Even een vreemde vraag…gister nacht reed ik over de snelweg terug naar huis en toen vroeg ik me ineens af….horen de 3 ronde draai knoppen op het dashboard (ventilatie, warm/koud en 1-5) verlicht te zijn? Ben ik in de war met de Peugeot 206 van mijn ouders, of is er een zekeringetje kapot in mijn ZX?
Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….
Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?)
Totaal aantal Berichten: 223
- C5 1.8i Differance2
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR+ Coupé
- C3 1.6 eHDI Collection
- C3 1.2 Puretech Feel Edition
Re: verlichting dashboard
DirkJan2004 schreef:Even een vreemde vraag…gister nacht reed ik over de snelweg terug naar huis en toen vroeg ik me ineens af….horen de 3 ronde draai knoppen op het dashboard (ventilatie, warm/koud en 1-5) verlicht te zijn? Ben ik in de war met de Peugeot 206 van mijn ouders, of is er een zekeringetje kapot in mijn ZX?
Wellicht zijn de lampjes die er achter zitten kapot. In een Xantia zijn dat vaak twee lampjes die op een lichtdoorlatend stripje gemonteerd zitten. Kleine wedgelampjes. Ik weet niet of het in een ZX ook zo gemonteerd is. Maar dat ze moeten branden weet ik zeker….dat is bij de ZX Aura van mijn halfbroer ook.
‘Misschien dat dit je een heel klein beetje op weg helpt:
http://xantiaclub.net/onderhoud/article.php?id=5
Pieter
Huidige
Citroën C5 2.0 Berline Linge Prestige 2001 grijs
Citroën C3 1.2 PureTech S&S Feel Edition 2020 zwart/wit
Vorige
Citroën Xantia Berline 2.0 16v SX 1997 wit
Citroën Xantia Break 1.8i 16V 2000 grijs
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2003 grijs
Citroën C4 1.6 Coupé VTR+ 2005 grijs
Citroën C3 1.6 e-HDi Collection 2012 Antraciet
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2004 zwart
Bedoel je van die kleine insteek lampjes (zonder de zwarte fitting) die ook in het klokkenpaneel zitten :
Totaal aantal Berichten: 223
- C5 1.8i Differance2
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR+ Coupé
- C3 1.6 eHDI Collection
- C3 1.2 Puretech Feel Edition
yep
Pieter
Huidige
Citroën C5 2.0 Berline Linge Prestige 2001 grijs
Citroën C3 1.2 PureTech S&S Feel Edition 2020 zwart/wit
Vorige
Citroën Xantia Berline 2.0 16v SX 1997 wit
Citroën Xantia Break 1.8i 16V 2000 grijs
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2003 grijs
Citroën C4 1.6 Coupé VTR+ 2005 grijs
Citroën C3 1.6 e-HDi Collection 2012 Antraciet
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2004 zwart
Bedankt voor de tips….
Dat wordt een middagje sleutelen, want onder mijn km teller is ook al een lampje stuk.
Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….
Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?)
hmzz… berlingo van mn ouders heeft hier ook last van….
ze gaan wel soms aan met een rake klap maar dat is niet fijn!
laten het voorlopig zo, ik denk niet dat mn ouders het leuk vinden dat ik hun dashbord ff demonteer…:D
Totaal aantal Berichten: 186
- Xsara 1.9 TD Prestige Break
DirkJan2004 schreef:Bedankt voor de tips….
Dat wordt een middagje sleutelen, want onder mijn km teller is ook al een lampje stuk.
Dan zou ik meteen alles vervangen als je toch bezig bent.. Die lampjes gaan dan vaak achter elkaar kapot..
Valt wel mee, als je het nog nooit gedaan heb kun je er hooguit 2 uur mee bezig zijn.
die knoppen hoeven niet los van het paneeltje, kan je in een geheel er verzichtig af halen, zit vast geklemd
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Totaal aantal Berichten: 389
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
Lampjes middenconsole vervangen in het kort!!
Vanmiddag ook net de lampies achter de kachelknoppen vervangen. Valt wat betreft het werk wel wat mee. Zeker als je de reacties hierboven vantevoren even leest.
Maar wat ik even gemist had, is dat je de vertilatieroosters tesamen met het voorpaneel van de middenconsole (in 1 keer) moet verwijderen. Ik had keurig de schroeven op de verschillende plekken los gedraaid en kreeg het paneel niet los van de onderkant van de ventilatie roosters. Je moet ze dus ook verwijderen!
Dus even samengevat.
- Radiobak eruit (vier schroefjes)
- Asbak eruit
- onderste deel middenconsole los (indien aanwezig), 1 moer onder het afdichtplaatje van de versnellingspook en 2 schroefjes achter de asbak.
- 2 schroefjes boven de asbak (onder de knoppen) verwijderen
- Tenslotte trek je de ventilatieroosters los door links en rechts van de rooster de klemmetjes los wrikken met een dunne schroevendraaier.
- Nu kun je het hele panneel uit nemen en heb je de unit van de kachelknoppen open en blood.
- vervolgens kun je het paneeltje met de knoppen eraf klikken en zie je de lampies zitten.
Kortom ook zonder Haynes of vraagbak kan iedereen de defecte lampies vervangen. Het is maar een klein klusje als je dit 1 keer weet!
Succes!
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Klasse, deze beschrijving ik moet ze ook vervangen