Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik heb het er even bij gelaten voor nu. Het weer valt tegen en het is best genieten van het zweven. Over drempels gaat soepel en de motor heeft nog best pit met 230.500 op de teller (tov. de Xsara die op papier meer PK’s en minder gewicht had).
Wat wel een beetje irritant begint te worden is het inzakken na het starten. Dit gebeurt lang niet altijd maar er is ook geen pijl op te trekken. Soms kan ik na uren stilstand gewoon wegrijden, een andere keer hoef ik de motor slechts een paar minuutjes uit te hebben om te wachten tot de hoogteregelaar snapt dat de rijstand toch echt wat hoger ligt.
Ik begin te denken dat er meer als alleen lege stand-bollen op zitten, maar dit is wellicht wel een goed start-punt voor verdere analyse.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Vandaag is de standbol vervangen en hopelijk kan ik nu weer de twinny-load adapter bevestigen. Even een paar dagen aankijken, de oude bol had geheel geen stikstof meer.
Ook heeft de dealer nagekeken waarom er geen temperatuur aangegeven wordt naast het klokje: ik heb een niet originele rechterspiegel waar geen sensor in zit. Verklaart ook meteen waarom de rijwind het spiegelglas een beetje kan laten flapperen .
Deze temperatuursensor dient tevens om de airco te sturen blijkt.
Al met al voor een zeer schappelijk bedrag geholpen.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Via dit en dit topic kwam ik erachter waar en hoe de sensor in te bouwen is.
Ik heb bij de sloop een rechter-spiegel met sensor kunnen bemachtigen. Hier komt uit: een 3-polige stekker (geel) en 2 2-polige stekkers (wit en rood). De rode hoort bij de temperatuur-sensor, de andere bij de motor en eventueel verwarming ?
Zojuist heb ik m’n portier-paneel los gemaakt rechts en hier zitten vanaf de kabelboom alleen maar een 3 en een 2-polige stekker die naar het spiegel gaan. Ik heb in het portier langs de kabelboom gevoeld maar nergens stak een losse draad uit. ik heb ook de mof tussen chassis en portier los gehad, maar hier ook geen sporen van losse draden…
Ik heb niet héél goed gekeken bij de ruit-bedieningsmotor maar waar moet een losse stekker ergens gaan vinden ? Ik zou verwachten bij de andere draden van het spiegel, maar ja, het is een Franse auto…
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je geen spiegelverwarming hebt kan dit wel kloppen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 01-07-2007
- C5 2,0-16v automaat Exclusive Break G3
- Xantia 1,8-16v automaat berline
Soms zit de sensor in de linker spiegel zo als bij mij
nu:xantia berline 1.8-16v automaat"99 hobby auto
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik gok even dat ik geen spiegel verwarming heb en dat dit de witte stekker is waar de rode stekker vanaf het chassis in hoort. De sensor die ik heb liggen heeft ook een rode stekker:
Aan de bestuurderskant heb ik namelijk ook geen aansluiting zitten:
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik heb een xantia uit 98 en voor zover ik weet zit de sensor tegen het rechter binnenscherm.
Edit: toch nog maar eens kijken. Volgens Haynes zit hij in de rechter spiegel.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Opgelost door de sensor in het rode stekkertje te steken van de bovenste foto en deze in het spiegel te monteren. De multimeter gaf amper uitslag bij contact zetten dus kon dit veilig, de witte stekker is dus ongebruikt, en dient waarschijnlijk voor de spiegel verwarming.
Ik hoop wel dat de computer nog even moet wennen want het is echt nog geen 21 graden…. Vooralsnog bouw ik de handel weer even in elkaar.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
De koppeling had denk ik een ruwe plek en dit werkt nu veel beter als in het begin, maar nieuw is ie natuurlijk niet meer.
De climate control / airco werkt, de knop airco aan/uit heeft geen effect, de airco werkt altijd (met de blower richting ruit gericht).
Helaas zakt de auto vooral achter regelmatig in na het starten.
Binnenkort gaat ie in de verkoop omdat ik via m’n nieuwe werkgever een lease-auto in gebruik heb kunnen nemen.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
De achterwisser van de Xantia doet het weer nadat ik 4 draden vervangen heb door de rubberen sok.
De auto is vanochtend verkocht, er mag een slotje op dit topic.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.