14 van de 20
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 16 Volgende >  Laatste »
   
Felice’s BX 16 Valve 1988
Prowl
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010

- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Gepost: 23 januari 2016 09:46 PM
  [ # 196 ]

2 weken had ik ze binnen en dat zelfs voor de kerstdagen

Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….

Profiel  
 
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 25 januari 2016 08:20 PM
  [ # 197 ]

Blijkbaar is de juiste wijze om deze dynamo uit elkaar halen om een gat in het achterste deksel te boren en via dat gat de as inclusief lager en rotor eruit te tikken. Vervolgens kun je dan de spanningsregelaar losschroeven. Hier ben ik pas achteraf achtergekomen toen ik het geheel eens goed bestudeerd heb. Ik heb de stator met een trekker losgetrokken. Deze is daarbij iets beschadigd en ook de draden die de stator met de spanningsregelaar verbinden zijn geknapt. Nu is dit wellicht nog wel te solderen, maar ik wil niet in deze dynamo investeren (heeft ook nieuwe lagers nodig) zonder te weten of hierna nog zal werken. Grote kans dat de stator door de kleine beschadigingen niet meer de juiste weerstand biedt. Heb een vergelijkbare tweedehands Mitsubishi-dynamo aangeschaft nu. Omdat ik nu weet hoe de dynamo uit elkaar moet verwacht ik nu wel zelf zonder problemen de koolborstels te kunnen vervangen.

Profiel  
 
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 03 februari 2016 10:53 PM
  [ # 198 ]

Er zit nu een 55A Bosch dynamo in, met gemakkelijk te uit te bouwen spanningsregelaar. Bx heeft hiermee vanavond zo’n 5 minuten stationair gelopen (liep wel onrond, maar dynamospanning was mooi constant). Een uur later is de BX niet meer aan de praat te krijgen. Draait mooi rond, maar slaat niet aan. Komende zaterdag op onderzoek uit en eerst eens kijken of ik benzine en een vonk heb.

Profiel  
 
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 03 februari 2016 10:53 PM
  [ # 199 ]

Dubbel

Profiel  
 
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 06 februari 2016 11:50 AM
  [ # 200 ]

Probleem opgelost. Een inbusboutje waarmee de rotor vastzit was losgekomen en had zich vastgenesteld in de verdelerkap, met alle gevolgen van dien.

Profiel  
 
martijntje
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 07-02-2007

Gepost: 06 februari 2016 07:58 PM
  [ # 201 ]

kwam de nieuwe verdelerkap mooi van pas?

Profiel  
 
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 06 februari 2016 10:13 PM
  [ # 202 ]

Zeker weten! Heel goed dat je me die hebt aangeboden destijds. Bedankt Martijn!

Profiel  
 
Rinse
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 01-01-2016

- Xantia 1.8 16v
Gepost: 06 februari 2016 10:13 PM
  [ # 203 ]

Goh wat een mooi verhaal heb alles mooi gelezen met zak pindaknabbels Smile Wat een mooie auto en alles zelf gedaan vind knap hoor. Hij wil ook flink gassen zo te zien keer met auto naar zwarte woud in Duitsland tentje en butagas brandertje mee Rolling Eyes Heb je er ook een originele citroen radio in met luidsprekers voor en achterin.

Profiel  
 
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 12 maart 2016 08:38 AM
  [ # 204 ]

Geen originele Citroën-radio, maar wel een mooie, tijdconforme Blaupunkt radio met dezelfde kleur verlichting als het instrumentarium en het klokje:

Luidsprekers zaten erin, verwerkt in de hoedenplank, maar deze heb ik weggehaald, omdat de hoedenplank er te zwaar en onpraktisch door was en ik ook naar originaliteit streef.


Enkele weken terug ging het weer mis met de rotor en verdelerkap, ik vermoed dat de iets beschadigde rotor in combinatie met het niet genoeg vastdraaien ervan (het zijn ook maar drie kleine inbusboutjes die je gemakkelijl verrot draait) is losgekomen en zo de verdelerkap heeft gesloopt. Dit gebeurde natuurlijk na een lange dag werk om half 2 ‘s nachts met nog 100km voor de boeg… ANWB heeft me met 80 km/u naar hun depot gesleept waar deze de volgende dag is gerepareerd: nieuwe kap en rotor.  Nu maar goed de boutjes bijhouden en evt. Loctite gebruiken.

Profiel  
 
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 12 maart 2016 10:28 PM
  [ # 205 ]

Oliepeilmeter heeft besloten het na 2,5 jaar inactiviteit ineens permanent te gaan doen zoals het hoort. Die Franse techniek toch he… Smile

Profiel  
 
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 29 maart 2016 10:31 PM
  [ # 206 ]

Bij het starten vanaf een standtijd van ten minste een halve dag heb ik het probleem dat de startmotor de motor heel langzaam laat ronddraaien. Mijn eerste ingeving was accu is niet vol genoeg, maar hij blijft het volhouden dat langzaam ronddraaien en na een paar pogingen in een tijdspanne van ongeveer 10 seconden slaat ie dan toch aan. Dit wordt de laatste dagen erger en erger en heb ik steeds langer nodig om te starten.

Startmotor die aan het overlijden is?
Zal binnenkort eens experimenteren met een andere accu en het een en ander doormeten.

Profiel  
 
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 06 april 2016 08:26 PM
  [ # 207 ]

Heb de accu afgelopen weekend verwijderd en de polen en de massa aansluitingen op het blok goed schoongemaakt. Start nu weer zoals het hoort.

Profiel  
 
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 25 mei 2016 08:16 PM
  [ # 208 ]

Ineens kwam er rook uit het dashboard, bij de alarmlichtschakelaar/achterruitenwisserschakelaar. Schakelaar eruit getrokken en inderdaad die was aan het smeulen. Omdat ik alleen een schakelaar had liggen voor een Break die maar ingebouwd, samen met het relais wat daar bij hoort. Nu kan de ruitenwisser dus met een interval worden ingeschakeld.

Verder laatste maanden ABS-storing opgelost (lampje brandde al een paar maanden) door de sensordraad rechtsachter opnieuw te routen over de draagarm etc. Daarnaast op advies van medeforummer Vermond kleppendekselpakking vervangen zodat nu hopelijk de lekkage is opgelost waarbij er af en toe een druppel olie op het hete spruitstuk valt met rook tot gevolg. Ook nog het neerklapmechanisme van de achterbank gefixt, was intern iets losgesprongen.

We blijven lekker bezig. Binnenkort stabilisatorstokjes vervangen en ook de handremkabels voor de naderende APK.

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 25 mei 2016 08:29 PM
  [ # 209 ]

Goed bezig dus!

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 26 mei 2016 09:16 AM
  [ # 210 ]

Inderdaad!

Dat probleem met de kleppendekselpakking had ik ook en na een nieuwe pakking er in gelegd te hebben was dat over Smile

Profiel  
 
 
14 van de 20
« Eerste  < Vorige 12 13 14 15 16 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook