verwarming/blower/aanjager
Innuendo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 18-01-2012

Gepost: 18 januari 2012 12:41 PM

Goedemorgen lezers,

Er is een probleem met de verwarming/blower/aanjager van mijn xantie.
Als ik na een wel verdiende nachtrust in mijn auto stap en ik de schuif van de verwarming open zet, hoor ik heel even dat hij aan gaat. Maar na 5 a 10 seconden gaat hij langzaam weer uit.
Wat ik ook doe aan de schuiven die de warmte regelen er gebeurt dan niks meer.
Er komt nog wel een heel klein beetje warme lucht uit de ventilatoren en sleuven onder het voorruit, maar dat is lang niet genoeg om het lekker warm te hebben in de auto.

Het probleem begon met uit of helemaal aan. dus geen blower of op maximale stand en daar tussen geen andere stand mogelijk.
Er zit airco in deze xantia, deze is met dezelfde regelaar te bedienen als de knop naast de alarmlichten aangezet wordt.

Ik heb nu meerdere problemen en oplossingen gelezen maar ben er niet helemaal zeker van of daar de oplossing tussen stond voor mijn probleem.

Wie kan mij helpen.

Het gaat om een Xantia 1998 1.8I 16V Break (benzine)

Greetings Innuendo

Citroen Xantia.
1.8I 16V Break 1998

Profiel  
 
joink
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 20-12-2005

Gepost: 18 januari 2012 02:46 PM
  [ # 1 ]

Bekend en veel voorkomend probleem bij de Xantia. Komt ook regelmatig aan bod in het ‘Electronica’ draadje in het forum van de XantiaClub website. Zie bijvoorbeeld hier.

De weerstandsmodule van de kachelmotor is stuk. Je kunt deze solderen (nieuwe weerstanden) ± € 15,-, de module vervangen in de kachelmotor ± 125,-, of een geheel nieuwe kachelmotor plaatsen ± 250,-. Bedragen exclusief werkloon garage.

Succes

Profiel  
 
harryh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 10-04-2006

- Xantia xantia 1.9SD
- Xantia 2.0 HDI break
Gepost: 18 januari 2012 08:20 PM
  [ # 2 ]

even voor de volledigheid, het gaat niet om weerstanden.

De op de kachelmodule geplaatste MJ11015 transistoren (2 stuks) moeten worden vervangen.

Voor iedereen die een soldeerbout vast kan houden een leuk klusje dat heel veel geld bespaart.

Succes! Harry

nu Xantia HDI break 10-2000 (117PK)orga 8705 KLH
voorheen Xantia 1.9D, ZX 1.9D, Visa 1.7RD, 205 1.8D, 306 1.9D break

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 18 januari 2012 08:25 PM
  [ # 3 ]

Ik weet niet zeker of het aan de vermogenstransistors ligt. Dan gaat ie toch continu in de stand “orkaan” en wil ie niet uit? Er willen ook wel eens losse/vieze contacten in de bediening achter de schuif zitten.

Profiel  
 
harryh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 10-04-2006

- Xantia xantia 1.9SD
- Xantia 2.0 HDI break
Gepost: 18 januari 2012 08:38 PM
  [ # 4 ]

het begint bijna altijd met de omschreven klachten. Uit of volle kracht zoals beschreven word.
Verder heb ik al de meest vreemde combinaties voorbij zien komen, die opgelost werden met de vervangining van de transistoren.

nu Xantia HDI break 10-2000 (117PK)orga 8705 KLH
voorheen Xantia 1.9D, ZX 1.9D, Visa 1.7RD, 205 1.8D, 306 1.9D break

Profiel  
 
BX16TGI
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 761
Geregistreerd: 11-05-2004

Gepost: 19 januari 2012 09:32 PM
  [ # 5 ]

Duidelijk Smile
Ik heb ze ook al eens vervangen. Goed te doen.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 19 januari 2012 10:39 PM
  [ # 6 ]

Test even de motor door deze rechtstreeks spanning te geven ,

de koolborstels en anker durven het ook al wel eens begeven .

walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
marcovandernoordaa
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 13-02-2011

- Ami 6 Break Commerciale (1965)
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive
- Traction Avant 11 BN (1954)
Gepost: 28 februari 2016 10:05 AM
  [ # 7 ]

Bij mijn Xantia met automatische temperatuurregeling heb ik ook problemen. Het is een beetje alles of niks. Ligt dit ook aan de transistoren die hier genoemd worden?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 februari 2016 02:23 PM
  [ # 8 ]

Waarschijnlijk wel.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
shortknee
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 01-08-2015

- C5 1.8 16V Difference 2
- Xantia 3.0 V6 24V Exclusive
Gepost: 04 maart 2016 03:06 PM
  [ # 9 ]

Dat klinkt als hetzelfde probleem wat ik had met mijn Xantia. Ik heb toen ook overwogen om zelf aan de slag te gaan met het vervangen van de transistoren, maar kwam erachter dat vervangende modules niet veel kosten en zeer eenvoudig te vervangen zijn. Om lange levertijden vanuit het Verre Oosten (lees: nog goedkoper) te voorkomen, heb ik gekozen voor dit exemplaar en deze verkoper:

http://www.ebay.nl/itm/Heater-Blower-Motor-Resistor-Citroen-Saxo-Xantia-Xsara-Berlingo-XM-AX-ZX-644178-/220990824741?hash=item3374146125:g:rhQAAOxy2YtRtG1s

Iets meer dan twee tientjes en twintig minuten werk (sneller als je lenig genoeg bent om onder je dashboardkastje te kruipen Wink). Nu ongeveer een half jaar in gebruik zonder problemen. Succes!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 maart 2016 04:18 PM
  [ # 10 ]

Heb jij het over de blower met transistor regeling of met weerstanden? Bij een transistorregeling is het echt geen 20 minuten werk. De blower moet er uit en om bij de regelunit te komen moet de motor uit het huis.
Bij de xantia’s met de weerstanden kan die 20 minuten wel kloppen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
shortknee
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 01-08-2015

- C5 1.8 16V Difference 2
- Xantia 3.0 V6 24V Exclusive
Gepost: 05 maart 2016 11:27 AM
  [ # 11 ]

Hmm, ik ben toch echt niet heel veel langer bezig geweest met het uit- en inbouwen (inclusief demonteren en monteren) van de kachelunit in mijn Xantia uit 1998 (zie hiernaast). Maar goed, ervaringen kunnen verschillen, misschien zat het bij mij wel erg mee Wink. Wel heb ik ruim de tijd genomen om alles goed schoon te maken, iets wat ik niet heb meegerekend hierboven. En ja, ik heb het over de module met de transistors, zoals in de link die ik eerder heb geplaatst. Ik heb overigens deze uitgebreide en visuele handleiding gebruikt:

http://www.xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?t=1793&view=previous&sid=5a39b367cdd9f54e503fe5797d314b5d

Alleen heb ik dus niet zelf de transistors vervangen, maar de gehele regelunit nieuw gekocht.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 05 maart 2016 02:39 PM
  [ # 12 ]

Ja, zo heb ik het ook gedaan. Alleen zat bij mij de motor niet met 3 schroefjes vast, maar met rubber nokken. Die unit is trouwens wel erg goedkoop!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook