bouten drijfstanglager
Hans Schoonenberg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 07-03-2016

- Traction Avant 11 BL
Gepost: 08 maart 2016 11:50 PM

In het Duitse werkplaatshandboek Reperatur Anleitung Citroen DS 217/218 staat op blz. 16 dat de bouten van de drijfstang bij elke revisie vervangen moeten worden. Ik kom deze eis in de Nederlandse en Engelse werkplaatshandboeken niet tegen. Wie weet hoe het zit. Moeten ze wel of niet vernieuwd worden. Zo ja waar zijn ze verkrijgbaar omdat ik ze bij de internethandelaren niet tegen tegenkom.

groet,  Hans

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3687
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 09 maart 2016 11:25 AM
  [ # 1 ]

Hoewel dat vaak in WPH’s staat doet vrijwel niemand dat. Het risico is miniem want die bouten worden niet overstrekt. Als ze “loszaten” bij demontage zou ik ze wel vervangen. Kip-ei probleem: Slecht te verkrijgen worden niet vervangen of weinig vraag?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 maart 2016 11:28 AM
  [ # 2 ]

Ik zou ze ook niet vervangen. Vastzetten op het juiste moment met locktite.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3687
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 09 maart 2016 11:43 AM
  [ # 3 ]

Als je die bouten en moeren met het juiste moment vastzet heb je geen locktite nodig: Die bouten zijn lang genoeg om ze met de “rek” van de juiste voorspanning vast te houden. Zeker geen rode locktite gebruiken, want die moet je stoken om los te krijgen en dan kan je ze echte beter vervangen met de drijfstangen erbij. Je kunt wel zeggen “doppelt genaet haelt besser” ( in goed Nederlands: Dubbel gestikt zit vaster) zoals de duitsers, maar “vast is vast” in dit geval.
Locktite gebruik je als je de bouten niet de juiste voorspanning kan geven om loskomen te voorkomen: Dat geld bijvoorbeeld voor “korte bouten” die niet genoeg “elasticiteit” hebben bij het juiste moment, typisch voorbeeld: De bouten waarmee het vliegwiel op de krukas vast zit, sommige tapeinden in aluminium en te dikke bouten in een “slappe” constructie.

Misschien moet DS-TT maar eens een korte cursus werktuigbouwkunde geven?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 maart 2016 12:00 PM
  [ # 4 ]

Dubbel genaaid houdt beter.!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook