Ik vind het nog langzaam genoeg gaan, haha. Ik denk wel voortdurend een paar stappen vooruit, dat scheelt in elk geval zo goed mogelijk nodeloze tijd door onhandige keuzes qua volgorde. Daarom eindig ik met de onderzijde van de C-stijl. Terwijl ik veel eerder al in die hoek bezig ben geweest. Qua tempo heb ik aan de andere kant ook geen haast. En geniet ik van het proces. “Het bezit van de zaak is het einde der vermaak.”
Het chassis van een DS bestaat uit veel rechte structuren, relatief eenvoudige na te maken. Verder inderdaad veel vervangingsdelen voorradig zoals onderzijdes stijlen en bumpersteun achterzijde: dat scheelt veel ambachtelijk werk.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Bedankt voor jouw toelichting. Mooie plaatjes weer. Laswerk ziet er top uit.
Gisteravond de voorste onderhoek van de raamsponning rechts opnieuw gezet en gelast. Vanavond verder met de achterste hoek onder, ook rechts.
Daarna nog wat finaal laswerk aan voorsnep en bevestigingsplaat waar de motorkapsteunen op zitten.
Plaatjes volgen.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Qua dorpel… Ik ben ook dorpels aan het herstellen.. en ik zie dat je plaat tussen B en A tot bijna bovenaan vervangen hebt. Ik weet ook dat daar reparatiedelen met verzet-randje voor bestaan. Ik zou echter graag die plaat in zn geheel vervangen. (die zijn ook leverbaar, of simpel zelf te maken) Loop ik dan tegen problemen aan? bijv. bij de B-stijl.
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Lijkt mij dat de puntlassen vd b stijl los moeten. Je zult vooral maatregelen moeten nemen zodat alles op zijn plek blijft. Bij het loshalen van die plaat vetliest de constructie zijn stijfheid. Stevige hoekprofielen met hechtlasjes oid.
Frank, even kort tussendoor: op P 34 van dit topic zie je het vervangende plaatwerk dat ik erin heb gezet. In jouw tekening klopt de plaat tussen A en B niet. In elk geval bij een break is deze naar de buitenzijde omgezet, dus richting A. En die haakse omzet is zo breed als de horizontale plaat waar de instapdorpel op gelast zit. Op P 34 zie je hoe ik deze nieuwe plaat er overheen heb gezet.
In mijn geval is de body geheel kaal en weegt dan slechts zon 250 kg. En die had ik ruim ondersteund. Als je body niet kaal is dan zou ik een stevig L of H profiel over de hele bovenzijde van de longeron vastzetten met div lassen.
Ben je met je bruine break bezig? Veel over gelezen, mooi!
Bij vragen: stuur me een pb dan krijg je m’n 06-nummer.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Hierbij een (foto)update van het laswerk aan de raamsponningen van de achterruit van de break (de bochten). Deze delen zijn niet te koop en heb ik wederom zelf gemaakt met het krimp en rekapparaat.
Nieuw, nog zonder plamuur (nauwelijks nodig):
Zo zien die bochten er doorgaans uit en dan valt het nog mee…
Binnenzijde is nog net niet aangetast:
Plaats delict, binnenzijde bocht reeds vernieuwd:
En ook die is weer hard:
Overzicht binnenzijde:
En vervolgens door naar het volgend deelproject: voorsnep. Zie volgend bericht.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Als eerder gemeld: mijn break heeft een keer een kusje gegeven aan een voorligger met trekhaak. Een nieuwe vervangende voorsnep met dwarsbalk had ik in het begin al op de kop getikt (via dit forum). Iemand uit Sneek, ben z’n naam kwijt, wellicht leest hij mee.
De energie is volledig geabsorbeerd in de dwarsbalk en de rechter voorsnep tot aan de tweede dwarsbalk. Op zich logisch wat dit is relatief vervormbaar (zie verdere foto’s) en bevindt zich direct voor het zwaartepunt tijdens de impact waarbij de complete aandrijfunit op deze twee laatste uiteinden van de voorsnep duwen.Overigens heb ik diverse metingen gedaan waaruit blijkt dat er verder geen enkele vervorming heeft plaatsgevonden.
E.e.a. zag er als volgt uit:
Kogel is links van het middelste bevestigingspunt in de dwarsbalk gekomen:
De nieuwe, zo hoort het eruit te zien:
Het hele deel:
De oude rechter voorsnep:
Oud en nieuw naast elkaar:
Op deze dwarsdoorsnede kun je mooi zien hoe de dwarsbalk is vervormd, een effectieve manier om de boksenergie te absorberen in deze Z-vorm!
Lang genoeg gepraat, hup de slijptol erin!
Altijd weer schokkend hoe snel en makkelijk je een auto in stukken zaagt…
Illustratief voor deze break: ook hier weer goed in de Dinitrol, inmiddels verdroogd, maar roestvrij:
Dit lijkt simpel, maar ik heb eindeloos gepast en gemeten en tussentijds nog een wigje 1,5 mm staal aangelast totdat de punt exact in alle dimensies goed op de afgezaagde stomp paste. Gefixeerd en vastgezet. Lekker lassen op een mix van 1,5 en 2 mm staal!! Lekker amperage en dito draadsnelheid erop.
De punt zit er fraai op en de lengte is op de mm hetzelfde als links.
In de doorlasbare primer:
[img[https://farm2.staticflickr.com/1533/24487850073_6cb00fd128_k.jpg[/img]
En weer verder met het inpassen van de dwarsbalk….
Vanavond zet ik die er verder tussen.
Zo, dat toont weer als origineel:
Linkerzijde:
Iemand enig idee waarvan dit nummer is:
Nog een vraag: op bovenstaande foto’s (voorlaatste) zien jullie 2 kooimoeren zitten. Die ontbreken op de linker zijde. Zijn deze (nieuw) te koop? Of heeft iemand ze (ze zitten met 2 puntlassen vast)?
Anders fabriek ik ze zelf (zelf maken gaat bij mij vaak sneller dan op zoek gaan…).
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ziet er weer strak uit!
Dat nummer ben ik ook wel benieuwd naar,heb een soort gelijk plaatje met nummer.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Blijft fijn om te volgen jouw draadje. Ik heb ook een nummer op die manier. (ds20 pallas uit 69). Op de versnellingbak zit een vergelijkbaar blikje met nummer.
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Het betere werk!
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Prachtig weer!, met die doorlasbare primer ziet het er meteen mooi uit.
IDealist schreef:Een nieuwe vervangende voorsnep met dwarsbalk had ik in het begin al op de kop getikt (via dit forum). Iemand uit Sneek, ben z’n naam kwijt, wellicht leest hij mee.
Mooi dat het weer z’n functie mag vervullen.
Bij mij stond hij toch maar in een hoekje weg te kwijnen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Kijk! Leuk dat je meeleest! Twee DS’en gefuseerd! 😊
Hij komt toch van een berline af, gezien de zwarte lak? Hoewel daaronder weer een lichtere kleur zit die op gris rosé lijkt. Kan ook grondlak zijn.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Ik heb geen idee waar hij vanaf komt: heb hem toen ook maar gekocht bij iemand die met z’n Ds hobby
stopte. Ik had in m’n Ds ook zo’n “deukje” en wou deze erin lassen. maar ik kreeg een goed bod op m’n
Ds zodat dat niet meer hoefde. De aanschaf van een Sm behoorde daarna tot de mogelijkheden…......
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.