Op Marktplaats kan je gewoon een klacht over een verkoper indienen. Bij veel klachten neem ik aan dat zijn account geblokkeerd wordt. Ja dan open je zo een nwe, maar dan start je gelijk met 0 jaar. Ik kijk altijd even hoe lang iemand al lid van MP is, dat zegt wel iets.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
10,5 jaar op Marktplaats
sinds 31-10-2004 lid van Citroen-forum
ruim 3000 posts
zegt blijkbaar niets over de man’s ethiek….
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Tja, jammer zulke types.
Vanavond verder de voetenruinte van de bestuurder schoongemaakt en gedemonteerd.
Vraag daarbij: als ik het hoogte-verstelmechaniek verwijder, dan ben ik ook de referentiepisitie van de hevel op de handel kwijt omdat de klembout waarmee hij vast zit dan los moet.
Is dat een probleem of is er straks bij opbouw een methodiek waarmee alles weer ‘gekalibreerd’ wordt?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja dat staat in het wph.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Ja dat staat in het wph.
Ok, dan volsta ik met een fotootje en demonteer ik hem.
Vorderingen:
Voetenruimte passagiers in de 2K-epoxyprimer gezet. Voor dit soort kleinere spuitbussen die ik fasegewijs doe (ontlakken/ ontroesten en ontvetten en dan meteen in de primer) is het erg handig dat er tegenwoordig spuitbussen (met goede nozzles) zijn met 2K lakken. In de bus zit een tweede patroon verwerkt die je tijdens het schudproces met een ventiel opent en mengt. Daarna tot 96u verwerkbaar. Ideaal!
Scheelt veel meng en schoonmaakwerk van je sluitbeker en met de bus ben je ook wendbaarder.
Plaatjes:
De voorsnep ook. Wat een ideale combinatie is wat mij betreft: na ontlakken en ontvetten in de 2k-primer zetten. Laten uitharden. 2K heeft een heel goed hechtingsvermogen maar laag kruipend vermogen. RX5 heeft dat laatste juist weer wel. En hecht eens zeer goed op 2K. RX5 kun je niet met gewone autolak afllakken, maar ik gebruik bewust RX10. Die wordt niet zo hard en blijft plastisch en is dikker. Dat is voor het chassis handig want geluiddempend (los van de 3M matten) en steenslagbeschermend. Ik ga geen bodyschutz gebruiken. Daarmee creeer je een taai vel op je bodem die uiteindelijk wel verhardt en gaat scheuren. Eronder zie je niet wat er gebeurt. RX10 heeft een veel hoger ‘what you see is what you get gehalte. Aangezien mijn chassis grijs blijft (AC136/7044) en niet zwart wordt, blijft alles daarmee straks goed controleerbaar. Tot slot: RX10 heeft een gladder oppervlak dan bodyschutz of bitak en is daarmee makkelijker schoon te houden.
Op de voorsnep zie je de RX5 langs de randen waar ik die in heb laten lopen.
Naden bodem in RX5:
Dan naar de voetenruimte voorin:
Hier dus wel wat vliegroest onder de teerlaag. Daarom moet die eraf. Het was wederom zwaar werk, met volle gewicht op de verfkrabber en slaande halende bewegingen maken. Sommige stukken springen dan eraf, de rest krabben en nog eens krabben. Daarna met 3M-borstelschijf. Dat is nu ook klaar. Dit weekend ontvetten en spuiten. Dan RX5. Daarna alle naden kitten. Daarna RX10. Meerdere lagen.
Alle deur- en raamsponningen gaan wel met gewone lak worden gespoten. Dus daar wordt het: schuren, 2K epoxyprimer/filler, kitten, aflakken (2K RAL7044).
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Zo zie je maar, de dikke teerlaag ziet er eerst goed uit maar er blijkt toch roest onder te zitten.
In de bodemplaat aan de bestuurderskant zie ik een aantal kleine gaatjes van ca. rond 10mm, deze zitten er bij mij ook in maar daaronder zit nog een plaat. Klopt dit of is er bij mij eens een plaat overheen gelast?
En dat RX10 is dat in alle kleuren leverbaar?
Ja, daarom MOET die teerlaag er echt uit. Na de lakopbouw komt daar dan weer 3M in.
Zowel aan de bestuurderszijde als aan de passagierszijde is de bodemplaat thv de voetenruimte gedeeltelijk dubbel uitgevoerd. Die gaatjes zijn ideaal om helemaal met holleruimte behandeling vol te laten lopen en komen alleen vrij als je de de teer verwijdert.
Volgens mij is deze versteviging tv de voeten bij de breaks en familiales pas vanaf ‘71 toegepast. Ik heb vroegere breaks gezien die dat niet hebben. Net zoals het verstevigingsprofiel over de boven/binnenzijde (L-profiel) tussen A- en B-stijl. Die is ook pas later gekomen. Daarmee zijn nieuwere breaks dus zondermeer stijver dan hun oudere voorgangers. Dit pleit wat mij betreft voor een derde neus!
Ik heb geen idee of berlines vanaf ‘71 ook die dubbele bodemplaat voorin hebben. Zonder die vertsteviging buigt die bodem bij een puntbelasting best wel door (zoals achterin).
RX10 is in vrijwel elke RAL-kleur te mengen (op bestelling, bijvoorbeeld bij Rustbuster.nl in Veenendaal).
Over het gebruik van de verschillende middelen is veel geschreven. Het komt er op neer dat er niet 1 middel bestaat dat voor de verschillende toepassingen en situaties die je in 1 project allemaal tegenkomt 100% is. Mijn ervaring is dus dat je per situatie moet bekijken welk middel daarin het best presteert (afgaande op eigen en andermans ervaringen). Ik lees veel en stem mijn handelingen daar steeds op af, ik blijf niet hangen in dogma’s. Ik heb veel ervaring met de RX-producten. Qua hechtingseigenschappen heeft RX zijn beperkingen. Qua kruip en doordringingsvermogen is het echt onbetwist. RX10 heeft zo ook weer zijn specifieke kwaliteiten. Maar alles dus in de context van omstandigheden, ondergrond en doelstelling.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
min 73 berline had het wel. inclusief de gaatjes.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Mijn ‘70 berline niet en m’n vorige ‘69 chassis ook niet, zijn gelijk aan de achterbodem. Doorzakken valt wel mee omdat de overspanningen veel kleiner zijn. Daarom moet je achter ook een veel dikkere laag bitumen plakken voor geluidsdemping dan voor…
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Binnenkort komt mijn project in een fase waarbij we meer en meer over wederopbouw kunnen gaan nadenken.
Dat betekent o.a. Onderdelen ontvetten, stralen en spuiten. Leuk!
Nu heb ik daarvoor een straalkabine liggen, maar ik vind hem te groot. Dat zit zo: mijn buurman restaureerde tot 2 jaar geleden Zündapps en onderdelen (m.n. Motorblokken en chassis daarvan. Hij had -timmerman van beroep- daarvoor een straalkabine gemaakt waar een compleet chassis/ frame van een Zundapp in past. Inclusief verlichting en doorrolbaar vensterfolie.
Ik had hem in m’n achterste schuur gepland maar vind hem daar eigenlijk te groot voor. Het grootste dat ik erin ga (glasparel)stralen is een halve voorbrug. Ik ga dus op zoek naar een wat kleinere, hoewel niet echt goedkoop.
Daarmee is deze grote beschikbaar. Afm. LxB zijn zo’n 110x80 uit m’n hoofd. En zo’n 70-80 hoog. Hij is van MDF gemaakt en bestaat uit een aantal delen die in elkaar passen. De ondertrechter (omgekeerde pyramide) is 1 geheel. Let op: hij had hem tegen een houten achterwand geschroefd, die plaat ontbreekt dus (niet het duurste…).
Heeft een trouwe lezer van hier er belangstelling voor? Hoef er niet veel voor te hebben.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Inmiddels weer diverse vorderingen: voetenruimte voorin volledig schoongemaakt, ontvet en in de 2K gespoten.
Dat ziet er al weer een stuk frisser uit en een gedegen basis voor verder lakopbouw en antidreun en bekledingsmateriaal.
Op dit moment ben ik het dashboard aan het uitbouwen. Stuur gisteren uitgebouwd. Nooit eerder gedaan, maar met wpb (Nederlandse versie met tal van vertaalfouten en onvolkomenheden, maar ok…) kom je er wel uit. Verbazing voert bij mij de boventoon en dat maakt het sleutelen aan een DS zo grappig. Als je wel eens stuurkolommen uit andere auto’s uit die tijd hebt uitgebouwd… Een DS blijft een wonderlijk creatuur!
De uitbouw maakt het mogelijk om het motorcompartiment goed onderhanden te nemen: geheel schoonmaken en geheel opnieuw spuiten (doe ik zelf). Verder ook goed te constateren dat er hier en daar aan de bedrading in de stuurkolom is gebricoleerd (verder overigens erg weinig aan deze auto!) en ik houd van ondubbelzinnige draadverbindingen in een auto…. Dat wordt straks nog een leuke uitzoekklus…Wellicht (deel van) kabelboom vervangen.
Verder gisteren een LPG-installatie besteld zijde LPG Onderdelenshop naar goede tip van Bogaard n.a.v. positieve berichten op het HY-forum. Een gasmengstuk voor mijn carburateur had ik nog liggen, dus voor 550 euro’s was ik klaar, met een 85 liter tank. Voor de duidelijkheid: deze komt in mijn ‘dagelijkse’ ID break waar ik momenteel weer veel van geniet. Ik kwam er onlangs achter dat de LPG nog goedkoper is dan ik dacht en speciaal het Totaalstation aan de rand van mijn dorp hanteert de laagste prijs in de regio: 50 cent/ liter. Er tanken daar zoveel DS-rijders dat Total LHM vast in het assortiment daar zit! Deze literprijs icm de veel lagere inbouwkosten dan ik voor ogen had, maakte dat ik toch besloot om een installatie in te bouwen en de beperkingen van zo’n installatie qua laadruimte voor lief te nemen. Veel grote voorwerpen kunnen ook gewoon op het dak…en zo vaak komt dat niet voor. Heb daarbij nog een aanhanger en een andere station. Na veel wikken en wegen heb ik gekozen voor een opstelling als bij een gewone berline. Daarmee houd ik de ruimte van de strapontins (die ik netjes opsla) als vrije bergruimte, daar kan best veel in met laag zwaartepunt. Heb er nog een passende afdekplaat voor liggen.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Geweldig om te zijn en knap om het allemaal zelf te doen , ik kan niet veel zelf doen ivm geen ruimte en zo goed al 2 linker handen , petje af dus .
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Super mooi.
Dank voor de enthousiaste reacties, geeft de burger weer moed! Vanavond het dashboard eruit gehaald. Geen overbodige actie… Vrijwel alle stekkerverbindingen zijn zwaar gecorrodeerd. Kijkend naar de diverse onderdelen van de auto die ik nu ben tegengekomen komt steeds meer het beeld naar voren dat deze break niet heel veel KMS heeft gemaakt. Maar vermoedelijk wel zware, in de zin van dat het een werkpaard zal zijn geweest. Zaken als ruitenwissermotor, diverse schakelaars, bedieningsorganen stangen en kabels zijn gewoon weinig versleten, al dat soort mechanische zaken zijn spelingvrij. Het gebricoleer achter het dashboard, met achterlaten van drie peuken, betreft voornamelijk de aanleg van noodknipperlichten en het vervangen van bijbehorend relais (oude laten zitten). Allemaal slordig gedaan. Alle isolatiehulzen van de stekkers zijn poreus. Kost een kabelboom?
Verder valt mij na jaaaaaren sleutelen aan Peugeots op dat de wpb’s van Citroen wel erg met de Franse slag zijn gemaakt. Er wordt hier vaak op gehamerd: RTFM. Bij de wpb’s van Peugeot een aanrader maar bij de DS ga ik vooral graag op m’n boeren verstand af. Zinder dat was het dashboard er niet zonder schade uit gekomen. Kortom: het WPB als grove leidraad en verder doen wat logisch is.
Tot slot: het staal rondom een van de gaten in de stalen plaat onder het dashboard waarop het contactslot vast zit is helemaal weggeknipt. Foto volgt. Poging tot diefstal? Ik kan er geen logische verklaring voor vinden! Wie o wie? Aan bouten en conditie contactslot af te lezen dat deze wel eens is vervangen.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Moeren van contactslot zijn zgn afbreek moeren. Als je de moer aandraait, breekt 6 kant er af en blijven er 2 conische busjes over die verzonken zitten. Kan lastig zijn om die los te maken, daarom misschien wat materiaal weg gehaald.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper