Gisteren mijn nieuwe speeltje binnen gekregen
Deze wordt aangesloten op dit oude ding:
Specs:
PII366Mhz
192MB ram
6Gb hdd ( :’) )
2,5MB videokaart ( :’) )
De stroom vd laptop loopt via een 150 watt 12v - 220v omvormer, niet het meest efficiente maar het werkt perfect. De laptop verbruikt maar 53 watt en het scherm pikt niet meer dan 8w.
Aangezien het meer voor de leuk is als voor de echte funtionaliteit is het scherm gewoon een SVHS schermpje ipv een vga scherm. Deze zijn een stukje voordeliger en het beeld is best zat, je kan iig de letters nog lezen.
Waar ga ik hem voor gebruiken: Videotjes, mp3’s, games en evt voor navigatie later.
Wat moet ik nog hebben:
- trackball
- sigarettenplug verdeeldoosje
Ik weet dat iemand hier van het forum ook wel eens een pc in zijn bx had ingebouwd, zijn daar nog foto’s van te vinden ergens ?
En nuttige informatie m.b.t. car computers zijn uiteraard welkom. Goede software, tips en toepasssingsmogelijkheden mogen in dit topic
Ik zal uiteraard de vorderingen hier neerzetten
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Een leuk project, ik ben het tijden van plan geweest in mijn vorige auto maar zag daar weer vanaf toen ik aan de GS begon.
Als alternatief heb ik een palmtop met tomtom gekocht.
Zelf zou ik remote desktop installeren en wifi. Als je je auto dan ‘savonds neer zet, dan kan je vanaf je normale werkplek alvast de MP3’s voor de volgende ochtend naar je carputer halen. Met remote desktop kan je hem vervolgens afsluiten.
Verder is GPS natuurlijk een leuke optie, een camaratje in je grille kan ook leuke opnames opleveren.
Er zijn in ieder geval voldoende opties om voorlopig even “onder de pannen” te zijn!
Toch zou dat makkelijker zijn met een mobo op een plankje, dan kun je de 12-220V omvormer schrappen en hoef je alleen een 12-5.5V omvormertje te hebben, dan het geheel passief gekoeld maken en een zuinige CPU, dat scheelt weer een hoop stroom.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Robin schreef:Toch zou dat makkelijker zijn met een mobo op een plankje, dan kun je de 12-220V omvormer schrappen en hoef je alleen een 12-5.5V omvormertje te hebben, dan het geheel passief gekoeld maken en een zuinige CPU, dat scheelt weer een hoop stroom.
Ik denk dat je met een normale pc nooit aan een dergerlijk laag verbruik komt als met een laptop die volgestopt zit met energiezuinige onderdelen.
Een normale pc gebruikt bij niks doen al snel zo’n 100 tot 150 watt en kan oplopen tot 200-250 watt of zelfs ver daarboven, tot wel 300-400 watt afhankelijk van je toepassingen en apparatuur.
Bovendien had ik deze laptop nog liggen en via de omvormer werkt het echt prima. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan toch?
(ookal is het inefficient via zo’n omvormer )
Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik zou het inderdaad ook doen met een laptop. Ik heb hier nog een laptop liggen waarvan het beeldscherm defect is. Ach, misschien zet ik hem nog eens in de BX.
metro2005 schreef:Ik denk dat je met een normale pc nooit aan een dergerlijk laag verbruik komt als met een laptop die volgestopt zit met energiezuinige onderdelen.
De clou zit hem in ‘normale pc’. Ik neem niet aan dat je HalfLife of zo wil spelen in je BX, en zorgvuldig geselecteerde onderdelen zijn best energiezuinig.
Maar als je inderdaad een laptop hebt slingeren, waarom niet!
Robin schreef:metro2005 schreef:Ik denk dat je met een normale pc nooit aan een dergerlijk laag verbruik komt als met een laptop die volgestopt zit met energiezuinige onderdelen.
De clou zit hem in ‘normale pc’. Ik neem niet aan dat je HalfLife of zo wil spelen in je BX, en zorgvuldig geselecteerde onderdelen zijn best energiezuinig.
Maar als je inderdaad een laptop hebt slingeren, waarom niet!
Halflife doet het prima op die laptop hehe maar niet echt iets om in de file te gaan staan doen ofzo.
Wel een paar emulators erop gezet en southpark afleveringen
Vanmorgen wou ik dat ik dat ding al ingebouwd had zitten. 2,5 uur in de file gestaan (stukje van 20km!). Heb echt meer stilgestaan dan gereden, had ik mooi een film kunnen kijken
Van het weekend maar eens erin klussen
metro2005 schreef:
Ik ben niet de persoon die snel over foto’s gaat lopen drammen.. maar… FOTO’S!
Waar ga je de laptop wegwerken? Verder nog plannen voor bijv. GPS-aansluiting, of een uitgebreid motor-monitoringssysteem? Mij lijkt het heel erg gaaf om gewoon via WiFi vanuit je zolderkamer de motorgegevens grafisch te kunnen downloaden van je laatste rit… gaspedaalstand, snelheid, oliedruk, temperatuur, toeren, verbruik, etc…
Robin schreef:metro2005 schreef:
Ik ben niet de persoon die snel over foto’s gaat lopen drammen.. maar… FOTO’S!
Waar ga je de laptop wegwerken? Verder nog plannen voor bijv. GPS-aansluiting, of een uitgebreid motor-monitoringssysteem? Mij lijkt het heel erg gaaf om gewoon via WiFi vanuit je zolderkamer de motorgegevens grafisch te kunnen downloaden van je laatste rit… gaspedaalstand, snelheid, oliedruk, temperatuur, toeren, verbruik, etc…
dat zijn wel erg veel opties ineens hehe, ik zal uiteraard foto’s plaatsen van de inbouw. Het scherm komt in het bakje waar het klokje zit, en omdat je dan het klokje niet meer ziet heb ik een screensaver met een klok erop gezet
Laptop komt óf in het dasboardkastje óf onder de passagiersstoel, afhankelijk van de ruimte en de bereikbaarheid van de powerswitch op de laptop (die zit aan de zijkant).
Waar ik hem precies voor ga gebruiken is nog niet helemaal zeker, in elk geval voor mp3’s, filmpjes en spellen.
GPS komt er misschien ook nog in, maar dat is nog vrij prijzig, het moet wel leuk blijven natuurlijk Wifi komt er denk ik sowieso wel in.
metro2005 schreef:
GPS komt er misschien ook nog in, maar dat is nog vrij prijzig,
Ik denk dat dat met een bluetooth-GPS ontvanger en een bluetooth-stickje nog wel eens heel erg kon meevallen!
Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ik ga mischien een DVD speler voor in me bx kopen
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
hey! goeie zaak man! dat mag ik graag zin, meer mensen aan de digibix!
ik heb er zelf ook een in zitten hier zijn de foto’s!
ik zal binnenkort eens betere knippen.
wat dacht je trouwens van ipv een trackball een ati remote wonder? dat is een rf afstandsbediening waar je de muis mee kunt bedienen, maar ook enkele zelf in te stellen keyboard functionaliteiten.
En ik lees dat je nog een 12v voeding wilde hebben, ik heb 2 maanden geleden voor een vakantie in italië zo’n voeding gekocht bij de ma’s service voor 50 euro, die levert een gestabiliseerde output van 15~20V met alle aansluitingen voor laptops erbij, ook voor IBM, misschien een tip.
Mocht je iig nog wat praktische hulp nodig hebben, dan vraag raak!
groeten Tonie
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Totaal aantal Berichten: 3455
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Robin schreef:metro2005 schreef:
GPS komt er misschien ook nog in, maar dat is nog vrij prijzig,
Ik denk dat dat met een bluetooth-GPS ontvanger en een bluetooth-stickje nog wel eens heel erg kon meevallen!
een usb gps antenne is ook niet zo heel erg duur meer (rond 60~70 euro) dan zit je ook niet met het probleem dat je de batterij moet opladen!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mechuccio schreef:een usb gps antenne is ook niet zo heel erg duur meer (rond 60~70 euro) dan zit je ook niet met het probleem dat je de batterij moet opladen!
Ik wist niet eens dat die bestonden
Nu wordt het al helemaal verleidelijk metro
Over dat verbruik van stroom he, laptop is zeker wel een goed idee. Die verbruikt misschien 40 watt, met het scherm aan (!!!!). Vind altijd alleen zonde dat er zo’n lelijke rand om zo’n schermpje zit. Zou dat schermpje toevallig ook in dat mooie bakje passen
Dat van die ati remote wonder is wel een goed idee, heb hem direct besteld hoop dat ie snel binnen is