EDIT: Huidige staat
Is de kop lek? Anders zou ik zo doorrijden.
Nieuwe olie in de bak en een paar weken mee rijden, kijk dan of hij het nog heeft.
Ziet er goed uit, is dat een origineel dakje of een Twingo dak?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Nou, dat heb ik dus eigenlijk nauwelijks kunnen waarnemen, dus ik ga er idd nog even mee rijden. Eerst maar APK.
Het is een origineel dak! Dat was ook een van de redenen om deze ongeacht de motorische staat te kopen. Voor de rest is alles wel te overkomen inmiddels. Sleutelen aan een Saxo vind ik alleen maar leuk.
Na ein-de-lijk mijn nieuwe radiateur te hebben ontvangen, kom ik gelijk achter een paar verschillen met de oude radiateur:
- Vuldop heeft extern schroefdraad
- de aftapplug links onderaan uit de oude past niet in de nieuwe. Nu ben ik aan het zoeken wat hier op moet, maar ik kan niets in de webshops vinden.
Oud: met aftapplug die er in moet worden gedraaid
Nieuw: met een gat waar de bodem veel eerder zit en de oude aftapplug niet past.
Kan het zijn dat de nieuwe geen aftapplug heeft in die hoek (linksonder)? Indien er wel een plug in moet, wat voor is dit dan?
Verder mis ik de rubber ring die in de schakelaar van de radiateurventilator zat (niets meer van over) en vrees ik dat ik daar een nieuwe schakelaar voor moet/ga kopen. Risico op lekken ga ik daar niet nemen.
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Met mijn Berlingo van 2002 had ik vorig jaar ook het probleem dat de aansluiting toch anders was.
Via dit forum had ik een nieuwe en passende gekocht, die toch niet bleek te passen.
Toen is het snel opgelost door de dealer, die nog aan de echt juiste kon komen.
Later, bij bestudering van de oude radiator bleek dat bij los buigen van de alu-lipjes/kartelrand de kunststof zijkant er zo af was, en - belangrijker - dat deze “oude” zijkant volgens mijn inschatting gemakkelijk naar het nieuwe blok over gezet kon worden.
Mogelijk heb je hier nog iets aan. Succes !
Het lijkt er op dat de onderste opening geen opening is. Dit omdat de bovenste plug er wel gewoon in zit.
Vanavond even testen met water dus….
Totaal aantal Berichten: 10262
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je kunt ook gewoon blazen op die “opening”. Het zou vreemd zijn als hij zonder aftapplug geleverd zou zijn. De dop mzit er toch ook bij?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
De radiateur zit er in! Het blazen, zoals Jantje suggereerde, werkte goed en nu die er in zit, lekt die nergens!
Maar nu! Eerst alles op een rij:
- Radiateur is vervangen
- Temperatuurschakelaar van de radiateurventilator vervangen
- Koelvloeistof gevuld
- Ontlucht
- Proefrijden (kort)
- > lekkage temperatuurschakelaar: lijkt nu opgelost met vloeibare pakking. Origineel leek er een rubberen ring tussen te zitten, maar daar hadden ze bij de Brezan nog nooit van gehoord.
- > Geen ventilator die aan ging, stekker zat niet goed, beter gemonteerd.
- Opnieuw proefrijden
- bubbeltjes uit het expansievat, ipv ontluchten ben ik eerst gaan proefrijden
-> Motor goed warm, trekt goed, blauwe rook, geen lekkages, maaar ... geen ventilator die aan gaat ....
Verder ook nog de motor een oliebeurt gegeven en een nieuw filtertje.
Kortom:
- Ventilator gaat niet aan. Hoe kan ik het beste een foutenanalyse maken? Welke schakelaars moet ik mee beginnen? Kan de ven zelf kapot zijn? Hoe kan ik dat checken? Ik heb een werkende Saxo 1.1 er naast staan, dus een schakelaar wisselen is zo gebeurt…
- Hij geeft toch alle tekenen van een lekke koppakking, maar dat vind ik van latere zorg omdat ik deze week de auto door de APK wil halen.
De auto rijdt, remt en trekt verder bijzonder goed. Dus eigenlijk verwacht ik niet heel veel problemen bij de APK, alleen wil ik hem wel met een werkende ventilator afleveren…. :/
Als de temperatuurschakelaar de sensor is die in de radiateur zit denk ik dat je de kabelaansluitingen op de ventilator even moet opschuren en ook kijken of de massa kabel netjes glimmend is , dus niet helemaal roestig / geoxideerd
Rene ter Veer
Ha Rene,
Dat is een goeie tip. Dat ga ik morgen even doen. De auto heb ik letterlijk uit een schuur getrokken en er was veel vies. Zit er een aparte massakabel voor de ventilator? (Is me namelijk niet opgevallen bij het demonteren).
Verder vind ik dat er ook twee zekeringen zijn die ik kan checken voor de werking van de ventilator?
Groet
Op de ventilator zitten normaal 2 draden waarvan er 1 een massakabel is. Zitten meestal in zo’n rubber sok en die worden vochtig en vies. Massapunt op mijn AX zat kort bij de accu en er zit ook vaak een massapunt op de versnellingsbak. Ik had vroeger 3 AX-en type 1 en heb ondertussen mijn 5e C 15 dus ik weet niet precies waar je bij de Saxo moet kijken .
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
De draden op de temperatuurschakelaar doorverbinden. Dan moet, met contact aan, de fan gaan draaien.
Als dat zo is, is dus de temp. schakelaar hoogstwaarschijnlijk defect.
Goed ontluchten volgens de goede procedure is een must.
Inmiddels nog niet de oplossing voor de ventilator gevonden, mede door tijdgebrek. Het schema is vrij eenvoudig, alleen heb ik al gezien dat de bedrading niet je-van-het is. (Er zit een behoorlijke open draad in het geheel).
Daarnaast probeer ik de wielen te wisselen omdat ik een de set toulousevelgen er graag op wil hebben, alleen loop ik tegen een nogal stom probleem op:
De linker achter velg krijg ik niet van de trommel af. Het lijkt er op dat deze zit vastgeroest. Iemand tips om dit er af te krijgen?
Op de krik vind ik het wat riskant om tegen de achterkant van het wiel te slaan, omdat ik bang ben dat de auto van de krik af valt.
Update van het verdere wagenpark:
De 1.1 is verkocht en staat nu bij een handelaar te koop. Inmiddels heb ik mijn donor 1.4 VTS gekocht om deze te voorzien van mogelijk nieuwe onderdelen. Het stomme is alleen dat de VTS nog best prima rijdt en ik nu gebruik als dagelijks auto zolang van de dakloze de problemen nog niet zijn opgelost.
Vooralsnog rijd ik er in, maar de auto zal gesloopt worden en grotendeels als donor voor de zwarte gaan dienen. Zo zijn de Toulouse-velgen al te koop voor de liefhebber!
Je kunt ook rondom op de buitenkant velg kloppen met stuk hout….
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Je kan ook de wielbouten en of moeren iets los draaien en er
dan en stukje me rijden remmen en vooral bochten maken.
Lukt altijd.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Thnx voor de tips!
Ik ga het proberen!