Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Hallo mensen,
Na 5 jaar afwezigheid weer terug op het Xantia deel van het forum. Toendertijd heb ik na 4 jaar HDi break te hebben gereden deze ingeruild en na 4 jaar Xsara was ik recent weer aan een Xantia Break toe.
Begin deze week een zilver-grijze 1.8 16V break gekocht uit 1999 (veel voor weinig), blijkt dat er toch wel wat werk aan zit (te komen).
Aan de goede kant:
+ Motor loopt goed, pakt goed op en is lekker stil in de cabine.
+ De auto veert goed zoals je dat mag verwachten van een Hydropneumaat.
+ Altijd dealer onderhouden
+ 228 duizend op de teller met NAP.
+ Verse APK
+ Lekker veel ruimte
+ Nieuwe Michelins voor.
+ Trekhaak met 13-polige stekker
+ Geleverd met dakdragers
+ Koppeling voelt nog goed aan
Maar aan de negatieve kant, wat ik wist toen ik ‘m kocht:
- Grille onder voorbumper is beschadigd, nieuwe bumper vereist om het netjes te maken (weet iemand nog een goede voor een goed bedrag in de buurt van Eindhoven ?)
- Nieuwe distributie nodig over 11 duizend km
- Bestuurdersstoel zakt door (1)
- Roest bij de achter-dorpels
- Vocht onder de kofferbak mat
- Auto zakte volledig in toen ie startte (2)
- Banden achter schuin afgesleten (3)
- Stuur staat een beetje naar rechts bij rechtdoor rijden (3)
- Geen temperatuur weergave naast klokje (4)
- Airco doet zo goed als niets (4)
Wat ik nu weet (nadat ik ‘m kocht):
- Doorzakken na een nacht stilstand, alleen achter (2). Na een dag werken is dit effect bijna niet merkbaar.
- Roest op het dak bij de schroef-punten van de dak-rail aan de bestuurderskant (5)
- Géén ABS (even schrikken met nat wegdek)
- Butsje op de voorruit (eergisteren)
- Ruitensproeier links werkt niet héél sterk
- Auto sluit niet op sleutel (6)
- Achterklep sluit niet af (draadbreuk) ?
- Interieur-lampjes achter ventilatie-regeling, koelvloeistof en toerenteller doen het niet (7)
In meer detail:
(1) Ik heb al vervangende stoelen met identieke bekleding uit een sloop-auto gehaald, echter lampje airbag bleef knipperen. Originele stoel heb ik weer opgevuld aan de onderzijde met een oud stoel-kussen en weer terug gemonteerd. Wel heb ik met deze deal een midden-armsteum verkregen.
M’n schoonvader heeft voor z’n Xsara de stoel eens opnieuw van schuim laten voorzien, naar grote tevredenheid nog steeds.
(2) Vervangen van de achter-zinkbol zou het probleem waarschijnlijk oplossen. Een beetje geduld ‘s ochtends (en gebruik van de handrem) kan ook volstaan
(3) Ik gok dat de vorige bestuurder wel eens een stoeprandje heeft geraakt en de sporing al even niet meer ideaal is. In dat geval denk ik dat de banden achter origineel vóór gemonteerd waren wat zowel de scheve slijtage en net niet rechtuit stand van het stuur verklaren. De auto ligt wel stevig op de weg al is ie een beetje spoor-zoekend op wegen waren spoorvorming voorkomt. Binnenkort sporing laten controleren.
(4) Ik weet niet of het niet weergeven van de temperatuur naast het klokje invloed heeft op de werking van de airco ? Ook zou de condenser lek kunnen zijn door de schade aan de voorbumper of misschien is het systeem gewoon leeg.
(5) Ik denk dat de vorige berijder een keer te zwaar geladen heeft op de dakdragers of te hard door een bocht is gegaan waardoor de rail op het dak is verschoven. Dit ga ik samen met een buurman komende zomer een keer oppakken. De andere roest doe ik zelf of ook samen met die buurman.
Lopen er trouwens leidingen / electra door die dorpels ?
(6) De micro-switch blijkt weg te zijn (niet eens los in de behuizing. Ook toont de PCB sporen van een eerdere reparatie. Sluiten op de sleutel lukt wel, behalve voor de achterklep…
(7) ik heb diverse draadjes al gevonden over de kapotte interieur-lampjes maar ben nog op zoek naar het correcte type van elk lampje (als het niet in het instructieboekje staat).
Verdorie, het is inmiddels best een waslijst geworden.
Over 11 duizend km heb ik een evaluatiemoment: doorrijden + investeren versus slopen…
Foto’s volgen
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Scheefstaan stuur en verkeerde slijtage banden zou ik eerder aan de adals denken ....
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Is er een makkelijke manier om dit te controleren ? Ik heb aan alle wielen zitten trekken en hoorde geen geluiden en ook geen speling gemerkt. Wellicht dit eens opgekrikt proberen ?
De Xsara is net verkocht dus heb ik weer 2 auto’s nu. FF m’n profiel aanpassen.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Adals kun je alleen voelen als hij achter opgekrikt is en de vering drukloos is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Zal binnenkort eens langs een garage gaan met het verhaal van sporing of adals. Ondertussen kan ik 3 klussen aan de achterklep afstrepen:
- Kofferbak valt nu goed in de slotvanger.
- Plastic hefboompje voor af te sluiten was gebroken. Nagemaakt van verzinkt staalplaat
- Plastic plaat afgedicht met nieuwe kit.
Zo’n klus-avondje geeft de burger weer moed.
Lampje airbag van de andere stoel is wellicht van de gordelspanner. Deze is makkelijk te vervangen en dat zal ik deze week eens doen bij goed weer en tijd…
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Nieuwe klusjes afgevinkt:
- Ruitensproeier werkt ook aan bestuurderskant (naaldje peuren was voldoende)
- Nieuwe bestuurdersstoel gemonteerd met oude gordelspanner: airbag lampje blijft uit.
- Zaterdag langs de garage voor sporing / achteras en inzakken achter na starten (waarschijnlijk standbol)
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
mooi man. fijne autos die Xantias. Bij aankoop loop je echter vaak tegen veel achterstallig onderhoud aan en veel kleine reparaties. zeker als je onderkant markt koopt. Doe ik ook, je koopt toch veel auto voor weinig en met een paar avonden werken houdt je toch al gauw 1000 euro in je zak.
een xantia loopt makkelijk 500.000 km dus hij is nog niet eens “half-op”
succes!
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Check !
Even de Citroën dealer gebeld waar de auto 10 jaar lang in onderhoud was.
De auto is hier bij km-stand 149.000 km in onderhoud gekomen. Laatste onderhoud was 1 jaar terug en sindsdien slechts 6000 km gereden. Bij die beurt was 1 band vervangen en de achterdemper.
Was altijd een fijne & goed onderhouden auto.
De remmen aan de voorkant moeten binnenkort en distributie-riem vervanging was 2 jaar terug al aangeraden bij de vorige eigenaar. Toch maar eens regelen op korte termijn…
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Vandaag gezien dat de leiding naar de stuurbekrachtiging rot is. Ook heb ik al gezien op dit forum, Xantia club en google dat vervanging lastig gaat worden om een goed vervangingsonderdeel te vinden. Hoe kom ik er achter wat voor exact type ik nodig heb ? en wie kan me nog aan een goed leidinkje helpen ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Vin nummer invoeren bij Citroën Service.
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
oude demonteren en naar een hydroliekboer gaan, die maken hem zo na voor je. Bespaar je veel geld mee. die leidingen zijn duur.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Via de DS club kunnen ook leidingen op maat gemaakt worden. Ik heb geprobeerd bij citroen service in te loggen, maar dit is niet voor particulieren.
De roest lijkt mee te vallen dat ik nog wel even kan doorrijden. Binnenkort eens wat Hamerrite aan smeren.
Distributie, waterpomp, lucht uit de leidingen achter en nieuwe blokken vóór is gedaan, nog net voor de 230 duizend km.
De achter lagers (adals) zijn goed, binnenkort de sporing maar eens laten bijstellen.
De auto zakt na een dag stilstand nog steeds behoorlijk in. De garage durfde de standbollen niet te verwijderen uit angst dat iets zou afbreken.
De Xantia kan er weer even tegen ! Na starten gewoon even geduld hebben dus.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Bij mijn Xantia had ik ook dat ie op de grond lag na een nacht. En ook dat het soms minuten duurde voor hij weer omhoog stond. Ik heb de hoogteregelaar en de anti-zinkbol vervangen. Nu blijft de auto staan, maar stort nog steeds in 9 van de 10 gevallen in na het starten. Komt dan wel vrij vlot weer in de benen. Nader onderzoek leert dat het waarschijnlijk ligt aan een vervuilde veiligheidsklep.
Wat de leiding van de stuurbekrachtiging betreft: die kost rond de 250,- Euro bij de dealer en het is een pestklus om het ding te vervangen.
Hieronder een plaatje van servive.citroen.com met jouw leiding. Het gaat om leiding 1 en dan met airco.
Er van uit gaande dat je een handbak hebt, is het onderdeelnummer van de SB-leiding 4023G6 en kost ongeveer 220 euro incl. BTW. Ik heb de mijne vorig jaar laten vervangen en was een slordige 400 euro kwijt.
Mijn garage had er ongeveer 3 uren voor nodig om hem te vervangen. Als je het zelf doet kun je dus aardig wat besparen. Succes!
Groet, Nico
Edit: Hilko was me net even voor, zie ik.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Bedankt voor de reacties. Ga er even mee doorrijden. Urgentere zaken eerst doen.
Onze xantia blijft best goed op hoogte en zakt pas na het starten in.
Bedankt voor het onderdeel type en uitdraai van service Hilko, ik heb inderdaad een handbak.
Groetjes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Weer 3 klusjes afgevinkt:
- Sterretje in ruit laten maken
- Auto sluit weer op afstandsbediening (nieuwe microswitch gesoldeerd)
- Sporing af laten stellen, deze was inderdaad niet goed.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.