3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
TRXke’s CX Prestige injectie ‘77 nieuwe velgen en banden.
trxke
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1357
Geregistreerd: 08-01-2005

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Gepost: 29 december 2013 06:59 PM
  [ # 31 ]

Zo even het stof van dit topic afblazen, het is al even geleden dat ik hier iets geschreven heb over deze CX.

Vandaag de laatste rit van het jaar gemaakt met de Prestige en mooi warm gereden op blokken binnen gezet in de verwarmde garage.

De Prestige doet het terug goed maar er word nog steeds weinig mee gereden.
Ondertussen is de 22TRS stilgezet waardoor er volgend jaar wel meer met de Prestige zal gereden worden.

Om erop terug te komen waarom de Prestige het terug goed doet moet we terug gaan naar de keuring van 2011.
Deze keuring verliep probleemloos het CO percentage was wel op het randje van de 4,5% maar goed genoeg voor goedkeuring, de terugkomst verliep dan wel anders sick
Bij het terug naar huis rijden is er 1 druk kruispunt waar ik op moet, en waar ik sta aan te schuiven voor de lichten.
Groen licht dus we rijden door, dat was allesinds de bedoeling maar de CX draait slecht en reageert weinig op het gas en slaat af midden op het kruispunt.
Dacht eerst dat ik de koppeling te snel liet opkomen maar dat was het niet, terug starten gaat moeizaam.
De startmotor draait wel goed rond maar de motor heeft niet veel zin om aan te slaan, met vol gas lukt het dan toch wel.
Met moeite kom ik van het kruispunt, wat opvalt: trekken doet de motor zonder enig probleem maar lage toeren en iets langer stationair draaien is bokken en afslaan.
Thuis geraken is spelen met het gas en diverse malen terug starten.
Eens thuis gekomen wil de motor niet langer dan enkele minuten slecht stationair draaien om dan steeds stil te vallen, spelen met het gas helpt niet meer.

Omdat we dit probleem begin jaren 90 ook gehad hebben met deze CX dacht ik het net zoals toen op te lossen met de vervanging van de benzinedrukregelaar.
Een nieuw exemplaar had ik niet wel enkele gebruikte, dit leek iets te helpen maar bij stationair draaien sloeg de motor na enige tijd (warm) draaien nog af, dit werd vooraf gegaan door steeds slechter te beginnen draaien en bijna niet reageren op het gas.

Wegens tijds gebrek om hier verder mee te gaan heb ik de CX terug voor enkele maanden weggezet,rijden ging toch niet.
Een half jaar later heb ik een nieuwe bobine met nieuwe transistor en impulsgever gemonteerd.
Proefrit gedaan en de CX heeft niet meer gebokt of afgeslagen, maar liep toch nog niet echt zoals ik dat gewend was.
Tijdens de winter zie ik op ebay een splinternieuwe Bosch benzinedrukregelaar met de juiste nummer staan dus -> kopen.

In het voorjaar komt de jaarlijks controle er weer aan en monteer ik de drukregelaar.
Met de hoge CO in het achterhoofd stel ik deze zo scherp mogelijk maar ik heb geen CO-meter dus het blijft een gok.
CO test op de keuring een kleine 0.5% tegen de 4.5% het jaar daarvoor gulp , uit ervaring weet ik dat dit onmogelijk behaald is met de afstelling die ik had uitgevoerd.
Ik ben er van overtuigd dat de oorzaak in de benzinedrukregelaar zat.
Het probleem van bokken, stilvallen en slecht draaien is sindsdien ook volledig weg, de motor draait weer perfekt.

Het enige wat mij nog stoort is de te soepele onderste motorsteun, dit is er één van de eerste generatie herrubberde steunen die volgens mij te soepel zijn.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
demuywo
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Gepost: 29 december 2013 07:38 PM
  [ # 32 ]

Wat CO betreft, ik heb daar dit jaar ook problemen mee gehad. Wat mij opviel is dat hoe heter je motor is, hoe lager de CO. We hadden hem met een motor die 20 minuutjes gedraaid had, afgesteld op 2,9 a 3 (ik mag maximum 3,5% hebben) enkel met de stationairschroef, en ik ben dan direct doorgereden naar de keuring. Omwille van de CO problematiek heb ik de motor gedurende de wachttijd van meer dan 1 uur niet stilgelegd (direct ook een test om te zien of de fans aanslaan etc…) en toen het mijn beurt was meten ze 1,6 - 1,7%! Bijna de helft dus!

Je opmerking over de benzinedrukregelaar hou ik ook in mijn achterhoofd, na 26 jaar zal dat ding ook niet meer werken zoals het hoort :p

Nuja, ik hoop je Prestige in het voorjaar nog eens te mogen bewonderen!

Profiel  
 
trxke
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1357
Geregistreerd: 08-01-2005

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Gepost: 08 maart 2016 02:01 PM
  [ # 33 ]

Zo we zijn weer enkele jaren verder gulp
De Prestige kom niet veel uit de garage maar de keren dat er mee gereden word gaat alles prima.
De laatste technischekeuring dateert van 2014 met de versoepelde oldtimer regeling heb ik toen besloten om deze CX in te schrijven als oldtimer, waardoor de wagen niet meer naar de keuring moet.
Uiteraard was deze keuring geen probleem voor de CX, maar de inspecteur vond het nodig om de CX onder de longeron te heffen (gelukkig had ik dit gezien voor er echt schade is onstaan)
Het is vooral om deze zaken te voorkomen dat de CX ingeschreven is als oldtimer…

Verder gaan er binnenkort de TRX velgen onderuit, de banden zijn nog prima met veel profiel maar ik had graag de velgen gepoederlakt en dan neem ik ineens maar 14 duim velgen.
De velgen die er nu onder zitten zijn zijn jaren terug gestraald en gelakt met het pistool en omdat m’n andere CX’n gepoederlakte velgen hebben vind ik dit beter.
Dus mocht iemand interesse hebben in een set 190/65 TRX banden met velgen pb maar.

