Hier merk ik toch enig verschil. Ik heb de mijne vorig jaar juni gekocht met 231000 op de teller. Inmiddels staat ie op 245000. Maar ik blijf er maar in rijden. Denk dat ik een soort verslaving heb ontwikkeld; ik kom kilo’s aan omdat ik nergens meer naar toe fiets, maar wat rijdt dit lekker. (Okay, dit is wel m’n eerste auto, dat klopt)
Die tip ga ik even uitzoeken, misschien is een nieuwe teller wel het simpelst.
Groet,
Dennis
Citroën BX 16 TZI 1992
Nou, dat biedt mij dus vooruitzicht op nog vele aangename kilometers
Die dagteller ga ik wel eens mee aan de gang als het wat aangenamer weer is. Ik hoor het graag als jij de operatie hebt uitgevoerd.
groet,
Lucas
1992 Citroën BX 16 TZI
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
onderschrift nog even aan elkaar aanpassen heren! \
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Dagteller gewoon vervangen. Bijna iedere type2/3-piloot heeft daar mee te maken gehad, denk ik. In de regel is het plastic prikpennetje naar de haaien, daar valt niet heel veel aan te fixen. De dagteller kun je vervangen zonder meteen de kilometerstand van je BX geweld aan te doen. Bijkomend voordeel is dat je er geen mooi weer voor nodig hebt, tenzij je BX lek is. (En dan nog, tellerblok op de keukentafel en terwijl het buiten stormt en regent, pruts je de boel uit en in elkaar).
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Okee okee, ik ga ermee aan de slag Maar ik zie het niet zo zitten om de dagteller te vervangen door een andere gebruikte, want daarvan zal dat plastic prikpennetje dan ook wel stuk zijn of op zijn minst een eind op weg, niet? Zou het geen optie zijn om zo’n ding na te maken met een 3D-printer?
1992 Citroën BX 16 TZI
Zo, eindelijk van m’n foutcodes af! De laatste die nog opkwam was 33 en dat is bij een 16 de MAP-sensor, en niet de gaskleppositiesensor. De MAP-sensor heb ik vervangen door een nieuwe, en nu heb ik dus geen foutcodes meer - al merk ik nog niet dat de auto hier beter door loopt.
De laatste paar spulletjes heb ik (wel contre coeur ) toch maar weer besteld bij auto-onderdelen24.nl vanwege de scherpe prijzen. En het was binnen vijf werkdagen in huis, dus dat viel weer mee.
De volgende klus waar ik tegenaan zit te hikken is het vervangen van de grote octopus! Ik heb nog steeds last van een klein beetje lekkage en als ik niets doe zal dat op een onhandig moment wel veranderen in een grote lekkage. Alleen vind ik die dingen nogal duur! Zit dus met een schuin ook te kijken naar zelfbouw-oplossingen zoals deze: http://xantia.olympe.in/refection_pieuvre.htm Is wel voor een Xantia maar iets soortgelijks zal op een BX dan ook wel kunnen? Iemand ervaring met dit soort zelfbouw-oplossingen? Voors en tegens?
En verder ben ik blij dat ik een plekje heb veroverd voor het bezoek aan de conservatoire!
1992 Citroën BX 16 TZI
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
duur? de laatste grote octopus die ik kocht zat rond de €65,-
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Ik vind het wel een geniale oplossing!
Voordeel: voortaan hoef je alleen te vervangen met standaard slangen.
Nadeel: veel werk en het ziet er niet uit…
Hier kan je ook wel wat mee freubelen trouwens…
https://www.dutchcarparts.nl/auto-onderdelen/universeel/autoslangen/slangverbinders
Zo, octopus is binnen. Toch maar geen zelfbouwoplossing - kost inderdaad wel heel veel tijd om een paar tientjes uit te sparen. Binnenkort maar eens knutselen en hopen dat ik er geen groen haar aan overhoud. Of misschien is die LHM wel heel goed tegen roos
1992 Citroën BX 16 TZI
Afgelopen vrijdag de octopus vervangen. Inderdaad een vreselijke rotklus! Je komt er nauwelijks bij omdat er altijd iets in de weg zit. Overigens is het niet zozeer de motor die in de weg zit, maar wel de stuurinrichting en de rechter aandrijfas. Het verwijderen van de oude octopus was niet zo moeilijk, de nieuwe op zijn plek frotten ook niet, maar dan! Je moet de diverse aansluitingen maken waarbij je vaak nauwelijks kracht kunt zetten omdat je er niet goed bij kunt. Maar uiteindelijk is het dus gelukt.
De kleine octopus is ook niet best meer, maar die is momenteel niet leverbaar, dus die moet nog een tijdje mee. Daarvan heb ik een slang vervangen door een slang van de oude octopus.
De lekkage is grotendeels verdwenen, maar toch lekt de auto nog steeds een paar druppels LHM. Ik moet nog eens goed kijken wat dat nu is, maar ik verdenk de voorste hoogteregelaar. Zijn daar revisiekitjes voor te krijgen?
Ben er helaas ook achter gekomen dat ik wat lekkage heb bij het kleppendeksel! Wat moet ik daarmee doen? Moet de pakking dan vervangen worden, of helpt opnieuw monteren?
1992 Citroën BX 16 TZI
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Die klepdekselpakking is een eitje om te vervangen! Als je een octopus kan vervangen, lukt je dit helemaal!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
De BX lekt nog steeds een beetje LHM, en de laatste tijd ook wat olie!
Sinds kort lekte de BX een beetje olie, die bij de kleppendekselpakking vandaan leek te komen. Dit hield misschien verband te houden met de carterventilatie, die serieus bemoeilijkt werd doordat de auto nogal wat mayonaise maakt - schijnt een kwaal van dit 16 blok te zijn, vooral als er veel korte stukjes worden gereden. Daarom alle rubber slangen van de carterventilatie gedemonteerd (wat een raar ontworpen systeem!) en goed schoongemaakt. Daarbij ook het metalen zeefje verwijderd dat inderdaad vol met prut zat. Laten we hopen dat de dame nu niet meer verkouden is en dus ook geen olie meer zweet!
Dan de LHM. Onlangs heb ik de octopus vervangen, wat de LHM-lekkage belangrijk heeft verminderd, maar het drupt nog steeds een klein beetje. Wat precies kan ik niet goed zien, want ik kan er gewoon niet goed bij. Nee, ook op de brug kan ik het niet goed zien. Daarom besloten om toch maar de aandrijfas RV en de motorsteun te verwijderen, want dan moet er wel goed zicht op het gebeuren onder de hoogteregelaar zijn, eventueel met behulp van een spiegeltje.
Die aandrijfas moet er eigenlijk toch uit, want de keerring die erop zit lekt, en dan nemen we die meteen mee. Maar ik kan die keerring niet identificeren op service.citroen.com! Weet iemand er een onderdeelnummer van, of waar ik die kan bestellen?
1992 Citroën BX 16 TZI
De keerringen zijn bijvoorbeeld bij Mister Auto verkrijgbaar: http://m.mister-auto.nl/fl/keerring-differentieel/citroen-bx-xb-19-gti-16v-158pk_v6424_g630.html
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Hee bedankt! Ik had zitten zoeken bij de aandrijfassen ipv differentieel - dom, dom!
1992 Citroën BX 16 TZI