Heb ik het goede idee over een AX?
s_k
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 14-07-2005

Gepost: 02 maart 2006 02:19 AM

Goed… Er komt een nieuwe auto.
De volgorde Visa—> AX lijkt logisch.
Ik heb me verdiept in vele auto’s.
R5, R19, AX, ZX, 205, 309, Polo, Golf…
En uiteindelijk kwam ik toch uit bij de AX. Want
1. Je ziet er véél die bijna vier ton op de teller hebben en er nog steeds prima roestvrij uit zien en (volgens de verkoper) nog goed lopen
2. Ze zien er over het algemeen netjes uit, lijken weinig last van roest te hebben
3. Ze zijn zeer betaalbaar, licht en zuinig

Klopt het echt dat de AX een kleine, betrouwbare, zuinige, goedkope auto is?

Zo ja, dan komt er een AX Smile

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 02 maart 2006 02:29 AM
  [ # 1 ]

Elke auto heeft onderhoud nodig, maar ik denk idd dat de AX 1 van de goedkoopst auto’s is om te rijden..

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 02 maart 2006 02:42 AM
  [ # 2 ]

Re: Heb ik het goede idee over een AX?

s_k schreef:

Klopt het echt dat de AX een kleine, betrouwbare, zuinige, goedkope auto is?

- Klein is de auto zeker

- Betrouwbaar? zeker op enkele kwaaltjes na, maar dat hebben alle auto’s.
Bij de AX is het vooral de koppakking, maar dat is voor een handige sleutelaar zelf te doen en anders zijn er genoeg lui op het forum om je te helpen.

- Goedkoop? als je het onderhoud zelf doet absoluut, bij de Citroen-Specialist zul je ook niet veel geld kwijt zijn. De dealer is duurder, maar is nog altijd beter dan de Kwikfit of een andere garage die niet in Citroen gespecialiseerd is, dat soort bedrijven verkloten je Citroen meestal.

Profiel  
 
Popmart
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 23-08-2005

Gepost: 02 maart 2006 01:48 PM
  [ # 3 ]

Een AX is zeker een zuinige auto. En al helemaal als je beetje handig bent, en wat lef hebt is het nog een leuke auto om aan te sleutelen. Zelf had tot 2 jaar terug echt geen bal verstand van auto’s. Ik kon hooguit de accu aanwijzen. Door verschillende forums te raadplegen heb ik al de nodige kleine dingen zelf vervangen (en ga er nog genoeg vervangen) waarbij ik bij de garage een stuk meer kwijt zou zijn.

En de meeste met 4 ton op de teller zouden trouwens wel dieseltjes zijn.

Door het lichte gewicht zijn ze zuinig, goedkoop in wegenbelasting en verzekering. En qua aanschafprijs zijn ze in prijs/kwaliteit verhouding meestal een stuk goedkoper dan andere kleine autootjes.

Citroen AX 1.4 GT ‘91
Citroën AX 1.1 First Injection ‘91

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 04 maart 2006 12:45 PM
  [ # 4 ]

Sinds een jaar hebben we een Ax Diesel (200.000 km.). Deze rijdt zo’n 15000-20000 km. per jaar. Mijn ervaringen:

Afgelopen jaar de volgende kosten buiten reguliere onderhoud gehad:

Koppakking, (viel onder garantie)
gehele uitlaat,
nieuwe dynamo,
remvoeringen achter,
distributieriem ( hoort wel bij onderhoud natuurlijk).

De auto roest wel degelijk: Binnenschermen voor onder de koplampen, lasnaden in motorruimte, bovenop A-stijl, dak.

Brandstofverbruik 1:20

Kortom, niet elke AX is vanaf het begin een “spaarpotje”. Verder zeer tevreden over het autootje hoor! Mag er graag in rijden, alleen geen lange stukken.

Jeroen

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 04 maart 2006 04:43 PM
  [ # 5 ]
kakanox schreef:

bla bla bla…
.... en een ander blokje heb je ook zo gekocht)

Kopje is ook zo gelicht, en pakkinkje snel genoeg vervangen!!

