2 van de 20
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Restauratie ID20F 1972 Break
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2100
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 09 maart 2016 10:56 PM
  [ # 16 ]

“Tweemaster”... Tja, dat is dus het irritante van de autocorrectie in mijn iPhone…😏

Teerlaag moet daar staan. Jouw bodem komt er vrij maagdelijk onder uit. Vrij wit. Ik moest zo hard krabben dat de verf voor een deel meekwam (moet er toch af). Daarbij is mijn chassislak wat geliger van kleur. Verder nooit aan gelast, dat was wel fijn. Ben benieuwd naar wat je aantreft rondom wielophanging achter.
En je raamsponningen achter zijn best goed, beter dan die van mij waren, maar helaas…best goed is natuurlijk niet roestvrij…😁  Been there…
In mijn topic kun je nalezen hoe ik het heb aangepakt.

In mijn breaks trof ik ook dat melkchocoladebruin aan. O.a.: afdekplaat traverse achter, waaronder de stabilisatorstang zit. Het hoogte verstel mechanisme links in voetenruimte, het beugeltje waar de kachelslang in pedalenruimte vast zit, en diverse onderdelen onder de motorkap.
Mooi dat je een afzonderlijke straal en spuitruimte hebt!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
askii
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 274
Geregistreerd: 03-10-2007

Gepost: 10 maart 2016 10:28 AM
  [ # 17 ]
douwewytske schreef:

Het is een familiale, volgens mij mist er ter hoogte van de achterbank nog wat, er lag een houten plaat in de koffer waar de achterbank op rustte, dit lijkt me niet origineel.

Op je laatste foto mist in elk geval de hele afdekplaat tenzij je die aan de kant hebt gezet. Kan b.v. zijn dat er ooit LPG in- en later weer uit is gegaan, daarbij plaat verwijderd en daarna zonder plaat verdergegaan. Of bedoel je iets anders wat mist?

[Break 20 Familiale ‘71]

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 10 maart 2016 08:18 PM
  [ # 18 ]

Even samenvatten welke onderdelen waarschijnlijk origineel de bruine kleur horen te hebben.
-afdekplaat traverse achter
-hand-hoogteverstel mechanisme
-beugeltje kachelslang interieur
-beugels kachelslang motorruimte
-plaatje op motorkapscharnier (komt met twee M5 boutjes aan de motorkap)
-luchtkanalen in voorbumper

Dit gaat mooi, ik ga binnenkort ook een nieuw topic plaatsen over de onderdelen die groen horen te zijn.

@H@ns: het stuurwiel met zwart hart en omwikkeld wiel is nog we in 1971 op de ID’s toegepast, bij deze is het twijfelachtig maar ik vindt het te mooi om er een schuimwiel in te zetten.

@IDealist: de teerlaag zit er nog wel op, er is eerder al eens nieuw plaatwerk in gelast, daarna is de gehele koets overgespoten inclusief teer.

@Askii: er zit wel LPG in maar de tank zat tussen de achterbank en de strapontins (als extra voetenbankje zeg maar). Ik probeer toch om deze tank op de plek van de benzinetank te krijgen en dan de oude benzinetank kleiner te maken zodat deze er nog net naast past.
De afdekplaat mist in zijn geheel, er lag een houten plaat overheen waar de achterbank los op stond.

Groet Douwe

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2100
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 10 maart 2016 10:41 PM
  [ # 19 ]

Dat verklaart het verschil in tint dus ook! Denk je de teerlaag eraf te kunnen stralen? Ik wilde het eraf hebben omdat de kans bestaat dat er roestvorming onder plaatsvindt. En dat bleek voor 95% vh oppervlak niet het geval maar voor die 5% heb ik het gedaan 😊.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 10 maart 2016 10:53 PM
  [ # 20 ]

Teer of bitumen stralen kan wel eens heel lastig worden
Dit omdat het warm wordt tijdens het stralen en je dus de boel gaat verkleven.
Vriesstralen gaat wel.


VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 11 maart 2016 01:38 PM
  [ # 21 ]

Een teer of bitumenlaag wil inderdaad niet eraf gestraald worden.
De laag is te zacht en absorbeerd de snelheid van het grit. Zo worden er voor “snelle restauraties” ook wel velgen gestraald met de band eromheen, de velg wordt mooi schoon en de band gebeurd niks mee.

Het wordt dus eerst even zweten om de teerlaag te verwijderen.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2100
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 11 maart 2016 02:39 PM
  [ # 22 ]

Ja, daarom stelde ik mijn vraag ook. Ik heb veel gezocht naar best practices om mij dat werk te besparen maar ben uiteindelijk toch geëindigd bij het degelijke krab- en afsteekwerk. Met verfstripper verwarmen lost ook weinig op want daarvan gaat het vloeien en wordt het kleverig (los van de stank). Multitool schiet eroverheen, of vreet zich vast in het plaatstaal eronder. Schuurborstel vliegen dicht. Het fraaiste wat ik heb gezien is droogijsstralen, ben bij workshop geweest. Maar ook hier: als het er dik op zit (en dat zit het) kost het veel tijd en materiaal (en geld).

Onderdompelen in een chemisch ontlak bad kan ook en kost voor een break zo’n 6.000 euro… Maarrr…ik ken horrorverhalen waarbij de krochten en naden onvoldoende werden schoongespoeld en je DS in verhoogd tempo ONDER z’n nieuwe laklaag staat weg te rotten.
Gewoon stralen is al dan niet in combi met schuren, steken en slijpen nog het beste, maar ik vind al dat grit in holle ruimtes weer niet handig. Krijg je er moeilijk uit, plus dat het een beetje is als met een kanon op een mug schieten: je straalt ook gezond materiaal deels weg en de boel wordt er dus dunner van. Of wordt op plaatsen te heet, ook niet goed. Je moet dus wel weten wat je doet. Ik heb zo’n spotrepair straalsetje en dat is handig in de echt lastige hoekjes.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2100
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 30 maart 2016 11:23 PM
  [ # 23 ]

En, hoe staat het ermee? Zijn er nog vorderingen te melden? Ben benieuwd!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 30 maart 2016 11:51 PM
  [ # 24 ]

Vorderingen in de tuin ja, we hebben afgelopen week(end) een zithoek bij onze nieuwe woning gemaakt.
Maar nu de break, ondertussen heb ik alle hydraulische leidingen verwijderd, daarbij heel veel detailfoto’s gemaakt. Uit ervaring weet ik dat alles eerst heel logisch lijkt maar later toch op verschillende manieren in elkaar past.
Daarbij heb ik op elke leiding een stickertje geplakt met daarop de plek waar deze vandaan komt.
De meeste hebben wel wat roest en ik heb besloten om de leidingen na het restaureren van het chassis te vervangen voor nieuwe.
Daarbij heb ik al even rond gekeken naar een flair-tool maar deze zijn nogal prijzig.
Er staan ook zelfbouw tekeningen van zo’n apparaat op internet en dat ga ik eerst proberen te maken.
Is het flairen van een RVS leiding trouwens lastiger dan bij de koper-nikkel uitvoering? RVS is wat taaier maar het kan zijn dat de wanddikte van deze leidingen wat dunner is.

Dat foto maken doe ik trouwens voor heel veel details, beter 100 te veel dan 1 te weinig.

Binnenkort ga ik het kale chassis verplaatsen van de brug naar de ruimte waar ik ga lassen en stralen.
Zodra het weer spannend wordt ga ik weer wat foto’s plaatsen.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2100
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 31 maart 2016 12:11 PM
  [ # 25 ]

Dank voor je update! Ja, ‘eigen huis en tuin’ gaan voor! Daarmee behoud je ook de loyaliteit van het thuisfront als het gaat om je hobby Smile Werkzaam heden aan en rond huis heeft mijn project ook regelmatig op vertraging geplaatst. Maar er is geen haast.

Als je lid bent van de IDDS-club dan kun je in het clubmagazijn nieuwe leidingen laten maken (naar voorbeeld van je oude). Tegen een schappelijke prijs zegt men (ik ken de prijzen nog niet).

Succes verder!

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 31 maart 2016 12:40 PM
  [ # 26 ]

Ik maak die leidingen ook. CuNiFer. 7 eu per meter.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 31 maart 2016 09:42 PM
  [ # 27 ]

Dat kan ik inderdaad ook overwegen, alle leidingen opmeten en dan laten maken. Tijdens de montage kan ik ze dan in de juiste vorm buigen.
Heb je ook ervaring met RVS leiding? De meterprijs is maar iets duurder en het werk is hetzelfde lijkt mij.
Sommige leidingen waren al eens vernieuwd maar ook deze waren al weer licht aangetast door roest.
Ik weet dat bij het toekomstige gebruik van de break deze leidingen misschien wel nooit meer gaan roesten maar RVS geeft wel een lekker gevoel.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25569
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 april 2016 10:29 AM
  [ # 28 ]

Nee. Geen ervaring met RVS. De leidingen die ik in mn dayly driver DSuoer5 had vervangen bleven jaren lang in hele goede staat.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2100
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 01 april 2016 12:21 PM
  [ # 29 ]

RVS heeft toch nauwelijks voordelen boven koper-nikkel? Koper-nikkel is bovendien makkelijker te verwerken. Roest niet. RVS ook niet heilig: kan vervelende redox-reacties geven icm contact met lagere legeringen (nippels?). Icm aluminium is het in elk geval een no-go.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection

Profiel  
 
douwewytske
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 193
Geregistreerd: 16-01-2016

Gepost: 01 april 2016 09:51 PM
  [ # 30 ]

Tja, RVS geeft een beter gevoel m.b.t. roestvorming. Zoals ik al vermeldde zijn er in het verleden al eens wat leidingen vervangen (nippels met sleutelmaat 10mm) en die waren toch behoorlijk roestig.
Bij 2CV’s heb ik het wel eens gebruikt en het werkt op zich wel goed en staat wel erg duurzaam.

Het klopt inderdaad dat RVS/Alu vervelende corrosie kan geven, met gebruik van eveneens RVS nippels zou bijvoorbeeld in de hoogte regel ventielen corrosie kunnen ontstaan.
Ik pieker er nog even over.

Vandaag heb ik de koets verhuisd naar een andere ruimte en heb provisorisch twee draai bokken in elkaar gelast zodat ik het geheel kan draaien, dit zal straks bij het stralen en spuiten van pas komen.
Ook probeer ik alle holle ruimtes wat in kaart te brengen, dit om te voorkomen dat ik deze vol met grit spuit. In deze holle kamers boor ik een gat in de onderkant zodat het grit er weer uitgeblazen kan worden, na het behandelen met antiroest middelen kan er dan een rubber dop in.
Maar dat komt later, eerst alle slechte plekken maar even bekijken en eventueel nieuwe plaat inlassen.

Profiel  
 
 
2 van de 20
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook