Beste mensen,
Ik ben momenteel bezig om mijn remblokjes voor aan mijn bx (gti van 92) te vervangen, ik heb de ouwe blokjes er inmiddels uit.
Die zuiger heb ik teruggedraaid zodat er nieuwe blokjes tussen passen. Alleen krijg ik nu maar ruimte aan 1 kant.
Hoe krijg ik ook de ruimte aan de buitenkant van de schijf?
bij voorbaad dank, Douwe
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
blokje erin wat aan de kant vd zuiger zit en dan de remklauw een beetje naar je toe trekken meen ik me te herrineren.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
geprobeerd om remschijf naar achter te drukken, remklauw naar voren te trekken maar dat wil niet.
Kan het er misschien mee te maken hebben dat mijn remblokken ontzettend oneven zijn afgesleten. Mijn binnenste blok was namenlijk nog prima, de buitenste daarentegen was echt comleet op zat nog geen mm meer op.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Douwe schreef:geprobeerd om remschijf naar achter te drukken, remklauw naar voren te trekken maar dat wil niet.
Kan het er misschien mee te maken hebben dat mijn remblokken ontzettend oneven zijn afgesleten. Mijn binnenste blok was namenlijk nog prima, de buitenste daarentegen was echt comleet op zat nog geen mm meer op.
Heb je geen foto van de situatie?
kan het moeilijk beoordelen, staat de remklauw niet scheef?
Bij mij gingen de blokjes er moeiteloos in
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Heb je 1 zuiger en een zwevende klauw?
Zo ja, dan moet je remzuiger heel ver naar binnen, totdat deze bijna gelijk zit met zijn huis.
Kwestie van douwe, Douwe…
grR
nog even doordraaien dus, bedankt ik ga het proberen en had inderdaad iets gehoord over zwevende schijven…
Leuke woordspeling nog trouwens.
Ik zal spoedig weer van me laten hooren
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
zeer frustrerend zoiets….
Ik kan aan de binnenkant nu zo ongeveer bijde remblokken wel plaatsen en krijg nog steeds geen beweging in schijf of klauw.
Gaat dat echt heel erg zwaar dan?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Jouw probleem is mij niet echt heel duidelijk.
Beide blokken aan de binnenkant? Je bedoelt aan beide kanten, neem ik aan.
Je noemde zwevende schijf maar bedoelt waarschijnlijk zwevende klauw.
Als de blokkies er uit zijn moet je met de hand je hele remklauw enkele cm’s heen en weer kunnen schuiven over een as evenwijdig met de aandrijfas zeg maar.
Zodra dit soepel gaat en de zuiger is geheel terug in zijn huissie moeten remblokken er los in te hangen zijn!!
Dit mag niet zwaar gaan.
grR
oke… het is dus zo dat ik geen beweging krijg in mijn remklauw.
En met die remblokken bedoelde ik dus dat ik nu aan de kant van de zuiger zoveel ruimte heb dat ik bijna beide blokken er aan die kant tussen kwijt kan (tussen schijf en zuiger dus)
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Duidelijk.
Die klauw zit dus vast en moet gangbaar gemaakt worden, probeer er zonder blokken eens flink aan te raggen, krijg je er dan beweging in?
grR
Hier de foto:
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Douwe schreef:Hier de foto:
[url]http://img128.imageshack.us/img128/7996/pict00011nt.th.jpg [/URL]
ER zit nu geen ruimte meer voor het buitenste blok. Die ruimte moet er wel gezeten hebben voor je het buitenste blok weghaalde. Een klauw die zo vastzit dat je hem niet kan bewegen moet je vervangen
mpostma schreef:
ER zit nu geen ruimte meer voor het buitenste blok. Die ruimte moet er wel gezeten hebben voor je het buitenste blok weghaalde. Een klauw die zo vastzit dat je hem niet kan bewegen moet je vervangen
Die ruimte heeft er dus ook niet gezeten, kijk maar eens wat voor blokken ik er tussenuit haalde, helemaal op.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Douwe schreef:mpostma schreef:
ER zit nu geen ruimte meer voor het buitenste blok. Die ruimte moet er wel gezeten hebben voor je het buitenste blok weghaalde. Een klauw die zo vastzit dat je hem niet kan bewegen moet je vervangen
Die ruimte heeft er dus ook niet gezeten, kijk maar eens wat voor blokken ik er tussenuit haalde, helemaal op.
Oei die was ver heen. Geef anders gewoon eens een tik met een vuistje boven en onder (naar buiten gericht en niet op rubberen delen)
remklauwgeleiders zitten vastgeroest, dat verklaart voor 100% de slijtage van de blokken, geen twijfel mogelijk.
klauw moet gedemonteerd worden en de geleiders moeten gedemonteerd en gangbaar gemaakt worden, ontroesten, opschuren en weer monteren met molykdinges vet, als ze te ver verrot zijn moet je alles gaan vervangen door een sloop exemplaar vrees ik.
Emiel
oke die klauw moet er dus af…..
als ik er flink met de hamer op mep krijg ik er wel beweging in…
maar het is de bedoeling dat hij gewoon altijd soepel heen en weer gaat?
hij staat nu lekker in de wd40
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop