Zeker complexer, omdat het hier gaat over de vergelijking van verven voor gebruik op een muur, of in huis, niet om auto’s te lakken, waarbij men ( waarschijnlijk terecht) opmerkt dat oude “lijnolie” beter zijn dan andere verven. Wij praten hier, in dit topic, echter over een vergelijking tussen industriële verven in een professionele spuitomgeving, niet over thuis borstels schoonmaken. Wat er gezegd wordt is dat je ook met watergedragen verven het milieu kunt en gaat belasten, maar niet dat de milieulast van industriële verven met oplosmiddel minder groot is dan watergedragen verven… ze willen terug naar de lijnolie etc, hetgeen ik voor thuisgebruik goed kan begrijpen, maar niet voor een auto. De tijd dat een auto met emailverf met de kwast gelakt werd ligt al erg lang achter ons.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Vermoedelijk ga je er van uit dat de spatborden van je SM of DS in een “industriële omgeving” van een nieuwe laklaag worden voorzien.
Het verschil tussen een lakstraat in een autofabriek en bij een schadeherstelbedrijf is galactisch.
Voorshands is het maar zeer de vraag of het verstandig is te eisen dat je watergedragen verf op je klassieker wil.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Citroensmgz schreef:..Die watergedragen verven zijn er nu al vele jaren, en de tegenwoordige auto’s blinken als het moet harder dan die van vroeger. En daarnaast verkleuren ze minder hard. Al die investeringen in die verf dragen hun vruchten af vandaag de dag..
Dan is het toch erg vreemd dat nieuwe auto’s er zo’n beetje allemaal uitzien als een stel verkleurde sinaasappels. Als ik naast een nieuwe DS5 of C4 ga staan die in een donkere kleur gespoten is springen de tranen mij in de ogen. En niet van vreugde…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zoals ik wel vaker zeg “ieder zijn keuze”. Bij de meeste spuiters staat ook een cabine die waarschijnlijk zelfs “arbo” en “milieu” goedgekeurd is, dat lijkt dan wel erg industrieel voor mij, maar als je “anders” laat spuiten, ook een keuze. Dat iedereen die zelf maakt !
En ja, ook met die moderne lak blijft het massaproductie, dat haalt maar zelden de perfectie, toegegeven.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Mijn schadebedrijf ( de schadejuwelier van het gooi) vertelde mij dat de nieuwe lakken slecht hechten, spinteren, er in stukken afkomt. iest wat je bij een olieverf niet hebt of had.
Verder zit er op elke auto tegenwoordig een blanke laklaag om iets van glim te krijgen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
waterman schreef:Citroensmgz schreef:..Die watergedragen verven zijn er nu al vele jaren, en de tegenwoordige auto’s blinken als het moet harder dan die van vroeger. En daarnaast verkleuren ze minder hard. Al die investeringen in die verf dragen hun vruchten af vandaag de dag..
Dan is het toch erg vreemd dat nieuwe auto’s er zo’n beetje allemaal uitzien als een stel verkleurde sinaasappels. Als ik naast een nieuwe DS5 of C4 ga staan die in een donkere kleur gespoten is springen de tranen mij in de ogen. En niet van vreugde…
Ligt dat aan de lak of aan de afwerking vraag ik mij af?
Ik dacht dat de lak op bijvoorbeeld een C6 er wel wat beter uit ziet.
Bij een RR of Bentley is het ook goed, maar ja daar zit ook een aantal dagen handmatig extra werk in na het spuiten.
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Ik denk dat het aan allebei ligt. Natuurlijk is in het productieproces elke cent besparing meegenomen, maar ook de kwaliteit van de lak speelt hierbij. Ga maar eens kijken wat er van de schadebedrijven terugkomt. Die delen zijn echt niet heel veel strakker gespoten dan die delen die van de productieband zijn gekomen. Watergedragen lak is nog steeds niet op het niveau van synthetisch v.w.b. kwaliteit en vloei. Je kan het wel strak krijgen, maar dan ben je inderdaad zoals Arjan ook meldt nog een behoorlijk portie aan het nabewerken; polijsten, schuren, etc.
Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Is de SM nu gespoten? en met welke lak?
Nét herspoten (véél tijd gekropen in het volledig blank schuren, wat laswerk ed…), nu nog wat kleine onvolkomendheden polieren en dan alles terug monteren…
Wat de Brun Scarabée referentie betreft bleek dat betreffende referentie zowel een lichte als donkere kleurvariante heeft…
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat blijkt in de praktijk vaker voor te komen dat een kleur in een lichten en donkere variant geleverd is…
Een plaatje van het resultaat zou natuurlijk wel erg leuk zijn
Oh, is dat zo? Nieuw voor mij
Geldt dat dus voor meerdere SM-kleuren?
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik weet niet of het voor meerdere SM kleuren geldt.
Volgens mij in elk geval voor Gris Paladium op een DS.
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Leuk geprobeerd, om die plaatjes heen te lullen, mare foto’s aub!
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Arjan Verkade schreef:Ik weet niet of het voor meerdere SM kleuren geldt.
Volgens mij in elk geval voor Gris Paladium op een DS.
Die hebben wel elk hun eigen citroen kleurcodering
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ben nu wel benieuwd hoe een SM met waterverf eruitziet.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.