1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Hulp bij cilinderkop vervangen
zwartvoet
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 25-08-2004

- BX 1.4 Deauville U9
- Xsara 1800
- AX 1.1 spot 3 deurs
- BX 1600 RS
Gepost: 01 februari 2016 09:46 PM

Wie o wie kan mij helpen met mijn cilinderkop. Mijn cilinderkop lekt olie, en ik weet niet hoe ik dat aan moet pakken. Ik rij om de week naar het werk, dus heb een week de tijd om er aan te werken.
Het is een BX deauville, uit 93, heeft 210.000 gelopen, woon in Hengelo Overijssel. En heb geen garage of iets, dus moet alles aan de straat doen. Dus is er iemand die mij kan helpen,graag.

Rene Prins

Geen wit maar een zwartvoetje Mr. Green

Profiel  
 
Gepost: 01 februari 2016 09:57 PM
  [ # 1 ]

Met zo’n TU-blok heb ik wel ervaring, maar ik zit niet echt in de buurt. Natuurlijk kan alles, maar een koppakking vervangen zou ik niet op de stoep/op de weg aanpakken. Heb je geen kennis/familielid/buurman-met garage/schuur oid of bijvoorbeeld een doe-het-zelf-gararge in de buurt? Is uitbesteden geen optie? Hoewel het niet woest ingewikkeld is, ben je niet zomaar klaar: Kop eraf, distributie los (riem+waterpomp vervangen?), nieuwe kopbouten, boel met nieuwe pakking weer dicht en op tijd zetten lijkt me geen klus voor in de regen…

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
DS23IE pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 02-05-2006

- C5 1.6Hdi
Gepost: 01 februari 2016 10:33 PM
  [ # 2 ]

Is het wel je cilinderkop en niet het kleppen deksel? Als het een beetje olie is kan je misschien wachten tot de temp. ongeveer 20 graden Celsius is sleutelt een stuk prettiger. Met een werkplaats handboek erbij is het geen moeilijk klus.

Profiel  
 
Gepost: 01 februari 2016 10:36 PM
  [ # 3 ]

Inderdaad: Eerst een fles dasty halen en de kop schoonmaken. Dan weet je precies of het onder het deksel uit een verdieping lager lekt.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
zwartvoet
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 25-08-2004

- BX 1.4 Deauville U9
- Xsara 1800
- AX 1.1 spot 3 deurs
- BX 1600 RS
Gepost: 02 februari 2016 12:41 AM
  [ # 4 ]

Ja het is de koppakking, kleppendeksel pakking is nog mooi droog. En 2 weken geleden hebben we de distributie vervangen en een nieuwe waterpomp erop gezet. Ik ga morgen de boel schoonmaken en dan kan ik zien hoe hard die lekt. Heb gehoord dat dit een kwaaltje is van deze mooie auto.

Geen wit maar een zwartvoetje Mr. Green

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 02 februari 2016 09:11 AM
  [ # 5 ]
zwartvoet schreef:

Heb gehoord dat dit een kwaaltje is van deze mooie auto.

Van dit type blok bedoel je.
Is inderdaad het geval, gewoon een achterlijke constructie, een kopbout loopt door het smeeroliekanaal naar de cilinderkop.
De koppakking slaat op die plek door naar buiten met als gevolg smeerolielekkage.
Been there, done that. Wink

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
BANZER
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 377
Geregistreerd: 15-01-2005

- XM V6 Exclusive
Gepost: 03 februari 2016 12:09 AM
  [ # 6 ]

Ik zit in Almelo met garage en alle gereedschappen, zou je kunnen helpen met een koppakking. Moet het wel in 1 dag klaar zijn.

XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.

Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.

Profiel  
 
zwartvoet
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 25-08-2004

- BX 1.4 Deauville U9
- Xsara 1800
- AX 1.1 spot 3 deurs
- BX 1600 RS
Gepost: 03 februari 2016 09:21 PM
  [ # 7 ]

Hoi Banzer ik heb je een pb gestuurt.

Hoop dat je hem gekregen hebt want ik zie niets in mijn inbox verschijnen dat ik een bericht hebt verstuurt heb.

Geen wit maar een zwartvoetje Mr. Green

Profiel  
 
zwartvoet
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 25-08-2004

- BX 1.4 Deauville U9
- Xsara 1800
- AX 1.1 spot 3 deurs
- BX 1600 RS
Gepost: 03 februari 2016 10:26 PM
  [ # 8 ]

Kan iemand mij vertellen wat je allemaal nodig hebt qua pakkingen, voor deze klus? En waar je deze het beste kunt bestellen?

Geen wit maar een zwartvoetje Mr. Green

Profiel  
 
Prowl
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010

- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Gepost: 03 februari 2016 10:28 PM
  [ # 9 ]

Op marktplaats zag ik pas nog een compleet pakkingsetje voorbij komen voor een paar tientjes

Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….

Profiel  
 
Gepost: 04 februari 2016 10:38 AM
  [ # 10 ]

Versier een koppakkingsset, daar zit als het goed is alles bij van kopppakking tot in- en uitlaatpakking en 0-ring voor het ontstekingshuis. Distributieriem en waterpomp zijn gedaan, dus die heb je er niet bij nodig. Je hebt complete sets, inclusief klepseals (het lichten van de kop is het ideale moment om ook even na te gaan hoe het met de kleppen is. Wellicht is het handig ook de seals gelijk te vervangen, maar daar heb je als ik het me goed herinner speciaal gereedschap voor nodig. Tips anyone?). Handig om te weten is of jij een KDZ(TU3M/Z) of KDY(TU3M) blok hebt, met gietijzeren of aluminium onderblok. De code staat meen ik links op het motorblok, vlak onder de kop. Veel sets zijn voor beide blokken, maar er zit verschil in alu of gietijzer volgens de beschrijvingen. Regel ook een setje van 10 nieuwe kopbouten. Het zijn rekbouten die je officieel niet nog een keer moet gebruiken (kan wel trouwens). Succes, wordt ongetwijfeld vervolgd!

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 04 februari 2016 05:31 PM
  [ # 11 ]

Kopje niet even laten vlakken?

Gr. Wim.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 04 februari 2016 05:42 PM
  [ # 12 ]

Als de koppakking alleen olie lekt en de motor verder niet heet loopt is vlakken nergens voor nodig. Gewoon ff pakkingkie vervangen en klaar. Paar uurtjes werk.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 04 februari 2016 07:33 PM
  [ # 13 ]

Heb ik inderdaad ook niet gedaan.

De beruchte hoek rechtsvoor.

Je kan zien dat de kopbout in het oliekanaal staat.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Gepost: 04 februari 2016 11:23 PM
  [ # 14 ]

Hmmm mijn koppakking ziet er zorgwekkender uit…

Profiel  
 
zwartvoet
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 25-08-2004

- BX 1.4 Deauville U9
- Xsara 1800
- AX 1.1 spot 3 deurs
- BX 1600 RS
Gepost: 05 februari 2016 07:06 AM
  [ # 15 ]

Waar halen jullie de onderdelen? Internet of automaterialen zaak? Ik zoek ook een radiateurslang van de radiateur naar motor achterzijde. Heb laatst onderdelen gekocht bij Mister auto, maar kreeg te horen dat dat niet echt kwaliteit is.

Geen wit maar een zwartvoetje Mr. Green

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook