zelfborgende moer bij warm spruitstuk
HYvonne
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 29-05-2014

Gepost: 27 februari 2016 12:43 AM

Ik neem aan dat het af fabriek zo gedaan is maar heb toch mijn vraagtekens hierbij:
Als je normaal wil voorkomen dat een moer zich weer zou kunnen lossen dan gebruik je hiervoor bijv. een zelfborgende moer met nylonlock. Aan het warme spruitstuk gaat dat niet want dat zou dan smelten. Het warme uitlaatspruitstuk zit aan het blok en aan de vlampijp verbonden met een zgn bout/moer verbinding met moeren met een zaagsnede zoals op bijgaande foto. Mijn vraag is nu: moet ik deze moeren op een bepaalde manier “behandelen”?

Afbeelding Bijlagen
IMG_20160226_233444.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

DSuper5 1973 (org. Ned)
HY     1974 (org. Ned)
2CV   1959 (org. Ned)

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 27 februari 2016 02:28 AM
  [ # 1 ]

Is een zelfborgende moer. Ze zijn gewoon zo te koop, dus nieuwe monteren.

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 27 februari 2016 02:28 AM
  [ # 2 ]

Is een zelfborgende moer. Ze zijn gewoon zo te koop, dus nieuwe monteren.

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 27 februari 2016 02:28 AM
  [ # 3 ]

Is een zelfborgende moer. Ze zijn gewoon zo te koop, dus nieuwe monteren.

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10222
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 februari 2016 03:37 AM
  [ # 4 ]

Was het bier lekker?  Laughing

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9347
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 27 februari 2016 09:35 AM
  [ # 5 ]

Laughing

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
HYvonne
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 29-05-2014

Gepost: 27 februari 2016 09:51 AM
  [ # 6 ]
capt kok schreef:

Is een zelfborgende moer. Ze zijn gewoon zo te koop, dus nieuwe monteren.

capt kok schreef:

Is een zelfborgende moer. Ze zijn gewoon zo te koop, dus nieuwe monteren.

capt kok schreef:

Is een zelfborgende moer. Ze zijn gewoon zo te koop, dus nieuwe monteren.

hik!
Is dat zo? Is een zelfborgende moer een zelfborgende moer????
Je bent wel heel erg overtuigend.  points….......maar nog steeds geen antwoord op mijn vraag.

DSuper5 1973 (org. Ned)
HY     1974 (org. Ned)
2CV   1959 (org. Ned)

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 27 februari 2016 10:12 AM
  [ # 7 ]

De moer is normaal een beetje “krom” waardoor deze klemt op het draad. Als de moer niet gewoon met de hand volledig op het schroefdraad gedraaid kan worden zullen ze het nog wel doen. Je kan eventueel proberen de moer iets krommer te maken door de zaagsnede dicht te buigen/tikken. Dikke stuk draai je als eerste op het draad.

Profiel  
 
HYvonne
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 29-05-2014

Gepost: 27 februari 2016 10:54 AM
  [ # 8 ]

Als ik het goed heb dan is het de bedoeling dat als de moer vastgedraaid is, alleen het laatste (korte) stukje nog net even verder gedraaid wordt zodat het gaat klemmen op de schroefdraad.
Is dit juist?

In het verleden heb ik de moeren op deze manier bevestigd en wil, nu ik ze weer tegenkwam, mijn theorie bevestigd zien door anderen…...dus?

DSuper5 1973 (org. Ned)
HY     1974 (org. Ned)
2CV   1959 (org. Ned)

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 27 februari 2016 01:15 PM
  [ # 9 ]

Ik dacht niet dat het zo werkt, maar ik kan er naast zitten. Klinkt op zich ook wel plausibel….

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 27 februari 2016 07:18 PM
  [ # 10 ]

Het opengezaagde korte deel werkt als veer. De moer wordt aangedraaid en het open deel blijft enigszins verend achter tov de rest van de moer. Er zijn ook borgmoeren waarvan het draadgat enigszins elliptisch is, die borgen perfect op een uitlaat tapeind.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
HYvonne
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 29-05-2014

Gepost: 27 februari 2016 07:31 PM
  [ # 11 ]

Dus niet zoals ik dacht het laatste stukje nog even vaster draaien maar de veerkracht net andersom. Zat ik toch in de goede richting, alhoewel, eigenlijk net in de verkeerde richting.
Bedankt, dit was een antwoord op mijn vraag.
(ps. Waar heb je deze wetenschap vandaan?, Ik wil dit soort dingen altijd graag even checken)

DSuper5 1973 (org. Ned)
HY     1974 (org. Ned)
2CV   1959 (org. Ned)

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 27 februari 2016 09:09 PM
  [ # 12 ]

Euh…..gewoon Werktuigbouwkunde gestudeerd.
Verder niks.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
HYvonne
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 29-05-2014

Gepost: 27 februari 2016 09:42 PM
  [ # 13 ]

En waarschijnlijk goed opgelet. 😀

OK, overtuigd.

DSuper5 1973 (org. Ned)
HY     1974 (org. Ned)
2CV   1959 (org. Ned)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook