zoals hier (http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223841/) gemeld, ben ik na 6 jaar Saab-rijden, en na bijna 2 jaar na een (soort van) fiasco met een Xantia Activa, weer op zoek gegaan naar een Xantia.
ik kwam een paar weken geleden een 2.0i Automaat (in zandkleur) tegen waar veel aan was verspijkerd in de 11 jaar dat de auto bij de verkoper was. maar na wat inlezen over de automaat, werd dit ‘m toch niet. ondanks dat deze aantrekkelijk voor de verzekering was (want 20+, dus € 5 per maand)
enige tijd later kwam er een Xantia 1.8 Plus op het internet in de verkoop. 5 jaar bij de verkoper geweest, pak rekeningen erbij van de afgelopen 5 jaar. belangrijke dingen zoals koppeling en distributie waren al vervangen. het enige dat gedaan moest worden was een tweetal nieuwe banden, aangezien de voorbanden aan de maat (dus op) zijn. via een forummer op het Saab-forum aan twee wielen met banden kunnen komen, met voldoende profiel. komend weekend worden die banden achterop de Xantia gezet, waarna de achterbanden naar voren gaan. de voorwielen zijn dan over.
de Xantia is natuurlijk niet nagelnieuw. dus zijn er wel wat dingetjes die aandacht nodig hebben.
van de Saab-forummer heb ik deurstrips in dezelfde kleur als de Xantia kunnen overnemen. echter wel met een ander ‘borduursel’ erop: ‘Activa’ in plaats van ‘1.8 16v’. soit. vraag is nu natuurlijk: om ze op het portier te krijgen, moet ik daarvoor de complete deurbekleding verwijderen, of is er een eenvoudiger manier?
in de deuropening van het rechter achterportier gezien dat de ‘Heuliez-hoek’ (als dat bij de berline zo heet) wat roestig is. buiten het achterportier, op de zijkant een bloemkooltje gezien.
de bedieningsknopjes van de afstandbediening zijn ‘op’. bij aliexpress heb ik vervangende knopjes gezien à $ 20ct/st. vraag is: hoe krijg ik het printplaatje uit de behuizing om uiteindelijk het rubbertje van de knopjes te kunnen vervangen?
in de kofferruimte een mysterieus zwart doosje gevonden, met aan de onderkant een ronde rubberen dop. ik vermoed een 12-volts aansluiting.
Ooit gehad: 2x BX, 4x Xantia
Nu: 2001 Citroën Xantia 1.8 16v Plus, 25-GT-BN
en: 2x Saab 9000, Mercury Capri
Totaal aantal Berichten: 1788
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
De stootstrips kan je er gewoon ( met wat beleid uiteraard ) vanaf trekken , de plaatjes Activa & 1.8 16v zijn uitwisselbaar…
Plastic drukkers van de strips willen hierbij wel eens afbreken , maar die zijn voor een paar cent te koop.
Als het je enkel om de ” chroom ” strips gaat, die kunnen er gewoon uit zonder demontage van de complete strip ( of nog mooier, setje RVS kopen bij hagen-schildkamp techniek )
Printplaatje van de sleutel trek je er voorzichtig uit, ... die goedkope namaak knopjes zijn meestal rommel en werken niet lekker , ik zou een originele plaatsen
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
inmiddels een paar weken ‘onderweg’ met de Xantia en ik moet zeggen: wat rijdt het weer oud vertrouwd, en lekker. het enige waar ik aan moet wennen is de rem-installatie en remdruk in de Saabs. het lijkt alsof die niks doen, zo heerlijk licht is de benodigde pedaaldruk in de Xantia om te remmen.
de eerste tank benzine bracht me gemiddeld 13,4 km per liter ver. de tweede kwam op gemiddeld 13,3 per liter. voorwaar verbruikswaardes die ik bij de Saabs 9000 nog niet ben tegengekomen.
dingetjes die gedaan ‘moeten’ worden:
- controle van de electronica-kerstboom naar de trekhaak. als er volgend jaar in de vakantie een motoraanhanger+motor aan komt te hangen, is het wel prettig als de kerstboom werkt.
- vervangen van de stootranden. zoals eerder vermeld heb ik ze al liggen, maar moeten ze er nog even op.
Ooit gehad: 2x BX, 4x Xantia
Nu: 2001 Citroën Xantia 1.8 16v Plus, 25-GT-BN
en: 2x Saab 9000, Mercury Capri
meestal liggen de schakelaartjes nog gewoon in de afstandsbediening. Dan kan je hem gewoon weer opnieuw vastsolderen (is ook de enige manier waarop hij vast zit). Nog nooit een kapot knopje gevonden al 5 of 6 afstandsbedieningen gerepareerd over de jaren. dus gewoon open maken met beleid. om het printplaatje er uit te halen moet je een palletje opzij drukken ongeveer in het midden van de printplaat, daarna schuit hij er met gemak uit.
inmiddels een aantal maanden verder en de Xantia rijdt heerlijk. het is alleen even wennen aan de stoelen, want die zijn toch niet echt wat. ze zitten vorstelijk comfortabel, maar toch halen ze het qua ondersteuning van rug en bovenbenen niet bij de (weliswaar dunnere) zetels van de Saab 9000.
wat me de laatste tijd opvalt is een duidelijke ‘kloenk’ als ik een drempel op- en afrijd. vraag is natuurlijk: wat is het (ik gok op versleten stabistaru’s) en is dat APK-afkeur ja of nee? komende week gaat de Xant naar de monteur voor de APK. gezien het pak rekeningen dat ik bij de Xantia heb gekregen, denk ik niet dat er veel uit komt.
Ooit gehad: 2x BX, 4x Xantia
Nu: 2001 Citroën Xantia 1.8 16v Plus, 25-GT-BN
en: 2x Saab 9000, Mercury Capri
Er mag geen speling op de stabistaru’s zitten:
http://www.apkkeuringseisen.nl/apkkeuring/apk-keuringseisen-voor-wielophanging/
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Wat is in vredesnaam een stabistaru?
Adri
Ik heb het maar met kopieren en plakken overgenomen
Maar als ik het vertaal dan denk ik dat hij de stabilisatorstangetjes bedoelt.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
stabistaru: stabilisatorstangrubbers, afgekort volgens bijna dezelfde filosofie als ADAL, alleen zou dan niemand snappen wat een SSR is
wat ik van de monteur heb begrepen is dat er eigenlijk alleen naar het ‘deugdelijk gemonteerd’ wordt gekeken.
Ooit gehad: 2x BX, 4x Xantia
Nu: 2001 Citroën Xantia 1.8 16v Plus, 25-GT-BN
en: 2x Saab 9000, Mercury Capri
de Xant is goedgekeurd, met de opmerking over roest op de remschijven. ik kan me dat wel voorstellen, want zó veel rijd ik er ook weer niet mee. maar elke kilometer die ik er mee rijd is wel genieten, en gezien wat ik mee rijd (voornamelijk stad/streekverkeer) best zuinig met 1:12,3.
de ‘kloenk’/‘twoing’ na een drempel zit er nog wel, maar is blijkbaar geen afkeurpunt.
Ooit gehad: 2x BX, 4x Xantia
Nu: 2001 Citroën Xantia 1.8 16v Plus, 25-GT-BN
en: 2x Saab 9000, Mercury Capri
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Welgefeliciflapstaard!
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
gefeliciteerd!
hebben ze het stabistangetje blijkbaar niet goed gecontroleerd, is wel afkeurpuntje, zelfs hier in Noorwegen!
Maar ik zou hem lekker vervangen als ik jou was. Het is een makkelijk klusje, kost niet veel en ook niet veel tijd. Die kloenk is irritant op den duur.
Zorg wel dat ze de goede betellen, links en rechts zijn anders.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
geen bericht goed bericht…
dus er valt iets te melden!
gistermiddag de achterste pot van de uitlaat laten vervangen. het omhulsel van de pot was losgekomen, en met de vakantie (morgen) in het achterhoofd toch maar even naar de Kwik-Flip gereden. daar meldde men: dat losse omhulsel is geen punt, maar de overgang van pijpje op pot was lek/rot. dus maar laten vervangen. uitlaat is ‘ineens’ een stuk stiller. men merkte wel een reparatie in de pijp op, die ‘niet standaard’ was. maar goed, hij is dicht. wat me wel opviel was dat er maar 1 pot in de hele uitlaat zit: tussen achteras en achterbumpert. en passant bij de Citroën-subdealer/-specialist hier om de hoek een litertje LHM gehaald en het systeem bijgevuld, ongeveer 1/3 liter, onderste merkteken van de vlotter stond bij hoogste autostand onder het onderste ringetje op het kijkglas. bijgevuld tot het merkteken halverwege de twee ringen op het kijkglas stond. de Xant veert ineens een stuk comfortabeler. tot nu toe merkte ik weinig verschil tussen de Xant en de Saab 9000, maar na bijvullen, staat het veercomfort van de Xant een stuk hoger dan de 9000. of het een betere reisauto is dan de 9000 zal komende week blijken tijdens de vakantie in Gerardmer e.o.
Ooit gehad: 2x BX, 4x Xantia
Nu: 2001 Citroën Xantia 1.8 16v Plus, 25-GT-BN
en: 2x Saab 9000, Mercury Capri
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat LHM niveau heeft niks met je veergedrag te maken. Zit denk ik tussen je oren…Maar goed. Een xant rijdt vele malen comfortabeler dan een 9000. Als dat niet zo is zijn je veerbollen (te) leeg.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Wellicht dat door het verstellen naar de hoogste stand de boel losser is dan daarvoor. Niet voor niets wordt gymnastieken aanbevolen
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij mijn weten moet je kijken naar het bovenste parapluutje van de vlotter!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.