error. Elk sealent reageerd ook anders, ik hecht veel waarde aan een doffe oppervlakte. Maar als jij dit iets minder hebt dan zou je Autoglym - Extra Gloss Protection kunnen proberen. Ik gebruik het zelf voor mijn kinnebak omdat het zeer sterk maar dat het niet sterk reageert op de lak eronder. I.M.H.O.
Ik zou eerst stukjes proberen met ammoniak, doekje natmaken en er eerst even opleggen voor een tijdje. Dak valt daardoor echt niet uit elkaar.




Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Wat betekent IMHO?
Joiuw dak is echt wit geworden. Ik zit nog in de fase van crème/gebroken wit.












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
In My Honest Opinion.
IIRC!
hahaha
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>




Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Weer wat geleerd
Vandaag de lijmlaag eraf gehaald. 3M schuursponsje werkt misschien wel, maar dat duurt me te lang. Met P100 droog langs de randen geschuurd totdat de glasvezels zich aftekenden (langs de randen is de lijmlaag dikker). Daarna met P180 droog licht geschuurd totdat overal de glasvezels zich aftekenden. Tenslotte met P280 nat geschuurd totdat de lijmlaag voor 80-90% is verdwenen. Er blijven dus wat lijmresten zitten tussen de vezels.
Met het dak op de auto is het prachtig: je ziet die restjes lijm niet en het dak schijnt mooi door. Het verschil met het stuk met de lijmlaag is groot. Het interieur knapt ervan op, en ziet er frisser uit.
De hele dag geschuurd, alles met de hand, nu twee vingers die door zijn
Ook een proefje gedaan met de Autogym gloss protection. Stond nog bij de poetsmiddelen. Op de binnenkant werkt het prachtig, het maakt de lijmrestjes niet donkerder, en na opdrogen zie je er niets van. Totdat je er water op spuit. Dan parelt het water eraf.
Morgen eens op de buitenkant proberen.
Een paar foto’s van het resultaat:
bogaard77 schreef:In My Honest Opinion.
IIRC!
hahaha
Ook ik heb weer geleerd. Ik dacht; “in my humble opinion” En iedereen maar denken dat ik eerlijk was hm….
Dacht ik ook, maar beide varianten lijken goed te zijn:
https://en.wiktionary.org/wiki/IMHO
vreemd IMNSHO





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
‘Is My Hair Ok? ’
Kan ook nog, hoor.
destijds ook bezig geweest met het dak. We zijn toen langs botenbouwers etc. geweest maar uiteindelijk wisten ze bij een autobedrijf wat oude amerikaanse sportwagens restaureerde goed wat je moet doen met die glasvezel daken; een aantal oude amerikaanse modellen hebben blijkbaar een fiberglass body.
Ze adviseerden sterk tegen het gebruik van een hogedrukspuit. Het materiaal is enigzins poreus en neemt water op. Met de hogedrukspuit pers je het water diep in het materiaal en wordt het aanvankelijk wel schoon maar na verloop van tijd komt het weer er in. (ze vergeleken het met hardhouten tuinmeubelen; gaat lang mee en blijft mooi als je het af en toe schrobt oid maar zodra je de hogedrukspuit erop zet dan dringt het water in de vezels door en rot aanzienlijk sneller weg.) In hun optiek blijft fiberglas het langst mooi als je het goed reinigt en daarna afsluit met een sealer.
tot zover het advies van die garage.
We hebben het dak in een kleur laten spuiten bij een andere garage maar dat is een aardige kluif voor de spuiter geweest; voor dat ze een goede grondlaag konden aanbrengen waren ze een paar weken verder want elke keer dat ze het hadden gespoten kwamen er blaasjes en putjes in de laklaag. Na 5 keer proberen hebben ze uiteindelijk een of andere transparante gellak als grondlak gebruikt en daarna een kleurlak. Hier hadden ze het over osmose in glasvezel, dat schijnt bij boten ook voor te komen als de seallaag weg is.
wat deed citroen destijds? ik heb altijd het idee gehad dat ze er ook een laagje transparante lak oid over heen spoten want bepaalde stukken waren bij ons voor het spuiten helemaal dof en gaven rode uitslag als je dat aanraakte terwijl sommige stukken dak nog glanzend en glad waren.
ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!