Texter schreef:Reken erop dat er een nieuwe cylinderkop op moet. Destijds reed mijn pa lease 19TZI’s op LPG en daar moest regelmatig een nieuwe op (lichtmetaal?). Gezien het 16 jaar geleden is kan ik niks zeggen over de kilometrages…hij reed meer dan een ton per jaar en het moest elk jaar wel 1 of 2 keer.
Dit lijkt mij of volslagen onzin of ze monteerden de cilinderkop steeds verkeerd. Als je 2 keer per jaar de cilinderkop vervangen zou moeten worden bij een kilometrage van 100.000 per jaar dan betekent dat dus iedere 50.000 km een andere cilinderkop. Dat is nog sneller dan een distributieriem vervangen…
Mijn 19TZi heeft het 400.000 km volgehouden met één cilinderkop en dat terwijl mijn rijstijl nu niet bepaald rustig was. Motorblok is overleden doordat de krukaslagers eruitliepen, maar toen was de cilinderkop in principe nog goed.
lijkt me ook een beetje overdreven eigenlijk, dan heeft die garagist toch wel steeds iets fout gedaan…
huu ff.
hij zegt 1 of 2x per jaar.
dwz niet van jan naar dec, maar willekeur..
wat nu als de 1e in januarie ging, en de 2e in dec.. bv..
daarnaast (was) er een LPG systeem wat de koppen sneller opvrat dan dat je de verdampers moest wisselen….
vraag me niet hoe en welk merk ofso,, maar jofel was het idd niet.
echter de nieuwere (en van hetzelvde merk )verbeterde mengstukken, voorkwamen dit euvel.
ook kende ik LPG rijders die domweg geen kleppen lieten controleren en stellen.
die 8 uur of meer op 100,000 km werd dan gebruikt om de kop met distributie en geneuzel te betalen.
de onderdelen van de distri waren dan min of meer voor niks, dus de kop was een weggooi artikel,,,
economisch berekend rijden heet dat.
mvgr wupke:die met ongeveer een ton per jaar ook wel 2 koppen het hoekie om kan tuffen (als het mot) hehehe
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
kreazyV8wuppo schreef:mvgr wupke:die met ongeveer een ton per jaar ook wel 2 koppen het hoekie om kan tuffen (als het mot) hehehe
mvgr Patje: die daar niet perse gaspot voor nodig heeft.
Hmm.. als ik dit zo lees, ben ik ineens niet meer zo enthausiast over LPG en XU 8 kleppers.
Gaat het hier nou om een BX 19 op carbs of injectie?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
voge schreef:lijkt me ook een beetje overdreven eigenlijk, dan heeft die garagist toch wel steeds iets fout gedaan…
Mwa als je een paar jaar op een rij de Chapeau trofee wint als dealer zal er niet zoveel misgaan, gok ik. En het betrof 19TZI Breaks met de 122 pk GTi motor, en met zover ik weet Vialle installaties.
De Xantia’s 1.8 die erna kwamen hadden nergens last van, behalve dan dat ze nogal sloom waren…
Xantia’s 1.8 8v die GEEN problemen met de kop hebben op LPG?
Ja tuurlijk…
Texter schreef:voge schreef:lijkt me ook een beetje overdreven eigenlijk, dan heeft die garagist toch wel steeds iets fout gedaan…
Mwa als je een paar jaar op een rij de Chapeau trofee wint als dealer zal er niet zoveel misgaan, gok ik. En het betrof 19TZI Breaks met de 122 pk GTi motor, en met zover ik weet Vialle installaties.
De Xantia’s 1.8 die erna kwamen hadden nergens last van, behalve dan dat ze nogal sloom waren…
Nog meer onzin dus… de 19TZi hadden totaal geen problemen met LPG. Kleppen stellen was nodig eens in de 60.000 km. Verder probleemloos.
De Xantia 1.8i was een probleemgeval. Kleppen stellen iedere 15.000 km en uitgesteld na zo’n 150.000 km. De Xantia 1.8i is niet geschikt voor LPG. Wil je een Xantia 1.8i 8V geschikt maken voor LPG, schroef er dan een BX-cilinderkop op van een 19TZi.
Eric Vertogen schreef:Nog meer onzin dus… de 19TZi hadden totaal geen problemen met LPG. Kleppen stellen was nodig eens in de 60.000 km. Verder probleemloos.
A) Deze 19TZI’s hadden dus wel problemen met LPG. Het heeft geen enkel nut om feiten onzin te noemen. Wat een zielige instelling. Leuk dat ze statistisch gezien wel voldoende tegen LPG bestand waren.
B) De Xantia’s gingen er (gelukkig) uit na 150.000 km.
C) Ik ben dit draadje beu…
Texter schreef:Eric Vertogen schreef:Nog meer onzin dus… de 19TZi hadden totaal geen problemen met LPG. Kleppen stellen was nodig eens in de 60.000 km. Verder probleemloos.
A) Deze 19TZI’s hadden dus wel problemen met LPG. Het heeft geen enkel nut om feiten onzin te noemen. Wat een zielige instelling. Leuk dat ze statistisch gezien wel voldoende tegen LPG bestand waren.
B) De Xantia’s gingen er (gelukkig) uit na 150.000 km.
C) Ik ben dit draadje beu…
Jammer dat je zo gepikeerd reageert als er tegengas gegeven wordt. Maar je geeft gewoonweg onjuiste info of je gaat uit van één auto waarbij veel verprutst is en zegt dan dat dat kenmerkend is voor de 19TZi’s. Dit is dus niet zo, wat je zelf ook al aangeeft ( en ik quote: “statistisch gezien zijn ze wel voldoende tegen LPG bestand”)
Daarna benoem je dat de Xantia’s 1.8i wel goed bestand zijn tegen LPG en nu zeg je dat ze er al na 150.000 km uitgingen. Dan heb je het wederom over 1 auto. Dit is natuurlijk niet maatgevend.
Zoals ik eerder al aangaf is de BX 19TZi uitermate geschikt om op LPG te rijden. Dat is al vaak genoeg aangetoond met hoge kilometerstanden.
De Xantia 1.8i daarentegen is berucht om zijn kleppen stellen als je dat type op LPG rijdt. Lees maar eens de berichten op het Xantia-forum.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
De inhoud van een bericht betwijfelen/weerleggen/onzin vinden is prima, iemand betichten van een zielige houding niet. Dat is persoonlijk. En daarvoor is het forum voorzien van de optie “PB”.
Dus houd het gezellig, het gaat om de inhoud.
En heb je de behoefte om te vertellen wat je van iemand vindt, val ons daar dan niet mee lastig.
Over die Xantia’s heb ik inderdaad ook genoeg gelezen, een 16V zou ‘t een stuk beter doen.. Maar nog even over die BX.. Texter heeft ‘t over een TZI Break, waar dus een GTI blok in ligt. Eric heeft ‘t volgens mij over een TZI Berline, waar een gewoon TZI blok in ligt. Ik weet niet of ‘t iets uitmaakt??
Verder hoop ik dat we het vrolijk met elkaar oneens kunnen zijn, daar is toch niets mis mee??
voge schreef:Over die Xantia’s heb ik inderdaad ook genoeg gelezen, een 16V zou ‘t een stuk beter doen.. Maar nog even over die BX.. Texter heeft ‘t over een TZI Break, waar dus een GTI blok in ligt. Eric heeft ‘t volgens mij over een TZI Berline, waar een gewoon TZI blok in ligt. Ik weet niet of ‘t iets uitmaakt??
Verder hoop ik dat we het vrolijk met elkaar oneens kunnen zijn, daar is toch niets mis mee??
Ook de TZi break kan goed op LPG lopen. In principe is iedere benzinemotorblok van de BX geschikt om op LPG te rijden. De cilinderkop van de TZi break en de TZi berline is vrijwel identiek op enkele details zoals multipoint injectie t.o.v. monopoint, nokkenas is verschillend en dan heb je de grootste verschillen wel zo’n beetje gehad.
Het vreemde is dat de Xantia 1.6i/1.8i 8V slecht tegen LPG kan. De Xantia 1.8 16V kan weer wel goed tegen LPG rijden. Ook de 2.0i kan goed tegen LPG rijden. Maar zoals ik al zei, heb je een Xantia 1.8i, dan monteer je er een BX-cilinderkop op van de TZi en het probleem is opgelost van het kleppen stellen. Zo kun je tonnen probleemloos op LPG rijden.
Tsja, als de huidige dieselprijzen niet eens rap gaan kelderen ga ik ‘t toch ook heel misschien wel een klein beetje overwegen…