Ik had nog niet eerder de kleppen gesteld van deze citroen ds23 1974 maar kwam wat vreemds tegen bij de eerste (vooraan) inlaatklep.
De tuimelaar komt maar voor de helft op het contactoppervlak van de klep en lijkt me 4 mm ernaast te zitten.
Wat is hier mis?
Graag jullie mening.
De klepspeling was voor alle kleppen nog in orde, alleen bij deze klep 0,25mm i.p.v. 0,15mm (bewust ruimer gehouden?)
De afstand-ring op de tuimelas is 3mm dik, zou deze dunner zijn geweest, komt de tuimelaar beter op de klep.
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”
Totaal aantal Berichten: 365
Geregistreerd: 22-12-2011
- 2CV 6
- Xantia 2.0i SX automaat
het lijkt wel een heel ander type tuimelaar in vergelijking met die andere. Misschien ooit eens gerepareerd door iemand die even geen andere had?
Ik zou proberen een nieuwe orginele erop te zetten…. er zijn hier op het forum vast wel mensen die nog wat tuimelaars hebben liggen
Of die dikke ring verwijderen:-)
Dank je wel PietR!
Voor je snelle reactie en ik heb nog eens beter naar de tuimelaar gekeken en deze wijkt toch wat af van de overige 3.
Zal hem wel zijn, een verkeerde tuimelaar.
Ga voor een andere of nieuwe kijken.
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”
Als je een tuimelaar van de inlaatkleppen gaat vervangen dan moet de tuimelaaras los. Die zit vast met de kopbouten. Ik weet niet of je deze zomaar los kan halen en weer vast kan zetten. Denk dat je de hele cylinderkop moet lichten en ook de koppakking moet vervangen.
Maar er staat me vaag iets bij dat er ooit een post op het forum is geweest waarin een methode werd beschreven waarbij de kop kon blijven zitten.
Goed dat je dit even meld.
Ik zat wel aan een aanhaalmoment (welke) te denken maar zonder te beseffen dat het hier om de kopbouten ging…..
Ik heb het forum hierop doorgenomen en het lijkt goed mogelijk om deze tuimelaaras los te halen zonder de gehele kop te demonteren.
De 8 bouten boven/van de tuimelaaras los, 9 kopbouten blijven dan zitten.
Eigenlijk haal je één zijde (inlaatkant) van de kop los terwijl de andere kant blijft zitten.
Hier kan je je vraagtekens bij plaatsen…
Toch ga ik het zo maar proberen. Elders op het forum wordt “er niet moeilijk over gedaan”.
Tips en tricks welkom!
Zoals : moeten er seals of ringetjes of rubber voetjes vervangen worden bij het loshalen van de as?
Dank!
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”
Op zich hoeft er niets vervangen te worden. Tenzij je er voor kiest om je klepseals meteen mee te nemen, maar dan zal je de kleppen moeten blokkeren met perslucht om de schotels en veren er af te kunnen halen.
Pas op als je ook de seals aan de uitlaatkant wilt doen. De klepseals uit de Glaser pakkingset willen nogal eens tot problemen leiden daar. Oftewel die komen regelmatig los van hun plek.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Erict schreef:De klepseals uit de Glaser pakkingset willen nogal eens tot problemen leiden daar. Oftewel die komen regelmatig los van hun plek.
Kan je dat zien als het deksel er af is voor klep stellen?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Ja, dan zit de seal tegen de klepschotel aan. Even goed kijken tussen de veren, maar het is zichtbaar. Als je twijfelt even met een schroevendraaier op de seal drukken, als ‘ie dan naar beneden gaat zit ‘ie los.
Eerste symptoom is overgens dikke blauwe rookwolken van verbrande olie. Vooral bij gas een seocnde of 5 loslaten en dan weer op het gaspedaal drukken.
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Een kennis heeft ook last van die losse seals. Is er iets aan te doen?
Kunnen ze op een of andere wijze worden vastgezet / verlijmd?
Moeten de geleiders anders worden bewerkt om ze vast te houden?
Zijn er andere seals te verkrijgen die wél goed zijn? Waar en welke dan?
Alle info is zeer welkom!
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Vastlijmen heb ik laten doen doen. Binnen 600 km weer los. Ik heb vervolgens mijn kop naar HRW in Wageningen gebracht, nu is het verholpen. Volgens mij zijn de geleiders extra bewerkt. Je zou even met Bert van HRW kunnen bellen.
Ik heb ook gehoord dat je een bepaald type Mercedes seals kunt gebruiken. Volgens mij is er een post op het forum aanwezig waarin ze genoemd worden.
Voor weinig een gebruikte tuimelaar opgehaald en er vandaag opgezet.
Bouten losgedraaid, achteraan klein beetje uitgedraaid naar voren wat meer,
voorste bout er geheel uit en as vooraan opgetild.
De voorste tuimelaar kon zo van de as geschoven worden en een vervanger weer teruggeplaatst.
As weer op zijn plek gebracht, bout er weer in , alle 8 handvast gedraaid, toen op 30 nm en daarna op 60 nm vastgedraaid.
Wel het stelboutje van de tuimelaar eerst wat uitdraaien, en zorgen dat de tuimelaars en stootstangen goed op elkaar aansluiten.
Klepspeling weer controleren (en voor de vervangen tuimelaar opnieuw afstellen).
Viel reuze mee eigenlijk.
Hoe lang met een verkeerde/andere/kromme tuimelaar gereden?
Roept u maar, zie foto.
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”
Mooi werk. ff in de gaten houden of de koppakking het heeft overleefd.
Totaal aantal Berichten: 1348
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Heb je na deze actie achteraf geen problemen gekregen met een lekkende koppakking?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
Vreemd geval eigenlijk.
Hoe komt zo’n ding krom?
Of zou ie van een CX zijn geweest misschien?
Of van een langeslag motor?
Anyway, goed opgelost lijkt het.
Ik denk haast dat het met de koppakking wel zal loslopen.
Niet dat ie los loopt maar dat het losloopt…
Als je niets verschuift lijkt mij risico wel mee te vallen…
Heb je na deze actie achteraf geen problemen gekregen met een lekkende koppakking?
Gelukkig merk ik daar nog niets van.
Wel een heel licht zwetende klepdekselpakking, maar dat is zo weinig, is nog “normaal”.
Ik weet niet of je problemen kan verwachten na meer kilometers.
Ik heb nauwelijks daarna gereden, < 200km.
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”