Beetje n.a.v. instructiefilm DS team De-/Montage Fuseeblok, maar misschien te off-topic wordend:
Waar zijn die “dingen” voor die aan de aandrijfas geschroefd zijn?
Zie foto, 2 brede ringen, ik denk gewichten, met als kern rubber, die over de as te verschuiven zijn.
Nuttig?
Wie de foto verder bestudeerd:
De hoes aan wielzijde is als nat karton naar beneden gevallen….
Van rubber ken ik dat alleen maar wanneer dit materiaal door olie/vet wordt “opgevroten”.
Nieuwe erop zetten. Rotklus….
Kom ik op een oude, niet beantwoorde vraag van Wim in 2006:
Hoes doorsnijden, los om as plaatsen, Verlijmen met Loctite 406 en daarna op de juiste plek vastzetten.
Iemand ervaring met deze methode?
DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo
“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Hi,
die “dingen” zijn trillingsdempers.
Wat doen die trillingsdempers precies en waar moeten ze zitten tov de as ? Bij mij zitten ze nogal los
Zou je het merken als je ze weglaat ?
Tav verlijmen: ik heb geen ervaring, maar met een hoes die veel verdraaiing kent, zoals bij de hoes van de tripoiden, lijkt me dat het snel kapot gaat.
Maar bij de buitenste hoes, die dikker en stugger is en ook meer contactoppervlak heeft doordat hij dikker is, lijkt het me wel te gaan.
Hoor ook graag van iemand die ervaring heeft
Bij de traction had je destijds deelbare hoezen voor de stuurinrichting. Kon je dus monteren zonder enige demontage van het stuurhuis. Ze waren van een soort leer, met metalen klemmetjes om de helften bij elkaar te houden. Heb ik destijds als lapmiddel gemonteerd, maar hebben er nadien meer dan 20 jaar opgezeten. Bestaat dat ook voor de DS ?









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Ze zitten meestal ongeveer in het midden.
Waarom weglaten, zitten toch prima daar, hebben ze bij citroen echt wel over nagedacht.
Ik zou echt niet gaan verlijmen. bij de deelbarehoezen heb je een opstaande rand en daarmee een redelijk verlijmbaar opppervlak. Als je de hoes doormidden snijdt heb je dat niet en daarmee geheid ellende.
Wat is het probleem eigenlijk?
Redelijk eitje om de drijfstang naar buiten te trekken (2 schroefjes los) en de binnenste hoes over de driepoot te manipuleren. Doe je het echt goed dan is de driepoot met wat warm stoken er redelijk makkelijk vanaf te tikken. Met het verwijderen van de trillingsdempers doe je dan ook meteen de buitenste hoes.
Het is ff klooien maar als je eenmaal bezig bent en vooraf de zaak schoonmaakt valt het reuze mee.





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
In het WPHB is precies aangegeven waar de trillingsdempers moeten zitten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Doel van de harmonische dempers is het compenseren van trillingen tgv onbalans in de aandrijfassen. Ze zijn “optioneel”, in de zin dat ze niet op alle typen altijd aanwezig waren, een beetje net als de extra warmtewering achter het motorblok, of de “pallasdemper” in de uitlaat. Je kúnt ze er dus af laten als je dat écht wilt, zonder dat je daarmee direct iets gevaarlijks doet. Maar zoals aangegeven: in het WPH staat zeer precies waar ze moeten zitten, dus waarom zou je ze er af halen?
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé