Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 07-03-2016
- Traction Avant 11 BL
Beste forumbezoekers heb van mijn DS 20 hydr bj 1973 de dy3 motor gedemonteerd ivm met tikken van de kleppentrein. Kleppen stellen bood weinig soelaas dus derhalve de motor gedemonteerd. Uiteindelijk heb ik geconstateerd dat de stoterbussen ernstig aangetast waren en van de nokkenas id de nok van de inlaatklep van de 2e cilinder 2mm kleiner afgesleten met ook nog vreetsporen. Verder is de inlaatkleptuimelaar en de inlaatklep waar deze elkaar raken van eveneens de tweede cilinder beschadigd. (stukje metaal uit het contactvlak.
Heb 3 vragen: 1) Weet iemand de oorzaak zodat ik herhaling van het probleem kan voorkomen. 2) hoeveel mag je van de stoterbussen afslijpen zonder dat je de harding aantast (contactvlak met de nokkenas. 3) Is de nokkenas gehard en mag je de slijtage sporen weg polijsten (heb nl inmiddels een andere nokkenas maar ook deze heeft lichte slijtage (pitting) op de inlaatnok vn de 2e cilinder.
Alvast dank voor elke reactie.
groet Hans
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
1) Te weinig zink in de olie. het ZDDP gehalte.
2) ik dacht dat 1 mm wel kan.
3) ja.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1278
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Over vraag 3, Pitting is toch heel wat anders dan slijtage sporen. Pitting is een corrosievorm.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Pitting komt door cavitatie.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Volgens mij zijn de bussen door en door gehard en dat zou betekenen dat je ze kunt slijpen totdat je weer een prachtig oppervlak hebt.
Zie hier in de tekst: http://citrotech.nl/shop/product/stoter-bus-dshy-langeslagmotor/
Deze opmerking staat ook bij de korte slag stoterbussen. Het is overigens al eens hier besproken, jaren terug.
Na het slijpen wel polijsten en liefst leppen.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb voorbeelden waar dit heel erg fout is gegaan..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
jantje1948 schreef:Pitting komt door cavitatie.
Cavitatie kan pitting veroorzaken, maar je kunt het niet omdraaien. Pitting in nokken en volgers kan worden veroorzaakt door slechte smering (lang stilstaan, oude olie, sludge in oliekanalen of elke keer kort lopen), slechte harding of slecht ontwerp
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Op het moment dat de nok weer van de stoterbus afgaat ontstaat er een grote onderdruk in de oliefilm. Dat kan cavitatie opleveren.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Ik heb voorbeelden waar dit heel erg fout is gegaan..
Ik ook….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Helaas zijn nwe stoterbussen ook niet altijd zaligmakend, heb ik ervaren.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
waterman schreef:bogaard77 schreef:Ik heb voorbeelden waar dit heel erg fout is gegaan..
Ik ook….
Jullie hebben het hier nu over slijpen polijsten stoterbussen .....?
En stel dat je ze laat slijpen is er nog een minimale maat qwa hoogte of…..........
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nee. die vang je op met de stelboutjes voor klep speling.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Na terug lezen snap ik wat je bedoeld ( door en door gehard of niet)
Die discussie is volgens mij al eens gevoerd…...?
Maar stoterbussen zijn door en door gehard,anders zou die van binnen uit weg slijten
Anders zou je het hebben over oppervlakte harding en daar zijn ze volgens mij te klein voor…..
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 07-03-2016
- Traction Avant 11 BL
Allemaal dank voor jullie reacties. Helaas blijft de twijfel over de geharde laagdikte omdat de bronnen voor zover ik die kan vinden elkaar tegenspreken. Ik heb de stoterbussen inmiddels gemiddeld 0,3 mm afgeslepen met als laatste bewerking polijsten met polijstpapier korrel 2500. Een van jullie spreekt over leppen. Ik weet echter niet hoe ik dat moet doen, dus als iemand dat weet dan hoor ik dat graag.
Verder neem ik me voor om een zink additief aan de motorolie toe te voegen om de kans op herhaling in de toekomst kleiner te maken. Kent iemand een merk/type van dit additief en waar dat verkrijgbaar is.
Uiteraard weer dank voor de evt. reacties en zie ook mijn andere topic want zoals waarschijnlijk gebruikelijk bij amateur sleutelaars die motoren demonteren heb ik nog meer vragen.
groet, Hans
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
De Valvoline racing VR1 10w60 heeft genoeg zzp. Wordt ook door veel sm rijders gebruikt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Leppen kun je alsvolgt doen;
Stuk stevig (dik) glas, met water een stuk zeer fijn watervast schuurpapier hierop kleven, en dan achtjes draaien met je stoterbus totdat het gehele oppervlak glimt. Lastig is echter om dit oppervlak precies haaks te krijgen. Wijkt dit een haartje af, dan draaien de stoterbussen niet meer (stoterbussen en stoterstangen horen met elke slag een klein stukje te verdraaien) en blijven ze in dezelfde positie staan, waardoor ze weer sneller en ongelijkmatig slijten. Misschien eerst op draaibank vlak afdraaien en dan leppen?