Ik ben voor onze Berlingo 1.9D (bouwjaar 1997) de dynamo aan het reviseren, en nu ik toch bezig ben wil ik direct de spanrol en riem vervangen, maar er zijn zoveel verschillende merken, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Denk zelf aan SKF, omdat dit een goed merk is, maar wat is jullie ervaring met andere (lees veelal goedkopere) merken?
Goedkope span- en keerrollen zou ik niet toepassen. Af fabriek worden dayco riemen en lagers toegepast. SKF-keerrollen en Gates multiriem zijn goede alternatieven.
Ervaring met goedkope alternatieven heb ik niet, om dat ik het niet gebruik.
teveel citroenen
Bedankt voor je reactie, Wim. Dan ga ik voor de Dayco.
geen goedkope spanrollen op leggen. Eens getest en mijne Continental riem vloog na 15.000 al rijdend in stukjes van elkaar, dan gates getest en hetzelfde liedje. Nu zit ik met de originele spanrollen en continental riempje zit alweer 50.000km mee te draaien zonder grollen.
Door die goedkope rommel zijn de beschermkappen van mijn distributie riem gesmolten! kon dus veel erger aflopen voor het motortje.
Ik heb alles van SKF gemonteerd (multiset + distriset) op mijn 1997 Lingo (XUD9). Ik heb me laten vertellen dat de riemen in deze sets van Gates zijn en Gates sets juist weer rollen van SKF bevatten, dat zijn dan dus eigenlijk dezelfde setjes met een ander label. Vooralsnog gaat het nu zo’n 20000km prima.
De Dayco spanrol was niet voorradig en zo werd het dus toch nog een Gates spanrol. Zaten immers ook Gates riemen op.
Bedankt voor uw reacties heren!
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik heb destijds van m’n dochters C2 een Gates-spanrol afgehaald, waarbij op het lager “made in China” stond, ongelogen!
Voor mij dus geen Gates meer, maar SKF.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
@René Jongejan,
Hier niet, maar dat zegt misschien helemaal niets.
Zit wel met een klein probleempje; Als ik iets gas geef, dan klinkt de motor wat rauw. Dat deed hij volgens mij voorheen niet maar nu met de nieuwe dynamo en spanrol/riem combinatie erop wel.
Zag ook dat de onderkant van de riem staat de vibreren (danst op en neer) dus nu vraag ik me af of dat ik de spanning van de spanrol wellicht iets te los of vast heb gezet.
hey,
Ik had slechte ervaring met een spanrol van Gates… Die riemen vliegen snel stuk. Pakt 10-15000km.
Nu tuf ik rond met originele spanrol met 240.000km, goed ingelopen maar ga veel beter als die Gates rommel.
Nu op mijne 1.6HDI zit ook een gates spanrol en geen klachten van. 1.6HDI is een veel kortere riem (zonder Airco) als die 1.9d motortjes.
Dat klopt, als de riem aan de onderzijde vibreert (meestal bij stationair of net iets daarboven) rommelt het alsof er iets los zit. Spannen dus totdat je hem niet meer ziet vibreren. Als het dan nog steeds zo klinkt moet je verder zoeken want dan kan het iets ergers zijn, denk daarbij aan vibreren van de d-riem of een losse krukaspoelie (uit ervaring weet is dat dit een vergelijkbaar geluid maakt, een donker gerommel bij stationair).
Wat die Gates rollen betreft, dan zal het verhaal dat SKF en Gates setjes dezelfde zijn met slechts verschillende badges toch niet kloppen. Goed argument voor SKF. Dat is kwaliteitsspul, dat zie je aan alles. Het zijn natuurlijk wel lagerboeren dus de riemen komen ergens anders vandaan maar ik maak me sterk dat ze ook daarin geen concessies zullen doen.
René Jongejan schreef:Ik heb destijds van m’n dochters C2 een Gates-spanrol afgehaald, waarbij op het lager “made in China” stond, ongelogen!
Voor mij dus geen Gates meer, maar SKF.
Ik denk dat SKF zijn lagers ook in China oid laat maken hoor, bij mij op het werk liggen honderden lagers van SKF en INA op de plank allemaal hoogwaardige industrielagers maar nog maar een enkeling die in Europa gefabriceerd is.
Ook deze komen uit de meest exotische oorden zoals China, Maleisië, India of Taiwan maar dit zegt niks over de kwaliteit van het lager die is gewoon goed, een spanrollagertje zal in de meeste gevallen waarschijnlijk ook niet meer in Europa gemaakt worden.
Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura 1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
Nu: VW Golf variant Highline 2012
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Wat bart verteld zag ik op mijn werk ook veel voorkomen. Maar wat lagers aangaat is SKF gewoon kwaliteit!
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Idd Maarten SKF is prima spul maar met de Gates setjes doe je ook niks mis, zijn alletwee bekende merken en grote kans dat de lagers in de skf set ook uit het verre Oosten komen.
Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura 1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
Nu: VW Golf variant Highline 2012