Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Veel plezier Kees, nog “even” de GTi115 uitlaten
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Het was Zaterdag j.l. weer een feest om met de VISA op het circuit van Assen te rijden.
Het resultaat van 4 sessies werd een afstand van 185 km aan rondjes.
De wegligging die was echt fantastisch, met 130/140 km door de ‘‘Ramshoek’’ rijden is
echt een belevenis op zich.
Ook het heel laat kunnen remmen, laat je elke keer weer bij snellere auto’s aansluiten.
De hele dag was de baan droog een heerlijk koel voor de motor.
Ook reden er weer de Saxo en AX 16V mee, leuk en heel veel andere merken.
Grappig is dat de VISA vaak voor een VW Golf wordt aangezien.
We gaan nu weer alle vloeistoffen controleren en de wielen wisselen voor het volgende
rondje, 1 April van de HARC op het circuit van Zandvoort.
En ja nog steeds ““TE KOOP”” want na 1 April gaan we wat anders doen.
Diverse belangstellenden hebben niet tot een verkoop resultaat kunnen leiden.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Programma verandering.
Om andere groepen meer en langer te laten rijden kan groep 1
maar drie keer de baan van het circuit van Zandvoort op.
Maar ook nog eens 2 keer 20 minuten en 1 keer 15 minuten.
Ik heb er altijd veel voor over maar dit is te gek, veel te weinig.
Om 9 uur te kunnen starten moet ik hier al om 5 uur in de morgen
vertrekken.
Beilen Zandvoort via de afsluitdijk en met autotrailer is een heel eind rijden.
Ik heb dus besloten een ander moment af te wachten.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Ik ben benieuwd wanneer je gaat rijden. Zou je graag een keer zien gaan en eventueel tijdens dezelfde sessie rijden met de AX. Al mag ik volgens mij niet in groep 1 aangezien er een rolkooi in de AX zit.
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
De VISA GTI 115 staat weer onder zijn hoes voor de komende 3 maanden.
In aanloop naar het ICCCR zullen we hem weer tot leven roepen.
Hij gaat daar dan mee naar toe op de autotrailer achter de Jumpy.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
100.000.
Een bijzonder moment.
Gisterenmiddag, toen passeerde de honderd duizendste
lezer dit topic ““VISA GTI 115”” en wel op de 44e pagina.
100.000. dat is echt veel vanaf 2010.
Ofwel, bedankt voor jullie aandacht.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
En wat ook bijzonder is na de 100.000e bezoeker is dat je onze aandacht nog immer weet vast te houden
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Afgelopen weekend waren we op ‘‘Retro Meus ‘Auto’‘...aan het Lac de Madine.
Werkelijk een top evenement, zoveel volk als hier op af komt.
Voor het eerst in alle jaren heel slecht weer.
Maar dat maakt niemand wat uit, een ieder verheugd zich hier op en komt gewoon.
Ook een aantal Citroen Visa’s gezien. En natuurlijk heel veel andere dingen.
Maar er was ook iemand die een foto van mijn VISA GTI 115 zag.
Er volgt een gesprek, met een in mijn ogen bijzondere man uit de Franse autosport.
En inderdaad veel t.a.v. Citroen en Peugeot, Ik werd natuurlijk behoorlijk nieuwsgierig.
Ik vraag of ik hem een keer mag bezoeken… en zegt geen enkel probleem, leuk.
Maak maar een afspraak, hier heb je mijn kaartje.
Op dat kaartje staat zijn naam… Wauw, het is niemand minder
dan R.M. die verantwoordelijk was voor de bouw van…!!
Word dus vervolgt.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Altijd weer een onverwachts vervolg op de avonturen van de GTi 115, lijkt het!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
We waren dit weekend getuige van de ““Terre de Langres”“.
Een rally op het onverhard. Met 132 deelnemers.
Bij de klasse VHC waren 28 auto’s ingeschreven waaronder
5 Citroens VISA. 2x 1000 pistes een 2x Chrono groep B en een GT F2000.
De derde plaats dus op het podium was er voor Jean Luc Marteil
met zijn vederlichte 1000 Pistes.
Een bijzondere prestatie tussen al dat andere geweld aan auto’s.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
En die was gisteren ook nog jarig
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Daar heb ik niemand over gehoord.
Maar wel van zijn jonge copiloot Alex Desquiret hoe geweldig
deze man, Jean Luc Marteil kan rijden, het was en feest om naast te zitten.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 17394
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
Op bezoek bij René Mathiot
Kees “Visa GTI 115” is de man van de verre reizen en de ontmoetingen met opmerkelijke mensen die zich met Citroën bezighouden. Nu bezoeken we René Mathiot met hem; iemand die zulk mooi spul maakt dat Kees tegelijkertijd watertandt en in zijn broek pist!
Toen ik met een stand op het topevenement RetroMeus’Auto aan het Lac de Madine stond, werd ik aangesproken door een man die op een van mijn foto’s zijn eigen auto herkende. Die auto was een BX 4TC. Ik werd enthousiast en hij ook. Hij vertelde over zo veel moois bij hem thuis dat ik direct vroeg: ”Mag ik eens langs komen?” Hij zei: “Ja natuurlijk, hier heb je mijn kaartje met telefoonnummer. Bel maar even.” Ik ga na het evenement alleen even naar huis om de Jumpy uit te laden, dus we laten de caravan in Frankrijk staan. Thuis stuur ik de man een mail met het voorstel om op 22 juni bij hem langs te komen. Binnen twee uur krijg ik antwoord dat hij er zal zijn en ik welkom ben.
Ik ga dus naar de heer René Mathiot, eigenaar van Mathiot Autos in de buurt van Pont-à-Mousson. Hij bouwt competitie-auto’s volgens de exacte fabrieksspecificaties, in dit geval dus Citroëns. Ik word opgewacht door Michel, een medewerker die me vast van alles laat zien. Even later komt René Mathiot zelf en neemt de rondleiding in eigen handen. Je weet niet wat je ziet: allemaal rally-auto’s in zijn eigendom, allemaal zelf gebouwd en in uitzonderlijke staat.
Ik vraag hem toch eerst of Denis Mathiot directe familie van hem is. Nee, dat niet, maar wel heel verre familie. Beiden zijn al vele jaren, sinds de jaren ’80, in de autosport actief. Wie is Denis Mathiot nu weer? Dat is de man die met zijn bedrijf in opdracht van Citroën de tweehonderd Visa 1000 Pistes op de wereld heeft gezet.
Van alle auto’s worden hoezen afgehaald en ze worden zelfs voor me verreden, zodat ik ze goed op de foto kan zetten. Vooraf heeft René ingestemd met foto’s nemen en met dit artikel. Onder de eerste hoes komt een Citroën AX Usine groep A tevoorschijn. Verder zie ik een ZX 16v Usine groep A, erna een ZX F2000, een ZX Groep N Terre en nog veel meer. Ook een C4 kitcar, dus alleen voorwiel-aangedreven, dus heel exclusief. Hier zijn er echt heel weinig van gemaakt en nog minder overgebleven. Een C4 in opbouw, in de hoek een werkelijk nieuwe Peugeot 104 ZS 1360 met de specificaties Usine. Het is echt bibberen als je dit ziet, want alleen de cilinderkop met zijn twee dubbele Webers en lange aanzuigkelken is al een kunstwerk op zich. Verder een BX 4 TC als nieuw, ernaast weer een leuke auto: een vrijwel nieuwe Peugeot 306 Cabrio met 33.000 km op de teller.
Dan komt een normale rally-C2 en dan de auto die ik uit zou kiezen: een C2 Max in opbouw. Alle delen liggen er nog naast en onder en de motor is helemaal te gek: 1600 cc, met een spaghetti-uitlaat, zo mooi! Die vier pijpen gaan over de versnellingsbak heen naar beneden. In Drenthe zouden ze zeggen: “Watertanden en in je broek pissen tegelijk.” Om alleen de achteras aan de breedte aan te passen, is al een bijzondere klus. Ik krijg alles te zien. Speciale voorwielophangingen: vederlicht, met daaraan ook lichte, maar grote schijven en superlichte remklauwen. Ook worden er diverse onderdelen in eigen beheer ontworpen en gemaakt.
Jammer, de heel bijzondere Talbot Samba Rally Usine is niet in het gebouw aanwezig. Ook dat was in die tijd natuurlijk een topauto. Mijn wederhelft zit in de Jumpy te wachten, maar dat wachten loopt uit tot ruim twee uur en dus wordt het tijd haar ook op te halen voor een lekker fris drankje: alles is aanwezig. René Mathiot neemt werkelijk alle tijd voor mijn bezoek en ook worden de geschiedenisboeken tevoorschijn getoverd. Alles is begonnen met een Fiat 128 Coupé, een R8 Gordini, een Fiat X1/9 en nog veel meer vreemd spul. Daarna werd er vele jaren met succes gereden in diverse Peugeots 104 ZS, die we in alle uitvoeringen te zien krijgen. Ook werden er kampioenschappen behaald en dat zien we aan de gevulde kasten met bekers. Af en toe is René met zijn 62 jaar nog steeds actief in de autosport.
Dan vraagt René of ik nog langer in de buurt verblijf. “Hoezo?”, vraag ik. “Een man die je al eerder hebt ontmoet, doet mee in de Rally ’Terre de Langres’, een rally voor het Frans rallykampioenschap. Jean-Luc Marteil komt helemaal van de Pyreneeën naar Langres en wel met zijn Visa 1000 Pistes EVO. Dat wil ik zien, want eind vorig jaar won hij nog de ‘Terre de Vaucluse’. Hoe kom ik aan zo’n mazzel? Ik wijzig direct mijn plannen en ga de volgende dag richting de stadscamping 200 km verderop in Langres. Ik wil toch weleens een echte 1000 Pistes EVO in actie zien! Ook dat verhaal hebben jullie natuurlijk van mij tegoed!
tekst en foto’s: Visa GTI 115
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Weer een top artikel.
Waarom hebben ze die spagetti over de bak laten lopen? Lijkt mij dat de warmte dan te lang blijft hangen onder de kap, is dat om de onderkant van het blok gemakkelijk toegankelijk te maken?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Prachtig verhaal, Kees!