Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 19-03-2007
- Ami 8 berline business edition
Mooie foto’s vooral die laatste.
Groeten,
Maurice
La vache qui rit.
Ex: Seat 850Special, Sunbeam, GSA, Opel Corsa, BX Leader, AX , ZX, Xantia 1.8 16v
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Blaas, blaas, even het stof van dit topic afblazen. Na verhuizen, verbouwen (nog steeds) en een miljoen andere dingen toch weer een beetje eend tijd.
Tijdens de APK in december zag ik dat mijn blokje in een behoorlijke olieboot was veranderd Tijd voor actie!
Vorige week flink tijdens een paar, bijna, verloren momenten even de garage ingegaan en gekeken waar de lekkage vandaan kwam. Achterkant blok ziet eruit als schuldige, kortweg blok eruit en goed kijken. Kan ik meteen kijken waar het gebonk tijdens het nemen van bochten vandaan komt.
2cv koppeling by maarten baltis, on Flickr
Even de boel vrijleggen.
2cv koppeling by maarten baltis, on Flickr
Blokje op de werkbank.
Toen het blok nog op zijn plek zat dacht ik eerst aan de keerring, echter na demontage blijkt het toch van de oliepomp af te komen.
2016-02-14_02-13-26 by maarten baltis, on Flickr
2cv koppeling by maarten baltis, on Flickr
Meteen maar even de koppeling meepakken aangezien het druklager zich al met enige regelmaat laat horen. Dan resteert nog het geluid geproduceerd tijdens het nemen van bochten. Na wat testen blijkt dat mijn diff lagers geen beste indruk achterlaten. Meteen een paar verse SKF’s besteld. Tussen de bedrijven door wil ik de eend toch tegen het einde van de maand weer rijdend hebben. Keep you updated!
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
mooi klusje ik ben gek op die 2cil heerlijk sleutelen
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Altijd leuk om dit soort acties te volgen
Maar verwijder jij niet te veel? De wielen, dynamo en het kapje van de dynamokoeling kunnen toch wel blijven zitten?
Ik vraag me trouwens wel af of het geluid wat je in bochten hoort verdwenen is nadat je de lagers vervangen hebt, maar wel goed dat ze dan in ieder geval vervangen zijn.
Kijk je ook even kritisch naar je versnellingsbaksteun? Nu kun je er makkelijk bij.
Succes met sleutelen
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Klopt, ik heb meer verwijderd dan noodzakelijk. Wil echter mijn startmotor even onder handen nemen, koolborstels controleren en de boel eens goed doorblazen. Daarnaast ook een grote beurt nu de boel er toch naast ligt, dus ook kleppen stellen, ontstekingstijdstip controleren en de carburateur het ultrasoon bad. Dus vandaar dat er iets meer naast ligt. Tja de wielen zitten altijd in de weg tijdens het sleutelen, dus hoppa eraf ermee
Het bonken weet ik ook niet zeker, linkerzijde aandrijfas heb ik al eens vervangen vorig jaar. Blijft weinig anders over wat het nog zou kunnen zijn. Misschien heb je nog tips? ik sta altijd open voor advies!
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Oordelen over geluiden is altijd lastig als je dat geluid niet gehoord hebt. Het kan zo veel oorzaken hebben
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Dat klopt. Gezien dat het altijd bij het nemen van een bocht (L en R) is en een bonkend geluid maakt denk je instinctief aan een (of meer) homokineet. We zullen zien….. eerst die rotte diff-lagers maar eens vervangen.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
kijk effe naar je binnenste draagarm lagers is bij veel eenden de boosdoener
denk ik ook draagarm niet goed vast of versleten draagarmlager.
Of stuurhuis, dat kan ook.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Zal de draagarmen eens exrta nalopen. Vorig jaar is de linkerzijde eraf geweest en heb ik nieuwe fusee pennen erin gedrukt, tevens ook de draagarm lagers geïnspecteerd en opnieuw gesmeerd. Het geluid was er voor het vervangen al, en erna nog steeds . Rechterzijde heb ik nog niet onder handen genomen, ga ik nu wel doen. Het irriteert behoorlijk in ieder geval en heb me voorgenomen niet te rijden voor het is opgelost.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 392
Geregistreerd: 25-01-2011
- Berlingo 1.9 D 600
- 2CV 2CV6 Club "I Fly Bleifrei"
- ID/DS DS23 Pallas Mechanique
- XM XM 3.0 V6 Pallas
- Jumper 2.2 hdi dc ml270
- Saxo vts 1.4 Radio 538
mwhaa versleten stuurhuis met 40000 lijkt me sterk (maar kan natuurlijk) draagarm lagers en lagers in het algemeen gaan stuk door stilstaan en roest
Aangezien ik het geluid niet kan horen
Maar als het zich bij het rijden door een bocht laat horen kan het ook een veroeste velg zijn (voorzijde).
Alleen is het dan meestal maar aan 1 kant dus of links of rechts door de bocht.
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Gelukkig kan ik het velgen relaas al afstrepen. De velgen zie erop zitten zijn pas een jaartje of 5 oud en zijn als nieuw. Ik hoop vrijdagavond even tijd te kunnen maken om de garage in te duiken en op onderzoek uit te kunnen gaan.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
korte update. Vrijdagavond tussen de bedrijven door even het blok ontvet en een nieuwe o-ring geplaatst bij het oliepomphuis. De oude ring was helemaal verduurd en was weinig flexibel meer.
20160219_195613 by maarten baltis, on Flickr
Daarna nieuwe koppeling gemonteerd.
20160219_205140 by maarten baltis, on Flickr
En tot slot oliefilter en bougies vervangen.
20160219_205714 by maarten baltis, on Flickr
Volgende keer verder met het schoonmaken van de bak, druklager en diff-lagers vervangen.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
beetje moeilijk te beoordelen nu maar het komt regelmatig voor bij 2CVs dat de binnenschermen in de bocht aanlopen op de aandrijfassen.
Heb je de boel weer in elkaar maak dan eens een kort ritje zonde voor spatborden.
Ook even de aandrijsafmoeren controleren. Die moeten vast met 80kg/mtr en das best veel.Das dus een volwassen persoon op een meter pijp bij gebrek aan een momentsleutel.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive