Beste forummers,
Ik probeer een relais aan te sluiten tussen de electrische fan achter de radiator.
Op de moderne relais staan oa de nummers 85 en 86 voor de bekrachtiging van het relais. Maar welke is de plus en welke de min ?
Op internet vind ik tegenstrijdige gegevens !
Verder vraag ik me af, of je met de standaard relais die meestal een plus schakelen, ook in plaats daarvan een min kunt schakelen ?




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Maakt niet uit,
En voor de de rest is het een maak breek contact dus je kunt zowel de min als de plus onderbreken.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Sommige relays hebben een ontstoring diode over de spoel, dan is polariteit wel van belang. Maar een simpel autorelais heeft zo’n diode niet.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Waarom doe je dat? De fan wordt al door een relais aangestuurd.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Durf ik hier eigenlijk niet te vertellen. De koeling van mijn DS 23 IE doet het nu wel goed na nieuwe radiator , pomp, spoelen , kouder manocontact, gereviseerde fan etc ( zie eerder draadje), maar als het heel warm is en bij stijgen loopt de meter toch tegen het rood (lamp nooit aan) . Ik meet dan ca 98 gr bij het blok. Veel over is er dus niet, en ik meet maar een afkoeling over de radiator van 5 - 10 graden bij sationair draaien.
Nu wil ik van de zomer ook een karretje mee nemen, dus dan is er maar weinig koeling over. Daarom wil ik meer capaciteit. Eerst dacht ik er over een alu-radiator te laten maken, maar duur en werd me afgeraden.
Na info bij Renard, ben ik nu op zijn advies een professionele fan aan het installeren, die zeer krachtig is. Je ziet er aan de buitenkant niets van, maar het schijnt dat je broekspijpen meer opgezogen worden als je hem aanzet. We zullen zien, ik houd jullie op de hoogte.
Misschien al gezien?
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/227993/

















Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Niets draait harder en beter dan een mechanische fan…
Alleen zuipt een mechanische fan meer brandstof vandaar elektrische worden gemonteerd.
Als je koelprobleem hebt zou je de tuinslang beter kunnen pakken en via de retour doorspoelen
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Rogier23 schreef:nieuwe radiator , pomp, spoelen
Heeft Rogier net gedaan…
Probleem zit hem vaak in de lage toeren, zoals stationairloop in een lekker warme omgeving.
Dan gaat een elektrofan harder…





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Rogier, als het goed is is een van de relais bij de accubak voor de fan. Hoeveel zitten er daar bij jou?
Dat tegen het rood aan is heel normaal. Bij mij ging de elektrische pas aan als hij 1 mm van het rood was. Toch met aanhangertje bij 38 graden in zuid Frankrijk nooit het lampje aangehad. Ik had wel de radiateur laten reinigen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

















Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Slangklem gebruiken, daarmee zet je de visco vast, althans dat heb ik bij mijn 4x4 gedaan
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Visco?
Als je een passende kan vinden hoor ik dat graag!
Maar even zonder gekheid, er zijn dingen die de koeling kunnen beinvloeden.
Ten eerste moet de rits in de tunnel dicht zijn.
Ten tweede kan je vaak de ring op de bak om de grote ventilator afstellen.
Die moet zo nauw mogelijk staan voor een optimale werking.
Ik weet niet of de latere typen die ring ook hebben. De alu uitvoeringen geloof ik wel.
En anders misschien stationaire toerental iets hoger?
Of de nieuwe radiator is toch niet optimaal… kanaaltjes dichtgesoldeerd.
5-10 graden koeling lijkt mij wel weinig inderdaad


































Totaal aantal Berichten: 15709
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ja ho, 5 tot 10 graden bij stationair toerental staat er, dan gebeurt er natuurlijk niet zo heel veel qua luchtstroom. De motor draait langzaam, de waterpomp dus ook en de luchtverplaatsing door die langzaam draaiende fan zal ook veel minder zijn en er is ook nog eens geen hulp van de rijwind…
Rijwind is een lastige bij de DS…
Is niet zo heel veel bij lagere snelheden.
Maar de fan laat bij 700 rpm je haren toch wel aardig wapperen.
Hoe heb je dat trouwens gemeten? met zo’n Fluke ding?












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat mechanische metertje moet je niet vertrouwen. De mechanische fan moet het makkelijk aankunnen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Misschien ben ik wel te neurotisch inderdaad, en is er helemaal geen probleem. Maar die IE ‘s hadden nieuw al een krappe koeling, dat was bekend.
Steeds net tegen het rood aan zit me gewoon niet zo lekker, te weinig overcapaciteit.
De nieuwe fan zit nu op de radiator gemonteerd, maar ik moet eerst nog wat andere karweitjes doen voor ik hem kan uitproberen. Jullie horen het.
Wat me ook opviel is dat zo’n thermostaat geheel open maar een heel kleine doorstroomopening heeft. Dan heeft zo’n dikke slang weinig zin, lijkt me.
Geprobeerd via de rallywereld een grotere thermostaat te krijgen, maar die kan ik niet krijgen. Heeft iemand daar nog ideeen over ?





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gewoon rijden! Het ergste wat je kan overkomen is dat je een paar keer een half uurtje moet laten afkoelen…
Maar nogmaals; met de beruchte hittegolf van 2003 zat ik in de Drome. 40 graden, maar nog nooit de stoplamp aan (behalve voor de treiterslang!) en de fan is maar een paar keer aangeslagen, daar had ik een controlelampje voor.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.