Na wat blauwe schermen is de sleutel weer ingeleerd, de CV wil nog niet, ik vermoed dat de print van de sleutel defect is, misschien kan ik mbv SDR console (VHF amateur software) kijken of er een piek op de verwachte frequentie is te zien.
Dyane 6, Visa, ZX Reflex, Toyota Prius, Ford Focus 1.6 tdci, heden Xsara 1.6 16v uit 2004
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Goed bezig! Tevens goed om te weten dat zoiets dus inderdaad nog kan als de auto in eco staat.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Een rondje gereden met het idee de “eco-mode” kwijt te raken…nou dat valt tegen, er is iets nog niet goed.
Bij Laag toerental (800-900 rpm) brand het lampje van de motorstoring en het rode uitroepteken om te stoppen, als ik de toeren rond de 100 hou is er niks aan de hand.
Tijdens het rijden brand na een tijdje het acculampje, lijkt dus een probleem met de laadspanning.
Momenteel staat is het volgende uitgeschakeld: Verlichting (deed het wel voor het sleutel inleren), electrische ramen, knipperlichten, radio, airco / ventilatie, vergrendeling, achterklep, snelheidsmeter en toerenteller
Wat werkt wel: Interieurlampje, carkit voor telefoon, 12v aansluiting, starten en rijden.
Heel apart allemaal want deze problemen had ik voorheen niet, kan de gedachte “was ik er maar nooit aan begonnen” niet helemaal loslaten.
Op basis van wat ik al had gelezen zal ik de volgende stappen gaan nalopen:
1. Laadspanning nameten, ook het Amperage om te controleren of de opbrengst voldoende is
2. Kabels nalopen of er geen breuk is
3. Software checken of er nog een duidelijke melding naar boven komt
en als ik het echt niet meer weet…stap 99
99. Boel weer spanningsloos gooien
Ik zag in de BSI wel de melding dat de Eco Mode erop staat (helaas kun je die niet aanpassen), ik kan echter nergens een programma functie vinden die hem eraf zou laten halen, wel is er een verwijzing naar “klant” als sub menu zo lijkt het.
Dyane 6, Visa, ZX Reflex, Toyota Prius, Ford Focus 1.6 tdci, heden Xsara 1.6 16v uit 2004
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Hij heeft een storing en jij heb een Lexia; uitlezen die handel! Je kan met de Lexia ook het laadvoltage lezen en de spanning naar alle sensoren. Ben wel benieuwd of hij storingen geeft op de punten die je opnoemt die niet werken. Heel de COM200 zooi had je wel goed aangesloten?
Indien geen storingen en COM2000 wel goed aangesloten, accu eraf en alles daardoor resetten. Daarna de gebruikelijke procedure volgen.
Ik leg ook nog één keer de eco modus uit. De eco modus is bedoelt om je accu te sparen nadat je verbruikers aan hebt laten staan na het rijden. Deze eco modus is NIET uit te zetten door jou of een Lexia, dat doet de BSI zelf nadat de motor heeft gelopen.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
tim1993 schreef:Ik leg ook nog één keer de eco modus uit. De eco modus is bedoelt om je accu te sparen nadat je verbruikers aan hebt laten staan na het rijden. Deze eco modus is NIET uit te zetten door jou of een Lexia, dat doet de BSI zelf nadat de motor heeft gelopen.
Ja dat was helder, ik heb een kilometer of 5 gereden, echter de Eco-mode blijft erop staan. Het laadstroomlampje doet me twijfelen of de dynamo voldoende stroom levert om de Eco-modus op te heffen, kan me voorstellen dat de software een waarde > 14.2 volt als laadspanning verwacht.
Ik zal eens kijken wat de Lexia (die heb ik sinds gisteren zelf ook) me aan spanningswaarden geeft.
Dyane 6, Visa, ZX Reflex, Toyota Prius, Ford Focus 1.6 tdci, heden Xsara 1.6 16v uit 2004
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Je hebt verder geen stekkers gedemonteerd tijdens eerdere werkzaamheden? Lijkt bijna dat de BSI niet echt weet dat je motor loopt (D+ en W+ signaal)...
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Zolang die spanning te laag blijft mag de motor lopen maar gaat hij in eco mode blijven, alle onnodige zaken om de motor te laten draaien zoals de ramen zullen het niet doen.
Vind wel raar dat de knipperlichten het niet doen, die zijn namelijk het eerste om op te springen als hij in eco mode gaat.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Als je de lexia aansluit herkend hij dan zelf je VIN? als je eerst een globale test doet dan zou hij storingen in de BSI moeten geven kun je die uitlezen?
Pre Citroën tijd: Ford Escort bravo 1.1 1982, Escort 1.4 1987 en Escort 1.4i 1989.
ZX Aura 1.6i 8v 1991.
Xsara Break 1.6i 8V 1999.
Xsara Break 1.6i 16V 2005 (ingeruild na 9,5 jaar trouwe dienst)
Nu: VW Golf variant Highline 2012
Onder het motto met grote slagen snel thuis…Accu er een uurtje of 2 af gehad en daarna:
- Accu weer aangesloten met het bestuurders portier OPEN.
- Eco Mode AAN melding kwam weer op het scherm
- 2 minuten wachten….
- Starten
- Geen Eco Mode aan meer
Stukje gereden en alles is weer ok, gelukkig dit keer geen sleutels in moeten leren.
Ook nog even in 30 seconden de Afstandsbediening in kunnen leren…
En dan een biertje zeg ik
Iedereen bedankt voor de tips.
@Bart; Ja Vin was zichtbaar, misschien heb ik in teveel schermen zitten kijken…wie zal het zeggen.
Het viel me wel op dat mijn CD-Wisselaar activatie niet goed is uitgevoerd….misschien had ik de sleutel en audio settings apart moeten uitvoeren.
Dyane 6, Visa, ZX Reflex, Toyota Prius, Ford Focus 1.6 tdci, heden Xsara 1.6 16v uit 2004
Auto is bij de garage geweest om de middendemper te vervangen, het v-snaartje was was droog dus die is ook vervangen.
Omdat de auto 4000 km geleden nog een beurt heeft gehad was er verder weinig nodig, voorgaande onderhoud lijkt solide te zijn geweest
Links is de auto volledig gecheckt, ophanging, lagers, aandrijf-as (die is overigens niet al te lang geleden vervangen), veren, schokdempers. Niks wat speling heeft of los is…blijft vreemd waar dit slepen / schrapen in de bocht naar rechts vandaan komt, overigens maakt hard of zacht eigenlijk weinig uit. Ook voor of achteruit geeft geen verschil.
Feitenlijk is er geen aanwijsbare reden om iets te vervangen.
De Pennen van de rem waren niet gechecked…dat zijn deze (zie plaatjes) als ik me niet vergis, is dat iets jezelf zou kunnen doen. EGR klep in en uitbouwen lukt me ook prima…..graag advies over de complexiteit van deze klus.
Het is een stuk fijner op de snelweg met een dichte demper, weer een stapje dichterbij…en wat fijn dat de afstandsbediening het weer doet.
O ja de snelheidswaarschuwing doet het ook weer, schrok me rot op de snelweg toen ie begon te piepen, was nog niet eerder aan geweest
Dyane 6, Visa, ZX Reflex, Toyota Prius, Ford Focus 1.6 tdci, heden Xsara 1.6 16v uit 2004
Inderdaad die pennen, kun je zelf.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017