Hallo mede hobbyisten.
Bij het voorstel forum had ik mij al voorgesteld en daarbij verteld dat ik na 20 jaar aan eendjes te hebben gesleuteld weer een break heb gekocht.
Het is een redelijk hard exemplaar, er is ooit een 2.1 blok met lange 5 bak in gezet.
Er zitten stickertjes van chyparse op dus er is ooit het één en ander aan gereviseerd.
Ook lijkt het erop dat de instapdorpels ooit vervangen zijn.
Na 4 weken hard sleutelen heb ik mijn break bijna uit elkaar liggen.
De bedoeling is om deze eerst helemaal te strippen, alle onderdelen sorteren naar bak “bruin spuiten”, bak “zwart spuiten”, bak opnieuw verzinken enz.
Het plaatwerk heb ik eerst aan de kant gezet evenals de complete motor.
Ik ga me eerst dus richten op de koets, hier en daar toch wat nieuw plaatwerk inlassen dan stralen en spuiten.
Dat laatste doe ik zo veel mogelijk zelf omdat ik heel veel ruimte heb in een kas waar het van maart tot oktober lekker warm en droog is.
Ik heb ondertussen wel wat vragen, misschien dat jullie er een antwoord op hebben.
-het plaatwerk is nu geel, toen het Nederlandse kenteken in 1988 erop gekomen is, was de kleur wit. Is er a.h.v. het chassisnummer te achterhalen wat oorspronkelijk de kleur was? O ja het ronde plaatje met het kleurnummer mist.
-welke delen zijn in de typische citroen bruine kleur gespoten? ik heb ik ieder geval de luchtkanalen die in de voorbumper zitten en de achterste plaatjes op de motorkapscharnieren.
-op de stijlen zijn op sommige plekken de omgezette randjes voor de deurrubbers aan de buitenkant weggeroest, wat is hier de beste oplossing voor? losse randjes oplassen misschien.
Alvast dank voor jullie antwoorden
Groet Douwe
Gaaf project!
21 met lange 5 is de fijnste combinatie. Lekker laten zo!
Die bruine onderdelen, ben benieuwd hoe dat zit.
Mogelijk zijn dat vervangen onderdelen.
Ik geloof zelfs dat Belgische en Franse auto’s een andere chassiskleur hebben?
En die randjes oplassen is een goed ID…
We hopen wel op foto’s uit die beun-cave
Er rijdt in mijn regio exact zo’n gele break rond trouwens!
O ja, dat stuurwiel is volgens mij niet van een ‘72 er maar ouder.
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
randen voor je deurrubbers kan je vervangen. Ik heb er nog een aantal liggen. PB maar.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hallo Douwe, leuk project!! Ga ik graag volgen. Zie mijn Project ID(ylle): been there…(doing that).
Is het een Franse of Belgische break? Kun je zien aan de locatie van het gepopte plaatje met chassisnummer. Bij de Belg is dit een grote vierkante op de rechter langsligger thv het hulpstuurhuis. Mijn 74’er is een Belg. Mijn 71’er een Française.
Heb je nog wat foto’s van het gestripte chassis?
Van kleurendetails per onderdeel ben ik nog niet op de hoogte, die fase komt bij mij ook nog. Ik lees het wel in dit topic, we worden hier door genoeg deskundigen omringd.
Randen portierrubbers: inderdaad op de meter en als geheel op maat te koop. Ik heb de onderste delen bij een paar sponningen vervangen, maar de meeste waren geheel hard en goed afgekit. Er kan veel rottigheid onder schuilgaan. Simpel de puntlassen uitboren en eraftrekken (met een tang als lege tube tandpasta oprollen). Evt sponning ontroesten, primer en daarna nieuwe deel gewoon met polymeerkit vastlijmen.
Succes ermee en bij vragen mbt laswerk: vraag maar, het chassis van een break kent voor mij weinig geheimen meer.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
bogaard77 schreef:randen voor je deurrubbers kan je vervangen. Ik heb er nog een aantal liggen. PB maar.
NOS?
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Worden gewoon nieuw gemaakt
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Ja die passen alleen niet… Blik is ook te dik.
Passing valt mee hoor, bij mij sluiten ze goed aan op de bestaande. Ik heb liever iets dikker en verzinkt plaatstaal (dan blik…). Bovendien zie je er niets meer van als het rubber erin zit en de boel netjes is afgekit.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
AZ schreef:bogaard77 schreef:randen voor je deurrubbers kan je vervangen. Ik heb er nog een aantal liggen. PB maar.
NOS?
ik heb nog 1 NOS liggen. de rest immitatie
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dank voor jullie reactie, dit is wel het grote verschil met 20 jaar geleden toen ik ook een break had. Geen internet met forum, wel een WPH boek waar ik veel mee kon maar ook een plaatselijke Citroen garage met garantie tot de deur.
Al dit soort dingen maakt het sleutelen leuker omdat veel al eens uitgezocht is.
Wat de rubberhouders betreft, mooi dat deze er nieuw compleet zijn, het lijkt me het beste om ze allemaal te verwijderen, de kale tussen-strip stralen en primeren en dan de nieuwe er op lijmen.
Het plaatjes voorop het chassis zit er niet meer, volgens de verkoper komt de break oorspronkelijk uit de Ardeche, is in 1988 ingevoerd en daarna gerestaureerd/gereviseerd? bij Chyparse.
Rond 1992 is de eigenaar verhuisd naar Frankrijk en heeft daar nog enkele jaren met de break rond gereden en heeft deze vervolgens in een hoekje van een schuur gestald.
Of de bekleding origineel is betwijfel ik, het zouden ook later geplaatste hoezen kunnen zijn.
Onderstaand nog twee foto’s van de huidige staat, de hydrauliek aan de voorkant moet nog gedemonteerd worden waarna het chassis aangepakt kan worden.
Het is een familiale, volgens mij mist er ter hoogte van de achterbank nog wat, er lag een houten plaat in de koffer waar de achterbank op rustte, dit lijkt me niet origineel. Misschien heeft iemand een foto van hoe het origineel zou horen.
Groet Douwe
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
probeer zo’n rubberhouder maar is op de a-stijl te wurmen… Die passen gewoon niet
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
@AZ: Is mij toch vrij aardig gelukt.
@douwe: ik heb die strips voor een groot deel liggen. mogen voor een goed bod weg.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Az! Je mailbox is vol!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dit is inderdaad het chassis van een familiale. Ziet er nog mooi hard uit! Makkie 😊!
Hoe heb je de tweemaster uit de voetenruimtes gekregen?
Ga je hem in deze (mooie) ruimte stralen?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Wat bedoel je precies met “tweemaster”?
Deze ruimte met brug heb ik puur voor het sleutelen en ga daar dus niet stralen en spuiten.
Achter de loods heb ik nog een grote kas waar een verhard stuk is, daar ga ik dan wat kleden ophangen waarbinnen ik alles ga stralen.
Daarna gebruik ik dezelfde ruimte om de koets te spuiten, de rest van het plaatwerk laat ik waarschijnlijk spuiten maar zo ver is het nog lang niet.
Als de zon schijnt kan het redelijk warm worden met een vochtigheid van 30%.
Uit de verte lijkt het inderdaad een makkie en ik heb wel slechtere gezien, maar er moet wel wat aan gebeuren.
-bodemplaat voor de pedalenpartij is al eens een plaat overheen gelast.
-bij de ophanging rondom de rechter veercilinder is al eens apk-laswerk gedaan, dit moet er dus af en kijken wat ik tegenkom.
Verder wat randjes en hoekjes die doorgeroest zijn maar geen ernstige dingen.
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Ik heb ook een tijdje in de kas geklust. Was van mijn vader, heeft hij nu niet meer helaas. Die bruine delen snap ik niet, kan bij mijn ds geen bruine delen ontdekken. Alles zwart. Toch zie je op bv citrothello.net van alles bruin gespoten worden.
Mooi project man. Ga ik zeker volgen.