Martijn_vK schreef:Inmiddels rij ik alweer twee maanden in de BX en het bevalt me eigenlijk prima! 427.000 km nu. Geen enkele andere BX tegen gekomen tijdens de kilometers die ik gezweefd heb.
Ook heb ik wat werk verzet aan de auto:
- Kofferbakverlichting hersteld
- Motorkap gekocht (moet er nog op)
- Originele uitlaat gekocht (moet er ook nog op)
- Spullen beurtje in huis gehaald (moet nog uitgevoerd worden)
- Bestuurdersstoel gewisseld voor de “originele” GTI-stoel, interieur weer compleet
- Koplamp en richtingaanwijzer links vervangenEr staan ook nog wat zaken op de planning, buiten het afmaken van bovenstaande:
- Klokje aansluiten (snoer met stekkers onderweg)
- Bumperstrip voor opknappen/spuiten
- Bumperstrip achter zoeken, deze ontbreekt
- Tellerbakje met toerenteller aansluitenVooral dat laatste wordt nog een leuke klus. Iemand enig idee hoe en wat ik dat kan aanpakken? Van het elektrisch schema wordt ik niet veel wijzer.
In welke omgeving legt je bx zijn kilometers af?
C5 Break 2.0-16v 2008
XM 2.0-16V 1998
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 15-12-2015
- BX 19 GTi Automatic
- C5 Break Différence 2.0 16v
Hilko16TZI schreef:Wat een leuke BX heb je daar!
De toerenteller van de turbodiesel wordt volgens mij aangestuurd door een BDP sensor op het vliegwiel. Die sensor zit er meestal ook wel bij de gewone diesels, maar hebben nogal de neiging om kapot, of stuk, of gaar te zijn. Zit de sensor er inderdaad en doet ie het ook, dan is het een kwestie van wat draadjes trekken en aansluiten.
Het klokje aansluiten wijst zichzelf bijna, je heb een plus, een min en een draadje voor het lampje. Simpel zat.
Deze diesels in Deauville uitvoering worden bijzonder zeldzaam; hou ‘m in ere, zolang dat tenminste technisch en economisch een beetje verantwoord blijft
Dankjewel! Tja, de BX is überhaupt een zeldzaamheid geworden en is niet de enige uit dat tijdperk. Ik las laatst een stukje van Autoweek over de Renault 21. Daarvan staan er nog maar een goede 50 van geregistreerd in Nederland terwijl er duizenden verkocht zijn. In mijn jeugd telde ik er drie in mijn directe omgeving en was het een alledaagse verschijning op straat.
Mijn BX is technisch echt in een prima staat. Vrijwel niets op aan te merken, behalve dat hij iets schokkerig uit de veren komt aan de voorzijde en wat olie verbruikt. Je weet natuurlijk nooit wat er zal gebeuren maar vooralsnog rij ik er prima 600 km per week mee.
Klokje komt goed en toerenteller, ik ga eens zoeken naar een BDP-sensor. Waar precies zou ik moeten kijken? Als die er zit en kapot is vervang ik hem gewoon. Ik zal alleen ook goed moeten zoeken welke aansluiting achterop het tellerblok ik moet hebben.
Verder toe te voegen aan de to-do-lijst is de Deauville-striping. Er lopen maar twee van de drie lijntjes aan beide flanken (en zijn niet mooi meer ook) en de embleempjes ontbreken ook. Zouden die nog ergens te krijgen zijn?
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 15-12-2015
- BX 19 GTi Automatic
- C5 Break Différence 2.0 16v
erik-69 schreef:
In welke omgeving legt je bx zijn kilometers af?
Drie keer per week tussen Nijmegen en Utrecht woon-werkverkeer en daarnaast vooral in de driehoek Nijmegen-Veenendaal-Apeldoorn. Ik maak voornamelijk snelwegkilometers.
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 15-12-2015
- BX 19 GTi Automatic
- C5 Break Différence 2.0 16v
.
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Martijn_vK schreef:erik-69 schreef:
In welke omgeving legt je bx zijn kilometers af?Drie keer per week tussen Nijmegen en Utrecht woon-werkverkeer en daarnaast vooral in de driehoek Nijmegen-Veenendaal-Apeldoorn. Ik maak voornamelijk snelwegkilometers.
Oke,ik rij ook dagelijks BX voor woonwerkverkeer en ieder weekend naar Zeeuws-Vlaanderen (vanuit Noord-Holland)dus een heel ander gebied van Nederland.
Anders was ik je wel een keer tegen gekomen.
C5 Break 2.0-16v 2008
XM 2.0-16V 1998
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
Martijn_vK schreef:
Dankjewel! Tja, de BX is überhaupt een zeldzaamheid geworden en is niet de enige uit dat tijdperk. Ik las laatst een stukje van Autoweek over de Renault 21. Daarvan staan er nog maar een goede 50 van geregistreerd in Nederland terwijl er duizenden verkocht zijn. In mijn jeugd telde ik er drie in mijn directe omgeving en was het een alledaagse verschijning op straat.
De 21 is een hele leuke auto maar roesten dat die dingen doen oei oei oei. Een katsverrotte bx sport is er niets bij. Jammer maar helaas. Ik ken nog een paar jongens die de 21 turbo voor dagelijks rijden. Dat betekent gewoon dat je elke zoveel tijd aan het lassen bent. Ik importeer tzt een 21 Turbo dus dan zijn het er weer 51
een bx 19d deauville diesel is zoals al eerder gezegd een hele leuke diesel. ondertussen zeer zeldzaam. wees er zuinig op.
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 15-12-2015
- BX 19 GTi Automatic
- C5 Break Différence 2.0 16v
Afgelopen weekend het nieuwe tellerblokje ingebouwd. Alle lampjes preventief vervangen want geen zin om een controlelampje oid te moeten missen. Het tellerwerkje uit mijn oude tellerblok heb ik overgezet, want het “nieuwe” blok had een stand van 662.000 en dat is toch wat overdreven. Ik heb nu dus de beschikking over een toerenteller en een olieniveaumeter, beide niet aangesloten De olieniveaumeter laat ik maar zo want ik heb geen zin om een gaatje te boren in het carter om een sensor te plaatsen. Ik moet nog op zoek naar een stekker voor de toerenteller, want daar was de tellerblokwissel nou helemaal om te doen. Die stekker is vierpolig. BDP-sensor voor de toerenteller moet ik ook nog naar op zoek, of die uberhaubt op het blok zit. Ik kom op internet plaatjes tegen van een BDP-sensor voor de D9B-motor die driepolig is. Geen idee hoe deze dan door te koppelen naar de toerenteller maar dat is een leuke puzzel.
Het digitale klokje heb ik nu wel aangesloten, bij gebrek aan de stationsklok in het tellerblok. Met de constante plus en de min van de aansteker doet ie het prima en de plus van het lampje komt van het tellerblokje. Daar vond ik nog een lege plek in de stekker voor de dashboardverlichting op een plek waar de plus in het tellerblok op uit kwam en met een aansluiting uit een oude stekker die erbij geprikt en doorverbonden. Klokje functioneert nu helemaal naar behoren, alleen jammer dat er geen Europese notatie voor de tijd mogelijk is (alleen AM en PM).
Verder heb ik afgelopen weekend een setje Deauville-velgen opgehaald bij een mede-forummer. Deze ga ik lekker opknappen en komende zomer oid met verse bandjes onder de BX gooien. De huidige velgen (die nog slechter zijn dan het nieuwe setje) krijgen dan een opknapbeurtje en kunnen dan voor winterbanden gaan dienen.
Ik maak me wel een beetje zorgen over het olieverbruik. Inmiddels heb ik al enkele liters moeten bijvullen en rij pas drie maanden met de BX. Ik heb een fles Castrol GTX High Mileage 15W40 gehaald, binnenkort het beurtje uitvoeren en met motorflush spoelen. Kijken of dat wat uithaalt. Ik rij best veel en heb eigenlijk helemaal geen zin om steeds maar te moeten peilen. Iamdn enige ervaring met het tegengaan van olieverbruik?
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ik heb je ongeveer een uur geleden gespot op de A12 bij Maarsbergen! Foto volgt straks
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 15-12-2015
- BX 19 GTi Automatic
- C5 Break Différence 2.0 16v
Leuk! Ben benieuwd naar de foto!
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Een avond later dan beloofd, maar:
Timo1990 schreef:Afgelopen maandag begin van de avond, een Forum-BX, een 19 D Deauville uit 1993 op de A12 bij Maarsbergen:
52-HJ-JS by Timo van Vuurde, on Flickr
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 15-12-2015
- BX 19 GTi Automatic
- C5 Break Différence 2.0 16v
Haha geweldig
Volgens mij kwam ik daar aardig hard voorbij stampen. Reed jij in de zwarte Mégane Estate?
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Klopt, x2!
Ik zag in mijn zijspiegel al gele lampen waardoor ik vaart minderde. Je zat in een ‘file’ op de linker baan. Toen dat opzij ging was het opeens een Deauville met gang.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 15-12-2015
- BX 19 GTi Automatic
- C5 Break Différence 2.0 16v
Ik probeerde die rode Mondeo bij te houden. Kansloos natuurlijk. Ik zat al een hele tijd achter hem en heb er nog tot Ede achter gehangen.
Is dit jouw vaste route, Timo, of was het toevallig? Want ik rij hier elke ma, di en wo rond dezelfde tijd.
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
@ Olieverbruik: mogelijk zijn de klepseals steenhard geworden, dat is nogal een kwaal van de XU motoren. Afhankelijk van hoeveel er daadwerkelijk verbruikt wordt kan het raadzaam zijn om de klepseals te vervangen. Controleer ook keerringen en dergelijke.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Martijn_vK schreef:Ik probeerde die rode Mondeo bij te houden. Kansloos natuurlijk. Ik zat al een hele tijd achter hem en heb er nog tot Ede achter gehangen.
Is dit jouw vaste route, Timo, of was het toevallig? Want ik rij hier elke ma, di en wo rond dezelfde tijd.
Ik werk in Vianen en woon in de buurt van Amerongen, dus rij inderdaad dagelijks die A12 en ga er bij afslag Maarsbergen af. Ik ga alleen altijd naar de winkels in Veenendaal, dus als ik zoals die middag boodschappen of zo ga doen, rij ik een afslag verder en ga ik er bij Veenendaal West af. Ik zal mijn ogen open houden of ik je vaker zie rijden. Mocht je een keer zin in een bak koffie hebben…
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”