[Al kosten die 11 en 14 TU blokjes maar €50 op de sloop>>koppakking met D-riem en toebehoren al snel €100. Maar ja, je zet ook geen ander blok in je auto zonder de D-riem en zo te vervangen. ]

Test

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 04 maart 2006 04:47 PM
  [ # 6 ]

Remvoeringen achter… dat vind ik wel regulier onderhoud eigenlijk, waarom vind jij dat niet?

Vind ik ook wel. Wilde er alleen maar mee zeggen dat het wel kan lonen om ook bij een AX goed te kijken naar de staat van onderhoud, of wat er evt. aan zit te komen.
Dat geldt voor de uitlaat ook. Maar als alles tegelijk komt valt het even wat tegen.

Lasnaden in de motorruimte zie je niet vaak (misschien een tik gehad ooit?), bovenop A-stijl en dak: ruit ooit niet helemaal netjes vervangen misschien?

Zou allemaal kunnen. Kan het niet achterhalen. Weet alleen dat de AX oorspronkelijk rondgereden heeft dicht aan zee. Misschien dat dat een rol meespeelt.

Jeroen

Profiel  
 
Wouter-1
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 221
Geregistreerd: 23-01-2005

Gepost: 04 maart 2006 08:30 PM
  [ # 7 ]

Wij hebben bijna 9 jaar met veel plezier in onze AX gereden, tegen relatief lage kosten. Één uitschieter was een rekening van bijna 600 euro, toen er ineens veel dingen tegelijk vervangen moesten worden (hadden we vooraf wel aan zien komen). Daarnaast kleine dingetjes: nieuw gebruikt ruitewissermotortje (paar tientjes), bedieningsstangetjes van de versnellingsbak (idem), stoeltjes uit een andere AX voor een paar tientjes (oude waren totaal versleten). Verder samen met *ZX1.4i* de radiateur vervangen. Dat was wel wat gepuzzel, omdat de motorruimte vrij krap is.
Al met al waren wij erg tevreden over het AX’je. We zijn er zelfs gezond en wel uitgestapt nadat we op de snelweg midden in een kettingbotsing terechtkwamen Shocked . De auto was toen alleen wel totall loss Sad
Ander voordeel: er zijn er erg veel, dus gebruikte onderdelen vormen ook geen probleem.
(resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst Wink )

Profiel  
 
Rio97
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005

- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Gepost: 05 maart 2006 01:49 AM
  [ # 8 ]

In het dagelijkse verbuik is de AX idd erg zuinig; ik rij in mijn 1.1 ongeveer 1:17 in de winter nu en betaal 28 eu/kwartaal wegenbelasting.
In het onderhoud is ie wat duurder, in de twee jaar dat ik’m heb is er nogal wat aan vervangen: einddemper, remmen voor & achter, asje, d-riem, bandjes. En dan heb ik eea ook nog zelf gedaan.
En zo af en toe een kwastje owatrol erover houdt de roest ook beperkt.
Wat wel weer leuk is, is dat een AX low budget een beetje te pimpen is Wink
Spoilertje, skirtsetje, GT onderdelen, kost allemaal bijzonder weinig!

Qua betrouwbaarheid is mijn ervaring een dikke 9,5!
In twee jaar één keer niet starten vanwege een overleden accu en één keer de wegenwacht nodig gehad (versleten koolstofborsteltjes).
Voor de rest altijd in één keer starten!

Groet, Rogier

Profiel  
 
Wouter-1
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 221
Geregistreerd: 23-01-2005

Gepost: 05 maart 2006 10:57 AM
  [ # 9 ]

...maar als je goedkoop wilt rijden, waarom hou je dan niet gewoon je Visa? Nieuwe carb erin en rijden. Goedkoper kan toch niet?

Profiel  
 
Lobber
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 28-08-2005

Gepost: 05 maart 2006 03:43 PM
  [ # 10 ]

Type 2 axen (na ‘92; te herkennen aan de witte knipperlichten voor) roesten over ‘t algemeen minder als de type 1 (oranje knipperlichten; double chevron altijd rechts op de motorkap, ipv in het midden)


Bekende plek is inderdaad onder de motorkap achter beide koplampen. Daar houdt ‘t bij mijn AX (t2, 1993) ook bij op Very Happy

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook