Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Wat is grofweg de planning voor de uitgave van dit boek?
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Grofweg: bestellen vanaf april, lezen vanaf CitroMobile.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Zo snel al?
Ik erg benieuwd of ze ook wat over de digit hebben…
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Het BX-boek kan vanaf mei besteld worden op citrovisie.nl. De normale uitgave kost €37,50.
Voor €49,50 kun je een tot honderd exemplaren gelimiteerde en gesigneerde versie in cassette bemachtigen. Deze is vanaf vandaag al te bestellen en wordt in april uitgeleverd. Het omslag van deze versie ziet er zo uit:
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1886
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Die rode op de Foto, dat was m’n eerste BX als huwelijkscadeau.
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Wie nog altijd zit te dubben of hij de normale of de gelimiteerde versie zal kopen, kan daarmee ophouden: de gelimiteerde versie is al uitverkocht. Daaraan zit ook een goede kant: je kunt vanaf nu de normale versie bestellen. Deze wordt in mei uitgeleverd.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Net als bij “De originele Citroën CX” en bij “Les Filles de Forest” laat Citrovisie ons weer heel veel van het nieuwe boek zien. Van Facebook:
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
O, nu wordt het spannend!
foto’s via facebook.com/citrovisie
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Een BX 16 TGi in de kleur Rouge Furio was mijn eerste… Meteen het boek besteld natuurlijk!
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Bertje beige schreef:Ik weet niet of het een vraag is voor deze heren, en ik weet ook niet of het alleen maar BX is, maar ik vraag het me wel af; waarom gaat de dashboardverlichting niet gewoon tegelijk aan met de verlichting en waarom heeft het rechterachterlicht een eigen zekering?
Lees het beetje laat.
Heeft te maken met dat er oorspronkelijk maar 1 zekering voor alle verlichting was.
Regeltjes veranderen en zo moesten de achterlichten apart gezekerd worden voor als er een zekering sprong, dat er nog iets brand. Aangezien de kabelboom naar het linkerachterlicht loopt, was het kennelijk makkelijk om het rechterachterlicht te zekeren
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Was de luxe en gelimiteerde versie ten tijde van mijn vorige berichtje in dit topic onderweg van drukker naar uitgever, nu is deze onderweg van uitgever naar koper; nog spannender!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 06-02-2013
- DS 3 So Chic 1.6 VTI
Ah, leuk! Dat wordt dus lezen van het weekend (maar pas na de voorjaarsmeeting natuurlijk)
Citroën DS3 So Chic 1.6 VTI
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
Gelezen: BX - Voici la nouvelle Citroën
Dit is het vijfde boek van Uitgeverij Citrovisie. Na de Visa, Axel, CX en de A-types uit Vorst is nu de BX aan de beurt. Inmiddels is een kwaliteitsstandaard bereikt die ervoor zorgt dat we het nieuwe BX-boek vol ongeduld uit de handen van de postbode grissen.
BX- Voici la nouvelle Citroën heeft exact dezelfde afmetingen als de Citrovisie-boeken over de CX en de A-types uit Vorst. Zelfs de dikte is gelijk aan die van De originele Citroën CX, dus de omvang van 300 bladzijden tegenover 360 bij de vorige twee uitgaven is gecompenseerd met zwaarder papier. Zulke aandacht voor details moet bibliofielen aanspreken. Laten we echter niet te lang bij de vorm blijven stilstaan, maar richten we ons liever op de inhoud.
Natuurlijk opent het boek met de ontstaansgeschiedenis van de Citroën BX. Die leest lekker weg en wordt ondersteund door heel verrassend beeldmateriaal. Bij het exterieur bleef de ontwerpafdeling van Citroën te lang hangen bij de vormen van de GSA en CX. Daarop bracht Bertone met een schok de gewenste moderniteit aan. Vervolgens probeerde het Citroën-team dat ontwerp te “citroëniseren”, maar uiteindelijk kwam het productiemodel weer heel dicht bij het ontwerp van Bertone. Voor het interieur bleef het team rond Michel Harmand juist hangen in onuitvoerbare en onverkoopbare sciencefiction. Ook hier bracht een ontwerp van Bertone hen weer bij de les. Er wordt nog wel geprobeerd daarin allerlei gadgets onder te brengen, maar opnieuw komt het eindresultaat verrassend dicht bij het voorstel van Bertone. Voor het stuurwiel duurt dat overigens tot de invoering van de serie 2 in modeljaar 1987.
Na de ontwikkeling en de introductie komen de jaarlijkse modelaanpassingen aan bod. In modeljaar 1987 gebeurt het meest. Opvallend genoeg blijkt Michel Harmand nu wel met ingetogenheid die een breed publiek aanspreekt het winnende dashboardontwerp te kunnen leveren.
Bij de beschrijving van modeljaar 1991 worden voor mij enkele mysteries opgelost. We zitten in de tijd van de actiemodellen die de vraag moeten aanwakkeren. De BX Cannes blijkt de Nederlandse versie van het Franse actiemodel BX Calanque te zijn. Ook de Franse Millésime zou te moeilijk voor Nederlandstaligen zijn geweest. Deze wordt in België (meestal) als Biarritz verkocht en in Nederland als Chic.
De wijzigingen van modeljaar tot modeljaar worden hier niet zoals in de twee voorgaande boeken van Citrovisie opgesomd, maar verteld. Daardoor werkt het BX-boek minder encyclopedisch en zullen feitenjagers meer moeite moeten doen om de weetjes op te diepen. Deze aanpak maakt het wel mogelijk om de BX in zijn context te plaatsen. Zo zorgen zure regen, cassettebandjes en de film Flodder ervoor dat het een mooi tijdsdocument geworden is.
De vertelstijl is losjes, vooral wanneer oud-medewerkers van Citroën Nederland of van dealers anekdotes aandragen. De opmaak is rustig zonder te streng te worden. Krantenknipsels en faits divers op een gekleurde achtergrond zorgen voor ontspanning.
Tegen het einde van het boek komen we in het hoofdstuk BX’en in het buitenland bij de plannen om de BX ook in de Verenigde Staten te verkopen. Dat is weer even spannend als de ontwerpgeschiedenis. De BX van CXA blijkt heel veel zeldzamer te zijn dan de CX van diezelfde firma. Iets verderop blijkt ook de kleur Jaune Cédrat uit het eerste modeljaar 1983 veel zeldzamer te zijn dan de introductiekleur Sable Cendré bij de CX.
Na het dichtslaan van het boek blijft het besef een monument voor de BX in handen te hebben. Ter vergelijking haal ik nog even La Citroën BX de mon père uit de kast. Door de opzet van die serie is de omvang van dat boek beperkt tot 120 pagina’s. Het BX-boek van Thijs van der Zanden biedt echter niet alleen maar meer pagina’s, maar ook veel meer informatie per pagina. Daarnaast hebben de illustraties een veel hogere zeldzaamheidswaarde. Afgezet tegen al deze inhoudelijke extra’s is het prijsverschil eigenlijk heel bescheiden. Kortom, dit boek mag bij je Citroën-literatuur niet ontbreken.
Citroën BX – Voici la nouvelle Citroën kun je voor €37,50 plus verzendkosten kopen in de webshop van Uitgeverij Citrovisie op citrovisie.nl. De voorbestelde exemplaren worden op 1 mei naar het postkantoor gebracht. Wil je het boek eerst zelf inzien voor je het koopt, dan heb je iets meer geduld nodig. Op CitroMobile (Vijfhuizen, 7 en 8 mei) vind je Thijs van der Zanden met de boeken van Citrovisie op de stand van CitroExpert.
Deel je mening of je vragen over la nouvelle Citroën in dit topic!
tekst: RensKorevaar, illustraties: Uitgeverij Citrovisie
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Zojuist de gewone uitvoering van dit boek besteld, moet nog een paar weekjes geduld hebben, maar dat komt goed
Totaal aantal Berichten: 6316
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Ook ik heb de luxe versie inmiddels binnen en het is een prachtig boek en zeker in verhouding tot de prijs bijzonder fraai en compleet.