Hallo,
Ik hoor een sinds een paar weken een apart geluid als ik het gas loslaat.
Eerst dacht ik dat er misschien zo’n beschermkap van de wielkast los zat
en dat het wiel er langs schuurde. Dit bleek niet het geval.
Ik hoor het rechtsvoor. Zelf zat ik ook te denken aan een stuk wiellager,
maar daarvoor zou je het de hele tijd moeten horen toch?
In het filmpje is het niet heel lang te horen, ik denk vanwege de snelheid waarmee ik reed.
Als ik harder rijd (over de 60) en ik laat dan het gas los, dan hoor je het veel langer.
Het is een Saxo 1.1i uit 1998.
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 21-05-2015
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.4 Exclusive
Trap je ook de koppeling in als je het gas loslaat?
Is er een verschil tussen wel of niet intrappen tijdens gas los laten?
Ik zit te denken aan slippende koppeling.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Valse lucht tussen gasklep en blok? Gas los en op toeren geeft daar een flinke onderdruk.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Het is me niet direct opgevallen dat daar verschil tussen zit als ik de koppeling ook intrap.
Dat heb ik wel geprobeerd, maar ik kan niet direct verschil merken.
Sinds vandaag hoor ik ook een fluitend geluidje. Het lijkt een beetje alsof er twee dingen over elkaar schuren.
@Jantje1948: Als er valse lucht tussen de gasklep en het blok komt, hoe kan ik dit controleren en eventueel (laten) oplossen?
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als hij stationair loopt even op alle plaatsen waar lekkage zou kunnen optreden met remmenreiniger spuiten. Als er lekkage is gaat het toerental omhoog.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik heb zo geen remmenreiniger tot m’n beschikking, dus ik heb nog niet geprobeerd een lek op te sporen.
Wat betreft de koppeling: dan zou ik toch ook een ander ‘gedrag’ van de auto krijgen als ik gas geef etc? Het enige wat me
daar aan opvalt is dat als ik in de 2 doortrek naar ong. 50 km/h, dat hij naar mijn idee niet vloeiend in snelheid toeneemt.
Tuurlijk, het is maar 60pk, maar het is alsof hij eerst wat sneller gaat, dan een beetje in houd (het schokt een klein beetje) en
dan vervolgens trekt ie wel door.
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 21-05-2015
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.4 Exclusive
Koppeling kun je testen door de auto in de 5de versnelling te zetten met de handrem aangetrokken.
Heel rustig de koppeling op laten komen.
Als de koppeling goed is, dan zal de motor vrij snel af willen slaan.
En als je achterremmen slecht zijn, dan zal de auto naar voren bewegen
Geen lekkage bij gasklep en blok. Ook is de koppeling nog goed.
Na een proefritje door een monteur en onderzoek is een kapot wiellager vastgesteld.
Toch bedankt voor de reacties!