jantje1948 schreef:De Valvoline racing VR1 10w60 heeft genoeg zzp. Wordt ook door veel sm rijders gebruikt.
10W60 is synthetisch.
De 20W50 uitvoering is mineraal. Deze zou ik voor DS adviseren…
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Als je gaat “leppen” is het wel van belang dat het slijpen niet droog gebeurt. Je moet een pasta gebruiken, olie of petroleum zodat de slijpkorrels gebonden worden en blijven. De clou is dat tijdens de schurende bewerking het oppervlak drijft en dat de korrels steeds kleiner worden. Dan ontstaat dat spiegelglimmende oppervlak. Je schuurt als het ware automatisch met een steeds fijner wordende korrel.
Het zal inderdaad voorkomen dat er wel eens een stoterbus sneuvelt. Vroeger werden er ook fouten gemaakt en ook in de kwaliteitscontrole. In het algemeen is het zo dat de bussen door en door gehard zijn.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
en dat ‘gehard zijn’ zou je toch wel kunnen meten? Of is dat heel specialistisch?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Om dat goed te doen moet dat “destructief” en dat is niet zinnig. Je moet er dan 1 doorslijpen om de structuur te kunnen bekijken onder de microscoop en met een hardheidsmeter tekeer gaan.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Heb ik een keer op een amateuristische manier gedaan:
Doorgeslepen en een hamer met centerpunt als “hardheidsmeter”. Door vrij gelijkmatig te slaan, en vgl hoe diep de putjes worden krijg je een aardige indruk van de hardheid. Mijn conclusie toen was: door en door gehard.
Ik geef grif toe dat er veel af te dingen is op deze methode, maar het is tenminste iets.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Hoe vaak hebben we het hier al niet over gehad.
Is het niet wat om dit een keer echt te laten testen?
Dit omdat qwaliteit van groot belang is!
Zijn ze niet door en door gehard kun je ze nieuws laten harden en kun je qwaliteit waarborgen.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Ik vertrouw gewoon op de uitspraak van Citrotech.
Dat is een bedrijf met heel veel kennis van de DS, van materialen, maakt de mooiste dingen zelf, heeft een uitgebreid machinepark, maakt dingen zelf laat ze dan harden en slijpt ze vervolgens heel precies na.
Als die zeggen dat de bussen door en door gehard zijn en ze daarom zelf slijpen, dan mogen wij aannamen dat ze dat goed uitgezocht hebben.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Een een oud topic terug opgraven
Heeft er iemand ervaring met de nieuwe stoterbussen die Citrotech en Der Franzose aanbieden?
Of ga je toch beter voor een mooi gebruikt setje of een geslepen set?
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.