3 jaar geleden had ik vier nieuwe Michelins 175/65/14 onder mijn Berlingo(1.9d ‘01) gedraaid.
Ik ging de wagen afgelopen week een beurtje geven en even nalopen voor de aankomende apk.
Alles klaar, alleen de voorbanden waren goed verdroogd en ingescheurd.
Ik vind dat vrij snel na 3 jaar en 40.000km. Maar ach, nog 4mm erop, dus vervangen.
En vers rubber is ook wel weer fijn. Omdat ik in mijn achterhoofd toch het gevoel had dat het
wat snel is dat verdrogen van het rubber kocht ik twee Nankang banden á 43,-
Ook om dit soort banden eens te proberen na negatieve berichten over chinabanden.
De Michelin achterbanden hadden op het oog nog wel 8 tot 6mm dus verder goed en die slijten ook bijna niet.
Dus naar de keuring. Achterbanden afgekeurd: compleet verdroogd! Ja hoor inderdaad, scheurtjes overal rondom en in alle zie je het canvas zitten. Dus weer naar de bandenhandel de twee goedkoopste china bedrijfswagenbanden gehaald. Dit maal nog veel goedkoper. Linglong á 31,—euro per stuk.
Om de velgen gedraaid en de eerste 100km staan er op. Eerste beleving, ze zijn stiller.
Dus 4 Michelins 175/65/14 Agilis bedr. banden, toen: á 92,- x 4 = 368,- incl. monteren 400,-
Nu 4 china’s 2 Nankang en 2 Linglong bedrijfswagen banden totaal= 148,- incl. monteren 180,-
Verder afwachten.
Gr. Wim.
Ik ben benieuwd, ik neem aan dat je dit topic dan over drie jaar weer opgraaft?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Haha, mischien zijn ze na 1 jaar al op, geen idee.
Maar tussendoor zal ik af en toe verslag doen.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Hm, tja, ik ga graag voor het goedkoopst, je rijdt tenslotte een Berlingo, nietwaar?
Maar toen na 8 jaar en 100.000km alle Agilis banden werden afgekeurd, jawel, op droogtescheurtjes heb ik toch gekozen voor Michelin Energy Saver 185/65 R14 86H.
Mede op basis van de ADAC/ANWB bandentests.
Kostte 300 euri incl balanceren via internet. Ze zitten er inmiddels alweer 60.000km op.
Overigens heb ik met m’n Japanner wel op Chinese banden gereden.
Die begonnen na 50.000km vreselijk te janken.
In Linschoten heb ik die banden laten vlakken, maar na 10.000km begonnen ze weer te jammeren..
Dat heb ik met Michelins nooit gehad.
De slijtweerstand van Chinese banden is over het algemeen heel goed; hard rubber.
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik had op mijn Berlingo voor ook iets van hakkietakkie banden op het laatst. Met het gigantische vermogen van de DW8 heb ik nooit enig negatief weggedrag ervaren
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
ik heb mijn rainexpert huppelepup toch maar weer verv door michelin vooral vanwege het geluid michelin is veeeeeeeeeeel stiller, maar is idd niet meer de kwaliteit van eerder
Oh, bij mij zijn deze chinarubbers juist stiller. Maar de Michelins waren dan ook kurkiedroog.
Inderdaad de kwaliteit van michelin is veel minder de laatste 20 jaar volgens mij.
Een nieuwe band ruikt ook niet meer naar rubber zoals toen, maar er zit ook een ontzettende teer/asfalt achtige meur aan.
Ooit kocht ik mij in 2001 een mooie oude Alfa Romeo Montreal uit ‘74. Vier Michelins zaten er op. Deze banden hadden zeker nog 7mm er op zitten en de code van toen zei dat de banden uit ‘78 waren dus 23 jaar oud. De wagen had 85000km op de klok dus er van uit gaan dat dit de tweede set banden was. Deze banden waren na 23 jaar gewoon nog nieuw, soepel en van droogte was geen spoor en dat kwam er ook niet.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
ik heb die chinese retro banden op mijn snoek na een klapband met een nw xvs was ik er wel klaar mee (deze bleken trouwens al 7 jaar oud nw gekocht) ik heb voor proef 4 retro tyres gemonteerd, die waren toen inkoop net zo duur als 1 michelin en wat mij betreft rijdt het prima
Volgens een bevriende garagist zijn Michelins tegenwoordig berucht om droogtescheuren. Zelfs scheuren in de lentegroeven van het loopvlak komen regelmatig voor! Hij monteert liever Scandinavische banden (Viking & Nokian) die drogen voorlopig minder snel uit en presteren, zoals te verwachten, over het algemeen goed onder slechte weersomstandigheden. Zoals Volvo pleegt te zeggen: at home where others only test….......
Ben wel benieuwd naar de fabricagedatum van die Michelin’s, niet omdat ze drie jaar geleden verkocht zijn dat ze ook maar net zo oud zijn.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
ds banden worden maar eens in de zoveel tijd gemaakt heb ik begrepen, en als ze dan een paar jaar liggen tja. een michelin band is nog steeds prima natuurlijk maar ik moet ze vaak verv voordat ze af zijn, ivm uitdrogen maar ik weet natuurlijk niet wat er met de banden gebeurt , bv…. in de gloeiende zon staan….. in geval van mijn ds daar trek ik altijd een hoes over als de zon volop schijnt maar dat zie ik om me heen niet zo vaak concl het lijkt erop dat de duurzaamheid van een michelin korter wordt
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
folke048 schreef:ik heb die chinese retro banden op mijn snoek na een klapband met een nw xvs was ik er wel klaar mee (deze bleken trouwens al 7 jaar oud nw gekocht) ik heb voor proef 4 retro tyres gemonteerd, die waren toen inkoop net zo duur als 1 michelin en wat mij betreft rijdt het prima
Jij liever dan ik. Ik heb de binnenkant en afwerking van die chinese retroband gezien en was bepaald niet onder de indruk…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Zoveel banden, zoveel meningen. Ik zal echt niet beweren dat Michelin de beste band is, wel dat ik er goede ervaringen mee heb gehad. Maar dat geldt ook voor Vredesteins (in beide gevallen op een moderne auto).
Ik heb op het zakelijke hok een set chinese banden in 205/45R17 versleten en ben daar niet tevreden over, maar ik heb ze dan ook niet zelf aangeschaft. Voor wat je betaalt (vijf tientjes per band) hoef je niet veel te verwachten en in dat licht is de levensduur en de grip in bochten nog best goed te noemen. Maar naarmate de leeftijd en slijtage vorderde zijn ze enorm veel herrie gaan produceren. Onder natte omstandigheden, met voldoende profiel en zelfs alleen een nat wegdek is de remvertraging gevaarlijk slecht: dat heeft niet lang geleden ervoor gezorgd dat ik in de file een kopstaartbotsing heb veroorzaakt..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
waterman schreef:folke048 schreef:ik heb die chinese retro banden op mijn snoek na een klapband met een nw xvs was ik er wel klaar mee (deze bleken trouwens al 7 jaar oud nw gekocht) ik heb voor proef 4 retro tyres gemonteerd, die waren toen inkoop net zo duur als 1 michelin en wat mij betreft rijdt het prima
Jij liever dan ik. Ik heb de binnenkant en afwerking van die chinese retroband gezien en was bepaald niet onder de indruk…..
ik heb de nw wielen met hub en ze zijn zonder binnenband gemonteerd ik ben natuurlijk geen banden specialist maar heb al heel wat kilometers in ds en gereden en kan alleen maar zeggen ze rijden echt goed ik heb ook wel auto,s met vredestein gereden en dat vind ik een stuk minder ..... maar alles moet natuurlijk wel goed uitgelijnd staan enz maar dan gaan de chinezen zomaar 60000 km mee
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
en die klapband die ik heb gehad (band naar de haaien maar spatbord nog heel die had ik te danken aan een bevriende garage houder die de ouwe binnenbanden zonder talkpoeder monteerde waardoor wrijving t.o.v de buitenband ontstond en bij 180km de band klapte en ik de ds gewoon op de vluchtstrook kon sturen (was een voorband LV
Heb je dan misschien de tubeless uitvoering gekregen en is daar toch een binnenband ingezet?