2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
aandrijfas (aangepaste titel)
bramtack
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 08-02-2013

Gepost: 29 december 2015 04:43 PM
  [ # 16 ]

Ik vond dit al op het forum!


Voor het ontluchten: eerst de schroef op de radiateur openen tot deze overstroomt op dit punt. Dan de tweede ontluchtings-schroef openen (die zou op het thermostaat-huis moeten zitten) en weer vullen tot ook deze overloopt. Daarna de derde ontluchtingsschroef openen, op de verwarmingslang. Ook weer doorvullen tot overstromen. Weer dicht maken, motor starten en warm draaien (met geopende dop van de radiateur) totdat de fan aanslaat, onderwijl eventueel kvs blijven bijvullen. Daarna zul je hoogstwaarschijnlijk nog wel een keer de waarschuwing “kvs niveau te laag” zien verschijnen. TU-motoren zijn nogal draken om te ontluchten. Hou het niveau goed in de gaten, en ook of de fan aanslaat. Bij een (grote) luchtbel in koelcircuit zal de fan namelijk niet aanslaan, en als je dit te laat opmerkt kost het je een koppakking.
Succes.

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 29 december 2015 10:05 PM
  [ # 17 ]

Dat is de enig juiste manier.
Zorg wel dat de auto op een goede vlakke vloer staat.
Wees voorzichtig met de ontluchter op het thermostaathuis (meestal inbus).
Die zit vaak erg vast. Het is een dun pijpje wat graag wil torderen.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 29 december 2015 10:34 PM
  [ # 18 ]

Ik ontlucht een TU altijd met alle drie punten open.
De eerste die overloopt sluiten en verder vullen enz.
Je zal dan zien dat de volgorde anders is als boven omschreven.
En warm draaien met de dop eraf leidt tot overstroming.

Volgens de boeken hoort het eigenlijk met een grote vultrechter op de radiateur, waarin het kvs-niveau staat.

Even scrollen in dit topic op het Xantia-forum http://www.xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?f=1&t=16447&start=270 en dan zie je ‘m.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
bramtack
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 08-02-2013

Gepost: 12 januari 2016 11:14 PM
  [ # 19 ]

Hoi, ik heb de radiator vervangen. Helaas wel door een kleinere (7cm smaller, een gat in de radiatorbalk). Maar hij paste dus toch maar erin gezet. De oude lag al op de stoep. Ik heb hem gevuld en tijdens de eerste rit ging het lampje van de radiator branden. Dus gestopt, ventiel open en bijvullen. Lampje was uit, dus weer doorgereden naar huis. De fan is ook al aangeslagen. Vrijdag de eerste verre rit.

Eind januari gaan we verder met de rest van het programma. De stuurhuishoezen, uitlijnen en nieuwe velgen. Later de koppakking vervangen. Of ook gewoon eind januari.

Vandaag merkte ik wel dat de ruitensproeier niet meer werkte. Ik hoorde het motortje niet meer pompen. Van de week wel nog maar toen was ie leeg. Kijken we morgen wel weer even naar.

Groet

Profiel  
 
Martijn_vK
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 15-12-2015

- BX 19 GTi Automatic
- C5 Break Différence 2.0 16v
Gepost: 13 januari 2016 09:28 AM
  [ # 20 ]

Zijn je Deauville-velgen nog een beetje knap? Zo ja, dan heb ik wel interesse als je ze wegdoet. Wink

On topic: koppakking vervangen? Waarom zou je dat doen als je verder geen problemen hebt? Of zweet hij erg? Een koppakking vervangen is een aardige operatie. D-riem etc. kan allemaal weer opnieuw en ook dat leuke ontluchten van het koelsysteem mag nog een keer.

Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Profiel  
 
bramtack
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 08-02-2013

Gepost: 13 januari 2016 10:42 AM
  [ # 21 ]

Hoi Martijn,
de kop zweet behoorlijk dus vervangen is wel beter. Ik snap alleen niet waarom iedereen dat ontluchten zo moeilijk vindt.Maar daar kom ik dan nog wel achter, als ik het blijkbaar toch niet goed gedaan heb. Als je me een pb stuurt met je mail adres dan maak ik even wat foto’s van de velgen. Ze zijn niet mooi meer. En een heeft een kleine beschadiging. Als je er nog wat mee kan, graag.

Groet

Profiel  
 
Martijn_vK
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 15-12-2015

- BX 19 GTi Automatic
- C5 Break Différence 2.0 16v
Gepost: 13 januari 2016 12:19 PM
  [ # 22 ]

Succes ermee dan! Koppakking is inderdaad ook niet het sterkste punt van de TU-blokken.

Ik heb je een PB gestuurd Wink

Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978

Profiel  
 
bramtack
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 08-02-2013

Gepost: 19 februari 2016 12:26 PM
  [ # 23 ]

De BX wordt beter en beter. De stuurhuishoezen zijn vervangen. Velgen gewisseld. Er zat een verkeerde ADALS op, daar ook weer de goede op gezet. Nu is de verwarmingsknop stuk, ik heb uit een sloper een het paneel gehaald en moet deze nog omzetten. En ik heb meteen de prachtige blauwe motorkap meegenomen. Dus hij wordt nu niet alleen beter maar ook mooier! Als het wat warmer wordt gaan we de koppakking vervangen. En dan komt er vast weer wat op ons pad. Of met we gaan weer verder aan de oude mercedes bus… AI die staat ook te wachten..
Groet

Profiel  
 
Twan238
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011

- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Gepost: 22 februari 2016 10:22 AM
  [ # 24 ]

die verwarmingsknop, komt dat doordat de knop heel zwaar gaat? zo ja dan zou ik even naar de kachelkraan kijken Smile als die heel stroef gaat dan kan het wel eens een “knoppenvreter” worden.

huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)

EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en

Profiel  
 
Gepost: 22 februari 2016 02:56 PM
  [ # 25 ]

Inderdaad, de knop vervangen is vaak symptoombestrijding. Duik even onder je dashboard aan de passagierszijde. Tegen het midden vind je de kachelkraan, met allerlei hevels en stangen er aan. Dat spul moet soepel gaan. Even trekken en duwen om het na te gaan. In het ergste geval zul je ‘m er even tussenuit moeten halen. Geen hogere wiskunde, maar wel een boutklus om te doen. Enfin, eerst maar eens kijken.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
bramtack
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 08-02-2013

Gepost: 06 maart 2016 02:17 PM
  [ # 26 ]

De kachel werkt weer, de knop is gangbaar gemaakt en ik kan hem weer bedienen. Ik heb een vervangend paneel maar dat zet ik er wel in als het wat lekkerder weer is.
Nu het volgende probleem, de aandrijfas kraakt als ik naar links stuur tijdens het rijden. Weet iemand wat de juiste as is die erin moet?

Zijn er buiten de kering nog dingen die meteen meegenomen kunnen worden als de as er toch uit is?

Groet Bram

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 06 maart 2016 02:27 PM
  [ # 27 ]

Er komt pak ‘m beet anderhalve liter bakolie uit lopen, dus even een bak onder je diff. Weet je zeker dat het je aandrijfas is? BX14 met kapotte homokineten is redelijk zeldzaam. Wanneer hoor je het geluid? Bij volledig insturen en rijden als constant geluid, of een willekeurige stuurstand en een enkel geluid? In het laatste geval zijn het je draagarmrubbers/fuseekogel die iets speling hebben.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
bramtack
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 08-02-2013

Gepost: 06 maart 2016 09:09 PM
  [ # 28 ]

Ik hoor het alleen bij een goede bocht naar links. Het is een geluid wat even aanhoud, alsof je maag rommelt.  Fuseekogel en stabalisatorstang zijn zo goed als nieuw. En het is een gekraak geen gebonk of rammel zoals bij fusee of stangetje.
Goede tip van de olie. Meteen olie vervangen dan maar.
Groet

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook