











































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het kan zijn dat je thermostaat niet genoeg opent. Koop een nieuwe en test in een waterkoker.
Verder moetje eerst watertemperatuur meten met een goede thermometer voordat je kan zeggen dat “tegen het rood” ook echt een probleem is.
Voor het zelfde geld is de temp dan gewoon 90 graden of zo.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
of zonder thermostaat rijden (in de zomer en/of met vakantie). Daarbij dan wel langer de tijd nemen om de motor op temperatuur te laten komen, maar dat kan je zien op je meter.
Ik heb de eerste jaren zonder th. gereden, zonder dat ik het wist, later bleek de th. dwars in de slang te zitten…
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Misschien dat ik er overheen gelezen heb, maar wat zijn de omstandigheden precies als de meter oploopt tot het rode gedeelte?
Bij mijn 23 IE blijft de temp onder het rood bij het rijden, ook bij warm weer.
Toen ik vorige jaar bij een aardig warme buitentemp ruim 2 uur in de file stond bij Parijs liep de meter wel op tot net onder het rood. Dat was direct ook goed aan de motor te merken, want die liep niet zo netjes meer. Zodra er weer gereden kon worden werd alles weer normaal.
Als jouw temp al hoog op loopt bij een wat lagere buiten temp onder het rijden klopt er iets niet maar mijn idee.
Of de meter is niet betrouwbaar of dan wordt de boel dus toch te warm.
Het is idd bekend dat ze flink warm kunnen worden, maar dat is naar mijn idee wel bij de wat uitzonderlijke omstandigheden.
Ja, in nederland nooit problemen, ook niet in file.
Maar berg op loopt de temp op, steeds tegen het rood, in de zomer was het meer dan 38 graden, files, dwars door de bergen, bergpassen, vol beladen en met de hele familie er in. Continu de originele fan aan dan, maar dat mag natuurlijk ook. Op vlakke weg rijdend nooit problemen, maar bij stijgen sloeg de fan altijd aan. Ik denk dat het zo hoort, zeker omdat ik een kouder thermocontact heb ingebouwd. Maar zoals gezegd, het gaat wel goed maar weinig over. Dus met het geplande karretje met wat bromfietsen er achter ....
De DS kan zn ventilatie ook slecht kwijt, omdat er zoveel is dichtgebouwd. Bij de rally auto’s haalt men wel beplating weg, maakt ribbels in de motorkap, ventilatie via de onderkanten van de spatborden etc. Vind ik jammer van het zicht, ben ik niet op uit. Daarom denk ik eerst maar eens een echt krachtige fan proberen (trekt 10 ampere, vandaar ander relais). Past overigens fraai onder de plastic afdekkap. Foto’ s volgen tzt als het werkt.
Waarom zij rally- radiatoren vaak van aluminium ? Koper geleidt toch beter, zodat warmte beter wordt afgegeven ? Of zie ik dat verkeerd ?
Een dikker blok is ook niet aan te raden, want dan minder doorstroom van de lucht. Ergens zit een optimum, al weet ik niet waar.












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Tja dat is natuurlijk ook wel erg warm bij 38 graden
Houd hem in elk geval op toeren, boven de 3000 rpm. Te lagen toeren en belasten is in elk geval vragen om problemen.





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Om de doorstroming te bevorderen zou je in de vakantie het achterste afdichtrubber waar de motorkap op aansluit er tijdelijk af kunnen halen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Rogier23 schreef:
Waarom zij rally- radiatoren vaak van aluminium ? Koper geleidt toch beter, zodat warmte beter wordt afgegeven ? Of zie ik dat verkeerd ?
Ik heb ooit eens in een computertest gelezen dat koper de warmte beter geleidt maar dat aluminium het beter afgeeft aan de omgeving.
Vaak wordt daarom bij processorkoelers een combinatie gebruikt.
En aluminium is lichter. Bij een rallyauto is dat wel een voordeel…
Alu is ook nog eens goedkoper
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
jantje1948 schreef:Om de doorstroming te bevorderen zou je in de vakantie het achterste afdichtrubber waar de motorkap op aansluit er tijdelijk af kunnen halen.
Krijg je wel meer motorgeluid bij.
Ik heb van een alu strip van zo’n 5 cm breed een windvanger gemaakt in de luchtinlaat in de keienbak:
in zijaanzicht/dwarsdoorsnede:
luchtinlaat is “) (”
stripje is “/”
/
)
/(
/
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Foto?
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders