Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 13-02-2016
- Berlingo 1.4 I multispace
Beste
Mijn ouders ik hebben onlangs een Berlingo 1.4i gekocht voor mijn moeder en mezelf, want de vorige auto (VW Polo 2F 1.0i) had het na 22 jaar uiteindelijk begeven. Omdat mijn moeder haar auto nodig heeft voor woon-werk verkeer moesten we dus snel opzoek naar een andere auto.
Na de aankoop van de Berlingo zijn ons wel een aantal zaken opgevallen. Zo blijft de motor (zelfs na een rit van +10km en maar een half uur stilstaan) wel erg lang in de toeren hangen na het starten, hij begint nl. bij 1800 tr/min en gaat dan zo geleidelijk aan (en zeer traag) naar de 1000 tr/min zakken. Bij een koude motor hapert ‘ie ook als je begint te rijden, als je nu eenmaal wat meer gas geeft gaat ‘ie opeens zo hard vooruit dat je je in de stoel gedrukt voelt worden. Al aan de computer gehangen en de garagist (geen Citroën garage, maar een zelfstandige) kan niets vinden.
Ook blijft het gaspedaal hangen als je wilt schakelen, als je de gas loslaat zie je duidelijk aan de toerenteller dat ‘ie nog een seconde ofzo in de toeren blijft hangen terwijl je voet toch echt van de pedaal af is. Hier heeft het uiteraard geen zin om hem aan de computer te hangen, aangezien het nog een gaskabel is.
Zou er iemand ons kunnen helpen? We zijn radeloos
Welkom op het forum.
Als ik dat zo hoor, lijkt het je stappenmotortje te zijn.
In ieder geval zitten de problemen denk ik in je gasklephuis.
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 13-02-2016
- Berlingo 1.4 I multispace
Dag René
Bedankt voor je reactie, ik zal het doorgeven aan m’n vader. We willen de auto zo snel mogelijk in orde hebben, want het is echt een heerlijke auto om mee te rijden! Voor de prijs denk ik ook één van de meest comfortabele en praktische.
Maar nog even over die hoge toeren na het starten. Mijn vader dacht dat dit wat te maken had met de automatische choke, aangezien de auto ook wel erg rijk naar benzine ruikt als ‘ie gestart wordt en je laat hem even stationair draaien in de garage.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
De choke wordt ook electroniese geregeld, op het thermostaathuis zit een sensor, deze bepaalt hoe lang er extra benzine wordt ingespoten, begin gewoon eerst de gasklep te reinigen, vaak is deze de boos doener, of de stappenmotor, zoals René zegt is van slag, dit kan ook gebeuren als de accu is los geweest, en de verkeerde handelingen zijn gebruikt om opnieuw te starten, dit kan ook door garage zijn gedaan, begreep dat je moeder een oude polo had, en daar moest je nog gas geven om te starten, dit is echter vanaf 2000, verboden, omdat de electronica de koud start functie uitschakeld, en je dan dus lang moet starten, en de boel begint te stinken, omdat de auto niet start dan, schakeld de electronica vanzelf weer terug in choke modus, en start dan gewoon,
Je kan eventueel even de accu los koppelen, alleen moet je dit, volgens procedure doen, alles uit wat electronica betreft, sleutel weg vanaf de auto, (min 5 meter) dan accupolen eraf, 1 uur wachten, (bakkie koffie) dan weer aansluiten, maar letop met de deur open, sleutel in contact, omdraaien tot dat lampjes op dachbord branden, nu 40 sec wachten, en dan de sleutel door draaien, hij start dan, maar verder dus niks doen, trap je per ongeluk op gas pedaal, dan gaat het al fout,
Wat je ook even kan doen is de gasklep van te voren even reinigen, demonteer even de slang van het gasklephuis, je kijkt nu tegen de vlinderklep (gasklep) aan, is deze zwart geblakerd , koop dan een busje egr reiniger, hier mee kan je hem reinigen zonder dingen te demonteren, wel even de gebruiksaanwijzing volgen,
Ja en even een beurtje, weet niet of ie dat gehad heeft??? Bougies filter olie, gewoon bij een banden fitter, als je het niet zelf kan, alleen die beurt dan hè niet de rest, want dat hebben we net besproken,
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Nog even voor iedereen, de accu procedure, de sleutel moet weg wezen omdat als de sleutel in de buurt is deze nog verbinding maakt, met de transponder, en deze mag niet worden onderbroken, behalve natuurlijk als je zelf de sleutel er normaal uit trekt,
De deur open laten, als je de accu erop zet, en je trekt dan de deur open, dan schakeld de bsi al in, en waar is het signaal van de sleutel dan,
Nu zullen sommige zeggen nooit last mee, dat kan, maar gebeurt het wel, dan zit je, want dan doet iets het niet meer,
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 13-02-2016
- Berlingo 1.4 I multispace
Oké, bedankt! Wel even vermelden dat mijn moeder en ik helemaal niet technisch aangelegd zijn, mijn vader kent er meer van maar is er ook geen specialist in.
En van het de laatste beurt heb ik geen idee. Ik weet alleen het schermpje tussen de tellers zegt dat er binnen 4900 km een onderhoud moet worden uitgevoerd.
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Dan even in Jip en Janneketaal.
Een motor met carburateur heeft een choke, een motor met injectie (zoals deze) heeft die niet. De mengselverhouding en het stationaire toerental worden bij injectie geregeld door een computer, ofwel ECU (Electronic Control Unit). Die ECU krijgt daarvoor informatie van een aantal sensoren. De drie belangrijkste zijn de lambdasonde, de temperatuursensor en de gaskleppotentiometer.
- De Lambdasonde meet de hoeveelheid zuurstof in de uitlaatgassen. Daarmee kan de ECU ‘ruiken’ of de mengselverhouding rijk, arm of correct is. Als deze foute waarden geeft dan krijg je dat de motor veel te arm of rijk gaat lopen (noodloop = rijk mengsel), dus stotteren, inhouden, uitvallen, hoog verbruik enz.
- De temperatuursensor hoef ik hopelijk niet uit te leggen. Als deze foute waarden geeft dan krijg je min of meer dezelfde verschijnselen als bij fouten met de lambdasonde, maar dan vooral bij koude motor. Vaak een te laag stationair toerental.
- De gaskleppotmeter vertelt de ECU wat de stand van de gasklep is. Als de computer hier foute waarden van krijgt, dan resulteert dat in vage verschijnselen als plotseling veel meer of minder gas geven dan je wilt, helemaal geen gas geven terwijl je het pedaal wel indrukt, golvend of veel te hoog of te laag stationair toerental, enz.
Om het toerental te regelen kan de computer de gasklep manipuleren door middel van een stappenmotor. Als die stappenmotor vuil en/of niet goed werkt, of als de gasklep stroef beweegt, dan krijg je verkeerde toerentallen. Vaak gaat het regelen dan niet soepel maar in stoten.
De rest van het regelen gebeurt met de inspuittijd van de injectoren. Als er problemen zijn, terwijl de sensoren juiste waarden geven, dan kan er iets aan de hand zijn met de injectoren zelf.
De ECU herkent onlogische dingen. Zodra deze een fout constateert en de bijbehorende code opslaat, dan gaat er op het dashboard een oranje lampje aan (motor- of verhit katalysatortekentje).
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 13-02-2016
- Berlingo 1.4 I multispace
De Jip en Janneketaal heeft goed geholpen Dankje!
En neen, de temperatuursensor hoef je niet uit te leggen. Hier hebben we genoeg problemen mee gehad met de oude VW Polo :p
Over de temperatuursensor gesproken, de motor wordt nooit echt 90°C. Altijd rond de 80-83°C en met even filerijden is ‘ie snel aan de 100°C.
Maar zo te lezen kunnen de problemen dus aan allerhande problemen liggen ...
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik zou beginnen bij de stappenmotor (reinigen of vervangen) en checken of de gasklep soepel loopt. Eerstvolgende verdachte is de gaskleppotmeter. Dat zijn veel voorkomende probleempjes bij deze motoren.
En alle connectoren losmaken, evt. ontdoen van corrosie en dan invetten met zuurvrij vet en weer in elkaar steken kan ook geen kwaad.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
En die stappenmotor enkel reinigen met remreiniger of iets gelijk, zit er met 2 torx boutjes op, niet proberen om verder uit elkaar te halen of wat dan ook, dan doe je hem kapot, gewoon doorspuiten met reiniger.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
Nou Ruben, heb je nu genoeg informatie??? Even wat gereedschap regelen, buurman of zo, of je hebt het zelf, en gewoon gezond verstand gebruiken,
Als je voor dit altijd afhankelijk bent van garage, dan heb je een verkeerde koop gedaan, want dan had je gewoon moeten lease rijden, want bij een garage loop je leeg, met dit soort dingen, of je moet een klant vriendelijke autodorp garage weten, die je niet probeert te tillen, want garage,s vervangen alleen maar, en dan moet je voor stellen ze moeten ook nog even juiste onderdelen bestelen, tijd = geld,