Foto’s van de “nieuwe velgen” komen binnenkort.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 08 maart 2016 02:32 PM
  [ # 34 ]

Er horen toch ook geen TRXen onder een smalspoor?
Ik vind wel dat het erg netjes staat die TRX maat onder een laagdaks Prestige Wink

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 08 maart 2016 08:07 PM
  [ # 35 ]

Injectie 77 kan geen laagdaks meer zijn Wink

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
trxke
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1357
Geregistreerd: 08-01-2005

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Gepost: 08 maart 2016 08:35 PM
  [ # 36 ]

Inderdaad mijn Prestige is een injectie met 5 bak en verhoogd dak, de auto is van november’77.
En het klopt dat er geen TRXen horen op een smalspoor (de TRX-velgen waren toen ook nog niet verkrijgbaar) maar het gaat zonder problemen en het staat de auto wel goed tongue wink

Ondertussen zijn de 14” velgen bij de lakkerij en de nieuwe 195/70 HR14 banden liggen al klaar Smile

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 08 maart 2016 09:24 PM
  [ # 37 ]

Yep jullie hebben uiteraard gelijk… Ik dacht ergens laagdaks te lezen, was vast een ander topic Wink

Wel jammer dat die combi niet geleverd is, laagdaks is dat altijd 2400 Carb, met keuze uit handbak (alleen 4 of ook 5?) of C-Matic vermoed ik?

Profiel  
 
trxke
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1357
Geregistreerd: 08-01-2005

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Gepost: 08 maart 2016 09:37 PM
  [ # 38 ]

De laagdaks is inderdaad altijd een 2400 carb. met standaard 4-bak en als optie c-matic.
De 5-bak is pas in mei ‘77 gekomen en enkel in combinatie met de 2.4i eerst enkel leverbaar in de GTi, in het najaar van ‘77 dan ook standaard in de Prestige injection en dit was altijd met verhoogd dak.
De Prestige injection was later ook leverbaar met c-matic , de 2400 carb zou ook nog even leverbaar geweest zijn in modeljaar ‘78 met 4-bak of c-matic dus wel met verhoogd dak maar ik heb deze combinatie zelf nog nooit gezien.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Profiel  
 
trxke
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1357
Geregistreerd: 08-01-2005

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Gepost: 26 maart 2016 10:44 PM
  [ # 40 ]

Gisteren mijn velgen gaan afhalen in de lakkerij.
Toen ik aankwam zaten ze nog in de oven, dus heb ik even moeten wachten tot ze goed gebakken waren Laughing en genoeg afgekoeld voor ik ze kon meenemen.

Dit is het resultaat:

De velgen zijn gestraald vervolgens in grondlak gezet waarna ze in de kleurlak zijn gedaan om dan als laatste nog een vernislaag te krijgen.
In totaal zijn ze 3x in de oven geweest.
Het resultaat mag er wel wezen vind ik.

Vanavond al snel een band gemonteerd:

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 26 maart 2016 11:06 PM
  [ # 41 ]
Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 26 maart 2016 11:23 PM
  [ # 42 ]

Wilde net hetzelfde compliment geven. En dezelfde vraag stellen.

Profiel  
 
trxke
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1357
Geregistreerd: 08-01-2005

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Gepost: 27 maart 2016 12:25 PM
  [ # 43 ]

2 kleurig is hier geen optie, de velgen zijn gedaan in een industriële lakkerij die enkel maar velgen doen als service voor hun klanten.
Persoonlijk vind ik de 2kleurige lakwijze geen optie dan verkies ik het origineel systeem van lakken/afdraaien/vernissen.
Maar dit kost mij teveel moeite om hier iemand voor te vinden die dit perfekt kan, bovendien gaan alle velgen die zo gedaan zijn vrij snel terug oxideren onder de vernislaag.
Zoals ze nu gelakt zijn blijven ze voor zeer lange tijd mooi.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 27 maart 2016 01:19 PM
  [ # 44 ]

Vandaar dat ze de oven in moesten, bij normaal spuiten zullen ze dat niet doen.

Profiel  
 
trxke
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1357
Geregistreerd: 08-01-2005

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Gepost: 03 april 2016 08:42 PM
  [ # 45 ]
Arjan Verkade schreef:

Vandaar dat ze de oven in moesten, bij normaal spuiten zullen ze dat niet doen.

Bij poederlakken moet de lak altijd geactiveerd/uitharden in een oven.
Inderdaad bij normaal spuiten gebeurd dit niet, echter word de kabine na het spuiten wel verwarmd tot 60°.
Dit om de verharder in de lak sneller te activeren waardoor de uitharding ook sneller bekomen word, ook heb je hierdoor minder kans op lopers.
Velgen die “normaal gespoten” zijn kunnen wel fijner afgewerkt zijn maar het is dan ook veel kwetsbaarder.
Je kan de banden er bijna niet optrekken zonder de lak van de velgrand te “kraken”, zeker bij TRX’n.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook