1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Een motor die er geheel willekeurig mee stopt…...HELP!!
Jasper ZX
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21

Gepost: 27 februari 2006 10:35 PM

Mijn ZX (1.6i aura) is geheel onbetrouwbaar geworden Sad . Met regelmaat slaat de motor zonder waarschuwing in één keer af (of motormanagementlampje brandt). De ene keer start ‘ie zonder problemen, de andere keer duurt het langer of geeft ‘ie er helemaal de brui aan. Dit gebeurt zowel op de snelweg als in de binnenstad. Na een aantal bezoeken (en rekeningen van….) de Citroendealer zijn onderstaande onderdelen al vervangen:
- bobine
- bougies
- bougiekabels
- brandstofpomp is doorgeblazen en -filter vervangen
- injector en drukregelaar zijn doorgeblazen
- stappen motor gereinigd
- inlaat luchtsonde is vervangen
- sensor is vervangen

Ik word er echt knettergek van! Want de ZX gaat echt niet de deur uit…..maar het wordt langzamerhand wel een kwelling.

Wie heeft er tips?

Na een Xsara, C2 VTS, de ZX en Saxo…....en 10 jaar lease…..nu een Cactus

Profiel  

Snoekebeest
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127

Gepost: 28 februari 2006 10:46 PM
  [ # 1 ]

Dit is een lekkere storing voor de monteur.
Ok ik heb ergens het vermoeden dat je het toch bij bij de brandstofpomp moet zoeken maar ik toch eerst even een paar dingen weten:

Met regelmaat slaat de motor zonder waarschuwing in één keer af

Stopt de motor er meteen mee of ‘galopeerd’ deze nog voor het afslaan?

ie er helemaal de brui aan

komt er dan wel rook(pluim) uit de uitlaat? Als de motor niet wil aanslaan lukt het dan wel als je een paar keer contact aan/uit (+/- 10 sec. p.k.) hebt gedaan?

Profiel  

Jasper ZX
< 100 berichten
Rank

Gepost: 28 februari 2006 11:18 PM
  [ # 2 ]

Volgens mij is de monteur er helemaal niet zo blij mee…. Crying or Very sad

De motor ‘galopeerd’ amper, het lijkt eerder dat de totale druk wegvalt. Ik kan het gas wel intrappen, maar hij houdt dan in en de motor maakt als het ware een dof geluid.

Als de motor afslaat dan wil die na alle bezoekjes aan de dealer tot op heden wel weer aanslaan. In het verleden was dat wel anders, al liet ik ‘em een dag staan…....hij wilde niet meer starten. En aangekomen bij de garage (op de sleep) kwam ik ‘em dan altijd ophalen met de mededeling dat ze er de nodige proefritjes mee gemaakt hadden en er geen enkel probleem was geweest. Om Shocked van te worden.
Als de auto overigens aanslaat dan ruikt ‘ie goed naar benzine overigens al vind ik dat ‘ie dat eigenlijk al veel meer deed dan daarvoor.

Een heeeeel antwoord, sorry Surprisedops: , maar ik geef maar zoveel mogelijk info

Profiel  

cms-je
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85

Gepost: 01 maart 2006 12:52 AM
  [ # 3 ]

Misschien is er water in de benzinetank terechtgekomen.
Controleer in dat geval de benzinevulpijp en de rubberen slangetjes op breuk.
Dit probleem treedt niet altijd op omdat de tank a.h.w. in 2 compartimenten gedeeld is ( uitsparing voor de uitlaatpijp ).
Hierdoor kan het water soms aan de andere kant zitten.

Profiel  

Jasper ZX
< 100 berichten
Rank

Gepost: 01 maart 2006 01:05 AM
  [ # 4 ]

Water in de tank is door de dealer bekeken. Hij heeft een proefmonster genomen van de inhoud van de tank en dat laten bezinken…..volgens hem was daar niets bijzonders aan te zien….daar vertrouw ik dus maar op. Heb je praktische tips hoe ik het zelf het best deze zaken kan controleren?? Ik moet nog een heleboel leren Rolling Eyes

Profiel  

Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1613

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 01 maart 2006 01:21 PM
  [ # 5 ]

Hoe is het met je contactslot? Heeft daar altijd een zware sleutelbos aan gehangen?

Profiel  

Jasper ZX
< 100 berichten
Rank

Gepost: 01 maart 2006 03:02 PM
  [ # 6 ]

Mijn contactslot lijkt erg soepel te werken en mijn sleutelbos bestaat slechts uit een autosleutel, sleutelhanger (van Citroën Razz ) en de ab van de centrale deurvergrendeling. Lijkt me niet aan de zware kant toch?

Profiel  

cms-je
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 85

Gepost: 01 maart 2006 09:50 PM
  [ # 7 ]

De beste manier is om de tank zover als mogelijk leeg te rijden en deze dan uitbouwen en leeggieten.
Als je dit teveel werk vindt, kun je proberen om bij nagenoeg lege tank de benzinepomp/tankvlotter te verwijderen( onder zwarte plastic stop onder de achterbank rechts)
Krik de auto links achter op zodat alle brandstof naar rechts stroomt en maak de zaak leeg m.b. v. pompje o.i.d.
De afgetapte benzine in een doorzichtige kan gieten en laten bezinken.
Eventueel water eruithalen en/of nieuwe benzine erin na de boel weer dichtgemaakt te hebben.
Doe ook een toevoeging in de tank; er is hiervoor e.e.a. te verkrijgen bij de vakhandel dat evt. water met de brandstof emulgeert,waardoor het door de motor wordt opgestookt!
Deze concentratie van water is zo klein dat de motor er geen last van heeft ( vanuitgaande dat er geen liters water in de tank zit! )

Profiel  

Jasper ZX
< 100 berichten
Rank

Gepost: 01 maart 2006 10:03 PM
  [ # 8 ]

Die achterbank heb ik al naar gekeken…..die moet er volgens mij uit ander kan ik er niet bij…..hoe doe ik dat in godsnaam?? Op tv lijkt het altijd zo simpel, maar ik heb geen idee Exclamation

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 01 maart 2006 10:14 PM
  [ # 9 ]

Misschien te simpel gedacht, maar kan het ook een kabelbreuk zijn van b.v. de massakabel of de bobinekabel.

Profiel  

Snoekebeest
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127

Gepost: 02 maart 2006 12:25 AM
  [ # 10 ]

kabelbreuk zijn van b.v. de massakabel of de bobinekabel.

Zou kunnen dat ie slecht contact heeft maar ik neem aan dat de monteur dat goed heeft bekeken bij de voorgaande reparaties.

Als de auto overigens aanslaat dan ruikt ‘ie goed naar benzine overigens al vind ik dat ‘ie dat eigenlijk al veel meer deed dan daarvoor.

ruikt ie bij het uitstappen na een rit) ook naar benzine? En verbruikt ie meer?

De motor ‘galopeerd’ amper, het lijkt eerder dat de totale druk wegvalt. Ik kan het gas wel intrappen, maar hij houdt dan in en de motor maakt als het ware een dof geluid

Dit komt door mengsel tekort (benzine en lucht)

Als de motor afslaat dan wil die na alle bezoekjes aan de dealer tot op heden wel weer aanslaan

Ik heb zo’n vermoeden dat je branstofpomp aan het overlijden is.
Als ie nou niet wil starten kun je proberen om effe een flinke tik(ken) (met de hand) op je tank te geven (rechterkant net voor je achterwiel) als ie dan wel in ene aanslaat dan is de pomp hoofdverdachte 1.

Profiel  

Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240

Gepost: 02 maart 2006 12:36 AM
  [ # 11 ]

Het kan ook gewoon in je computer zitten! printbreuk of vaag componentje.

GRG

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 02 maart 2006 12:43 AM
  [ # 12 ]

euh Jasper?
hebben ze je benzine brandstof + het injectie relais al vervangen?
je weet wel van die 4kante doosjes met 4 of 5 platte lipjes eraan,,
ik heb eens een klant gehad met een BX, die had ook zoiets,, te pas en te onpas moeilijk doen,, behalve bij de tandarts..

mvgr wupke. Wink

Profiel  

Jasper ZX
< 100 berichten
Rank

Gepost: 02 maart 2006 02:06 AM
  [ # 13 ]

Heren, allereerst hartelijk bedankt voor het meedenken natuurlijk!

De kabelbreuk sluit ik eigenlijk uit, alles is vervangen…..maar hij ruikt inderdaad wel behoorlijk naar benzine als ik uitstap, zeker als ik bij inparkeren ook nog ff heb moeten ‘steken’. Of die meer verbruikt durf ik nog niet helemaal te zeggen, maar ik heb wel een flauw vermoeden.
Met betrekking tot de brandstofpomp: ik neem de tip zeker mee en bel nog even met de dealer of ze daar ook naar gekeken hebben. Gezien de opmerkingen op de bonnen vanuit de dealer lijkt het er wel op. Maar hij werkt nog dus ja…...dat hij misschien aan het overlijden is lijkt een optie.

Ik hoop niet niet dat het in de computer zit, deze is namelijk vervangen….en ik neem aan dat ze hier ook alles weer op de juiste manier hebben geïnstalleerd.

Zowel het brandstof als injectierelais is niet vervangen voor zover ik weet. Maar als deze stuk zouden zijn is het dan niet zo dat ik de auto er helemaal de brui aan geeft? Deze relais zitten toch rechts van de accu onder een kapje?

Vandaag heeft ‘ie me gelukkig niet in de steek gelaten, hij liep als een zonnetje…..hoe kan ik nou ooit afscheid nemen hahahahahaha Laughing

Profiel  

Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1613

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 02 maart 2006 01:47 PM
  [ # 14 ]

Benzinefilter al ooit vervangen? Als die flink verstopt is krijg je ook rare symptomen…

Profiel  

Jasper ZX
< 100 berichten
Rank

Gepost: 02 maart 2006 02:07 PM
  [ # 15 ]

Benzinefilter al ooit vervangen? Als die flink verstopt is krijg je ook rare symptomen…

Is door de garage vervangen, geen oude troep dus (ga ik van uit)

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook