Even meepraten hiero hoor…
Ik merk aan die van mij ook dat de accu het wat zwaarder heeft.
er wordt wel iets uit de accu getrokken als ie stilstaat maar niet veel dacht ik…
Verder maakt het niet uit of de auto 2 weken stilstaat of een paar minuten, het starten gaat altijd redelijk langzaam, maar wel altijd in 1x..
Enne, ik heb laatst 1 op 12,5 gereden, met een paar keer stevig optrekken ertussendoor. Was trouwens op 95 dus met 98 zou het nog iets strakker kunnen…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Mijn bx deauville kan gerust een week staan dan start ie behoorlijk vlot. Dat terwijl de gps altijd is aangesloten en ook de adapter voor de pda onder constante stroom staat.
Simpele Ziel schreef:Even meepraten hiero hoor…
Ik merk aan die van mij ook dat de accu het wat zwaarder heeft.
er wordt wel iets uit de accu getrokken als ie stilstaat maar niet veel dacht ik…Verder maakt het niet uit of de auto 2 weken stilstaat of een paar minuten, het starten gaat altijd redelijk langzaam, maar wel altijd in 1x..
Beetje late reactie misschien…..maar het probleem is nu opgelost.
En KAN een goede tip zijn voor anderen :
Gisteren naar de plaatselijke Accu-specialist geweest waar ik ong. 2 maanden geleden een nieuwe accu had gehaald.
Ik vertelde de man wat het probleem was en hij hing toen allerlei meet-apparatuur aan de BX en constateerde dat zowel de Minpool op het motorblok niet goed contact maakte…..als ook de dynamo zijn laadstroom niet goed kwijt kon.
Op de dynamo meette hij met draaiende motor 14.1 volt….en op de accupool zelf was het 13.4 volt.
Dus heeft ie een EXTRA minkabel gemaakt vanaf de accu regelrecht naar (boven) het motorblok…...plus een directe Plus-draad vanaf het dikke boutje/moertje bovenop de dynamo naar de Pluspool van de accu.
NU is het weer helemaal in orde zei hij…e.o.a. meter op zijn controlekast sloeg NA de reparatie niet meer uit toen hij de motor startte : (daarvoor gaf ie *zoveel Ampere* aan)......en Inderdaad, vanmorgen bij koude motor draaide de startmotor weer snel rond en sloeg meteen aan
(het was de laatste dagen een wat spannende zaak geworden…doet ie ut..of doet ie het niet, na 2 dagen stilstaan) ops:
Was een klusje van een half uur en kost me 15.- euro.
En je nieuwe accu gaat nu geheid ook langer mee, omdat hij nu steeds goed opgeladen is, zei de man nog.
Dit kan dus een goede tip zijn voor degenen die met een oudere Citroen rijden, zei de man tegen mij…..na pakweg 14 jaar komt er weleens wat oxidatie tussen de klemmen/moeren waar de Min-kabel mee vast zit op het blok….en je kunt er ook zo lekker bijkomen (not)
maar naar mijn bescheiden mening is het toch logischer om die oxidatie weg te halen dan om een andere kabel te trekken?
(hoewel ik nog nooit naar de plaats van de massakabel heb gekeken)
voge schreef:maar naar mijn bescheiden mening is het toch logischer om die oxidatie weg te halen dan om een andere kabel te trekken?
(hoewel ik nog nooit naar de plaats van de massakabel heb gekeken)
Ach…de man wilde het meteen voor me oplossen en dus koos hij de makkelijkste weg.
Die oude min-kabel laten zitten waar ie zit….en er een 2e bijzetten.
Nu maakt ie zeker goed massa.
Kan ook geen kwaad natuurlijk
Grrrrommm….grrr :jump
Mijn BX is weer eens ONGESTELD.
Ik heb toch vorig jaar november een nieuwe oktopus eronder gekregen bij mijn huis-specialist, daarna nog een retourslang (gratis) op de veerpoot….en nu ligt er weer steeds een plasje LHM onder de BX.
(links onder het subframe)
Ik dacht dat ik voorlopig wel van deze narigheid verlost zou zijn….maar nee dus…...dit zijn nu van die zaken waarom ik de afgelopen 2 jaar een Xantia aanschafte, maar telkens weer terugkeerde naar de oude trouwe BX.
Maar ik ga weer twijfelen.
Nou ja…morgen meteen maar weer naar Jan toe (Garage Haarlem)...die zal het wel weer oplossen….maar toch is het sinds die reparatie nu al 3X voorgekomen dat ik voor lekkage terug moest (in 5 maanden dat ik hem nu heb)......zucht..
Bram schreef:
Nou ja…morgen meteen maar weer naar Jan toe (Garage Haarlem)...die zal het wel weer oplossen….maar toch is het sinds die reparatie nu al 3X voorgekomen dat ik voor lekkage terug moest (in 5 maanden dat ik hem nu heb)......zucht..
Ach, een beetje BX rijder heeft toch wel wat incasseringsvermogen? Een eindeloos incasseringsvermogen is zowat het eerste waar je de “echte” BX rijder aan herkent
Laat eerst maar eens kijken wat er aan de hand is. T kan nooit ernstig zijn als de octopus al vervangen is en met jouw lage km-stand.
eens zijn alle slangen vervangen…
mpostma schreef:....Een eindeloos incasseringsvermogen is zowat het eerste waar je de “echte” BX rijder aan herkent
Nou….dat *eindeloos* was een jaar of 2 geleden een beetje aan z’n eind gekomen, na 12 jaar BX diesel….en na alweer een LHM-lekkage… toen reed ik nog 30 a 40.000 km p/j.
Kon hem eigenlijk geen dag missen (nu wel hoor)....maar toen ik vorig jaar november deze BX kocht had ik me voorgenomen om hem meteen goed te laten nakijken (zie eerdere pagina’s van dit draadje)...wilde verschoond blijven van lekkages (zowel olie als LHM)....en bij de 2 Xantia TD’s van mij…plus de 2 van Renz, hadden we dit soort problemen niet meer.
Maar verder rijdt ie als de beste hoor, heb geen klagen qua motor en bak en zo.
Het was dus de rechter retourleiding bij de veerpoot (is nieuw !) die er af gesprongen was.
Jan zei….dat dit komt omdat die veerpoot teveel LHM retour gooit DUS *zou* ik een andere veerpoot moeten hebben. ~
(heb ik natuurlijk niet zoveel zin in, kost je zomaar 300 euro….en dan, de veerpoten kraken helemaal niet, ook niet tijdens het omhoog of omlaag komen)
Maar ik weet dat anderen weleens een klemmetje op die 2 slangen zetten, maar Jan zei dat hij dit niet deed, omdat je dan teveel druk krijgt op je (eveneens Nieuwe) Oktopus en als DIE knapt, dan zijn de rapen gaar !
Nou ja…..ik ben nogal makkelijk daarin, ik rijd niet in een nieuwe auto tenslotte…..maar is dit *GEVAAR* erg groot als ik daar 2 slangklemmen op zet ??
Wie oh wie..maakt me wat wijzer
Bram schreef:Het was dus de rechter retourleiding bij de veerpoot (is nieuw !) die er af gesprongen was.
Jan zei….dat dit komt omdat die veerpoot teveel LHM retour gooit DUS *zou* ik een andere veerpoot moeten hebben. ~
(heb ik natuurlijk niet zoveel zin in, kost je zomaar 300 euro….en dan, de veerpoten kraken helemaal niet, ook niet tijdens het omhoog of omlaag komen)Maar ik weet dat anderen weleens een klemmetje op die 2 slangen zetten, maar Jan zei dat hij dit niet deed, omdat je dan teveel druk krijgt op je (eveneens Nieuwe) Oktopus en als DIE knapt, dan zijn de rapen gaar !
Nou ja…..ik ben nogal makkelijk daarin, ik rijd niet in een nieuwe auto tenslotte…..maar is dit *GEVAAR* erg groot als ik daar 2 slangklemmen op zet ??
Wie oh wie..maakt me wat wijzer
zoek een poot van de sloop voor een geeltje.
liever geen type 3 poten.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:..zoek een poot van de sloop voor een geeltje.
liever geen type 3 poten.
Daar begin ik niet aan….heb je kans dat je er weer een slechte veerpoot onder zet.
Ik vroeg om advies over het vastzetten met klemmetjes van de retourslangen…of dat kwaad kan.
Bram schreef:stoterstangen90 schreef:..zoek een poot van de sloop voor een geeltje.
liever geen type 3 poten.Daar begin ik niet aan….heb je kans dat je er weer een slechte veerpoot onder zet.
Ik vroeg om advies over het vastzetten met klemmetjes van de retourslangen…of dat kwaad kan.
zet geen zoden aan de dijk.
een te grote retour is een te grote retour.
op een gegeven moment lekt ie zo hard dat de bx niet eens meer om hoog komt.
niet doen dus.
Ook kan ie verderop ergens gaan losschieten.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Bram schreef:stoterstangen90 schreef:..zoek een poot van de sloop voor een geeltje.
liever geen type 3 poten.Daar begin ik niet aan….heb je kans dat je er weer een slechte veerpoot onder zet.
Ik vroeg om advies over het vastzetten met klemmetjes van de retourslangen…of dat kwaad kan.
Bram,
Retourbundel beter vastzetten is symptoombestrijding. Een nieuwe poot van de sloop kost je de kop echt niet en de kans dat je daar weer ff goed mee doorkan is bijzonder groot. Bot gezegd: niet moeilijk over doen. ER zijn de laatste tijd al zoveel BXen gesloopt door forummers dat er vast wel ergens een voorveerpootje overgebleven is. Het werk dat ermee gemoeid is, zal je ook de kop niet kosten. Een beetje sleutelaar schroeft em in 3 kwartier eronder.
Edit: ja dat vastzetten kan kwaad als ie ergens verderop weer los gaat springen omdat ie de druk niet kwijt kan.