Beste mensen,
Na lang twijfelen heb ik besloten jullie om hulp te vragen omdat ik er echt niet meer uit kom. Ik heb een Citroen ZX 1.6 Avoriaz uit 1996. Ik heb hiermee het merkwaardige probleem dat de koelvloeistof weg loopt. Waar heen of hoe niemand die mij dat kan vertellen.
- Geen natte plassen water onder de auto
- Geen nat interieur
- Geen bizarre witte pluimen rook uit de uitlaat.
Verregaande ben ik nu in 2 maanden tijd bijna 7 liter koelvloeistof verder. Dit kent geen einde en de voorraad koelvloeistof die ik in december hiervoor heb aangelegd is bijna op.
Andere problemen zijn onder andere:
- Kachel in de auto wordt niet warm of valt tijdens het rijden koud. Dit kan met de koelvloeistof te maken hebben als deze is verdwenen.
- Motor wordt 100+ graden waardoor elke keer de noodfan die voor in de auto zit aanslaat
- De lichten verspringen als ik soms gas geef. Dit kun je vergelijken met een sub waar de lichten door gaan knipperen wanneer je een powercap nodig bent. Dit is enkel het geval als ik een keer optrek bij het stoplicht of wegrijden.
Een vriend die een autobedrijf heeft doelt nu op de koppakking. Als ik deze laat vervangen ben ik ook veel geld kwijt en moet ik de distributieriem ook vervangen. Daarmee is niet gezegd dat het probleem daar misschien mee verholpen is. Sommige dingen wijzen wel op de koppakking maar sommige dingen ook niet. Ik weet het niet zeker dus stel ik de reparatie steeds uit.
Wie o wie kan mij hierin adviseren?
Vriendelijke groeten,
Adriaan
Heeft die vriend al een druktest uitgevoerd op het koelcircuit ??? daalt de druk dan heb je inderdaad lekkage. Komt er, tijdens deze test, nergens vocht uitspuiten?? Dan bougie eruit draaien en camera
indrukken. Thermostaat al vervangen ??? Koelcircuit verstopt ??? Wordt de slang die “de radiateur ingaat” na verloop van tijd warm ??? kachelradiateur verstopt ???. Zou maar een beginnen met een druktest !!!
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
tja dat is altijd lastig. kan van alles zijn. bv lekke radiator die alleen lekt als je rijdt. Ook al eens gehad.
Nauwlijks te zien.
Druk test idd
En de KVS ziet er netjes uit? Olie ziet er netjes uit?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Hier even een paar testjes,
Gebruik je koelvloeistof???
Dan zorgen dat systeem is gevuld, rijd auto warm à heet, open de motorkap, en ruik gelijk in de warmte die opstijgt, als dit een zoetelucht is, ipv een verbrande olie, dan is er een lekage onder de kap, kijk dan op radiator of er natteplekken op zitten, dit is dan niet drijfnat, maar je ziet wel het verschil,
De koppaking test, als ie lek is richting cilinders, dan merk je op dat de auto veeeel sneller op temperatuur is dan normaal, ook ruik je dan in de uitlaatgassen achter de auto, die zoete lucht, ongeveer vanaf een halvemeter ruiken vanaf de uitlaat, dus niet je neus erin steken,,
Als idee koppaking lek is naar het olie systeem, dan merk je op dat olie niveau stijgt, en dat er onder de oliedop, witte smurrie zit, zo ja trek oliepijlstok eruit, en hou aansteker erbij, gaat het nu knetteren , dan komt dit door de koelvloeistof,
Nou zo deden we dit vroeger, toen we nog geen computers hadden,
Maar algoedheid is dit alles goed, dan is waarschijnlijk gewoon je vuldop van het expantievat stuk, als je gaat rijden loopt door de druk in koelsysteem, je vloeistofweg via overloopslang, even op sloop andere dop halen, is in iedergeval goedkoper dan een nieuwe koppaking.
Natuurlijk ook even de andere dingen checken die voorheen zijn geschreven,
Oh ja, je kan ook nog fff de koppakkingtest doen: radiateurdop verwijderen en aan het vlot/snel
aan het gaskabeltje trekken. kijk nu in je radiateur opening. Borrelt het of komt de vloeistof omhoog/loopt over dan….........ligt je koppakking eruit.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Even op CO2 laten snuffelen bij de radiateurdop, dan weet je zeker of de koppakking eruit ligt of niet.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Het lijkt een beetje op hetgeen ik eerder in een Xsara heb gehad: drukopbouw in het koelsysteem door een lekke koppakking. De uitlaatgassen komen in het koelsysteem terecht, de doorstroom wordt daardoor verhinderd (en dus wordt het blok heet en je kachel koud) en door de overdruk zal de koelvloeistof via het exansievat uit het systeem gedrukt worden.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
beremans schreef:even op sloop andere dop halen
Niet dus, gewoon nieuw, kost je de kop niet.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986