Ik heb onlangs een Citroën BX 1.4 1989 (met carburator) gekocht met defekte motor. Een ‘ruilmotor’ vond ik in een complete BX 1.4 1991 maar er is een probleem. De motor van de 1991 start énkel als er “startpilote” in de luchtfilter gespoten wordt en van zodra je dat niet meer doet, valt ie onmiddellijk stil. Ik heb de benzinefilter schoon gemaakt, de benzinepomp functioneert ook probleemloos, enz ... maar toch wil’m niet aanslaan.
Heeft er iemand een idee wat het probleem kan zijn aub.?
Alvast bedankt voor de tips.
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Hoelang heeft deze auto stilgestaan…....oude benzine misschien?
Nee ik denk het niet want de verkoper heeft er zaterdag waar ik bij stond nog een 10-tal Liter in gedaan. Hij beweerde trouwens bij hoog en bij laag dat hij de auto afgelopen woensdag nog probleemloos gestart en verplaatst had ...
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Als de motor wel benzine krijgt zou ik nu het hele ontstekingsysteem nakijken. Bougies, verdeler, ontstekingstijdstip enz.
Ik denk van wel want ik heb de leiding net na de benzinepomp los gemaakt en daar komt tijdens het starten veel benzine uit uit dus veronderstel ik dat die in orde is ...
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Wat Dirk zegt. Ontsteking misschien verlopen?
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Hoe moet de ontsteking verlopen dan? Hij kan wel stuk zijn, maar niet verlopen.
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Valt er niets aan af te stellen op dit type dan?
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Als de motor los staat:
1. Is de ECU (goed) aangesloten?
2. Zijn alle sensoren (goed) aangesloten?
3. Maken alle metalen delen contact met een massalijn (immers, de carrosserie is weg)?
En als ie al is ingebouwd in de auto:
4. Zit er een brandstofpomp op voor injectie? (De pomp voor een carburant levert niet genoeg druk)
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 15-12-2015
- BX 19 GTi Automatic
- C5 Break Différence 2.0 16v
Check eerst ff de choke. Een vergelijkbaar verhaal heb ik met een Golfje met carb gehad. Automatische chokes zijn drama. Ontregelt je hele mengselverhaal. Ik zou het dus daarin zoeken. Als hij wel loopt op startpilote, ligt het natuurlijk niet aan je ontsteking.
Ruilcarburateur zoeken dus. Of die van de ‘89er overzetten.
Peugeot 306 Cabriolet 1.6 - 2000
Peugeot 104 SL 1.1 - 1978
Alvast veel dank voor alle reacties.
De motor zit nog steeds in z’n originele auto (1991) en we hebben de ontsteking “gecheckt” door een bougie op het kleppendeksel te leggen en die vonkt mooi. Het rare is dat van zolang ik startpilote in de luchtfilter spuit, de motor meteen aanslaat en mooi loopt tot ik de startpilote weg haal en dan stopt ie meteen. Ik vermoed dat de ontsteking goed is.
Ik had gehoopt ergens een futiliteit over het hoofd gezien te hebben maar zo eenvoudig is het blijkbaar niet. Misschien best de carburator van de ‘89 eens overzetten op de ‘91 en kijken wat ie dan doet ...
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Martijn_vK schreef:Check eerst ff de choke.
Een 1.4 van ‘91 is een injectiemotor, je kunt niks aan de choke doen.
Als ie wel op startpilot oid loopt en niet zonder zou ik het probleem toch zoeken in brandstoftoevoer, je hebt immers wel vonk anders loopt ie niet. Schroef die zwarte kap van het injectiehuis en kijk tijdens het starten of ie wel wat inspuit (je zegt immers dat je tot het injectiehuis brandstof hebt). Wat wel kan is dat de vonk te zwak is voor benzine, dan zou ik heel de ontsteking nalopen. Aannemelijk is dat de bobine kapot is, levensduur is namelijk een 20-25 jaar.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Nee, het is een 1.4 met carburator. Hij is van begin ‘91 en ik had onlangs ergens gelezen dat Citroën z’n TU3-motoren vanaf ‘91 allemaal voorzag van injectie maar dit is een carburator.
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Weet je het zeker? Ik meen mij te herinneren dat alle type 3 BXen (vanaf 1990) met TU injectie zijn. Maar als jij denkt dat het een carb is zou ik sowieso even de carb omschroeven. Deze zal wel verstopt/vervuild zijn door oude benzine oid.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Jaja ik ben 100% zeker dat het een carburator is. In België toendertijd geleverd als “Biarritz”. Ik veronderstel ook dat er een probleem is met de carburator.
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 26-09-2007
- BX 14RE
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive benzine
In België waren ze toen nog met carburateur, ik heb ook een 1991 BX 14 uit België met carburateur.
C6 3.0 V6 Exclusive benzine 2005 en BX 14RE 1991. Ook nog: Renault 4 TL 1989 (hobby/erbij). Eerder veel Citroëns, onder meer: BX, DS, Xantia, C5, CX, XM, C6