Weet iemand de minimale en maximale waarden?
ik zou velgen plaatsen zonder dat ik spoorverbreders nodig heb.
ik zie veel advertenties van velgen met een ET van 27 maar volgens mij is de originele waarde ET19
ik hoor het graag
Pearl white,chocolate, habana fabric, chrome mirrors, diffusers, 17 inch cross black.
Totaal aantal Berichten: 825
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Als het goed is, staat in het deel waar de boutgaten zitten, je ET-waarde ingeslagen. De Cactus staat op een verlengd en verbreed C3-onderstel. De C3 heeft inderdaad een ET-waarde van 27. Of de Cactus dezelfde waarde heeft, durf ik je niet te zeggen.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Volgens steekmaat.nl heeft een Cactus inderdaad een ET-waarde van 19. Aanbevolen wordt hier niet meer dan 5mm elke kant op af te wijken, dus ET tussen 14 en 24.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 12-04-2007
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi100 Shine
- BX BX GTi 16v
Zie ook http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/227829/
Ik heb zelf 7Jx17 velgen met ET20 met 205/50/17 banden. Dat past prima, maar hoeveel ruimte er precies over is aan de kan van de veerpoot, durf ik niet te zeggen. In diezelfde thread heeft Rene EFE dezelfde maat, maar dan met ET25. Dat past ook, maar is naar zijn mening super krap. Je hebt kans dat ET27 dan net op de grens van het toelaatbare zit. Of je moet niet breder gaan dan de 6,5J van de 17 inch Cross-velgen en breedte 195 voor de band. Dat geeft je weer wat speling.
Ik zit zelf te denken aan zo groot mogelijke omtrek on de wielkasten te vullen binnen een toelaatbare afwijking van de toerenteller. Ik vind een iel 15 inch met een klein bandje geen porum.
Dus een 16 of 17 inch met met een niet te brede maar wel hoge band.
195/65r17 of 195/ 70r15 ofzo
Pearl white,chocolate, habana fabric, chrome mirrors, diffusers, 17 inch cross black.
Die paar mm geven niets. Gewoon ET27 monteren als je die voorhanden hebt.
Low profile197 schreef:Ik zit zelf te denken aan zo groot mogelijke omtrek on de wielkasten te vullen binnen een toelaatbare afwijking van de toerenteller. Ik vind een iel 15 inch met een klein bandje geen porum.
Dus een 16 of 17 inch met met een niet te brede maar wel hoge band.
195/65r17 of 195/ 70r15 ofzo
Naast het feit dat het verboden is om grotere banden te monteren in verband met het weggedrag etc. geef ik je een paar argumenten voor jezelf:
Je km teller klopt niet meer, en je snelheidsmeter ook niet. Die 4 % lijkt weinig, maar bij 120 zit je er 6 km naast, dat is niet “toelaatbaar”.
Je EPS is gemaakt voor de standaard handen, niet voor grotere “slappere banden”.
De standaard maten zijn heel gangbaar en dus goedkoop. In 195-70 vindt je alleen stijve banden voor een grote SUV of een bestelwagen… en 195/65-17 heb ik nog niet gevonden..
Maar je wens is wat jij mooi vindt: Heb je hier al aan gedacht:
De wielkastvulling is gedeeltelijk gezichtsbedrog: De donkere randen zorgen ervoor dat het “gat” groter lijkt dan het is: Als je dat stoort dan zou ik de wielkastranden die nu zwart zijn gewoon in de kleur van de auto spuiten. Koop maar vast een extra spuitbus lak, want op het zwart zie je de krassen niet, maar gelakt wel. Als dat niet genoeg is kun je altijd nog “white walls” op je banden spuiten, dan lijken ze groter
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Hendrix66 schreef:Die paar mm geven niets. Gewoon ET27 monteren als je die voorhanden hebt.
Behalve dan dat je extra snel door je lagers heen gaat.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Citroensmgz schreef:
Naast het feit dat het verboden is om grotere banden te monteren
Waar staat dat in de wet in NL?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Eerste even over de ET: Als je hiervan afwijkt dan wijkt je spoorbreedte af en die mag maximaal 2% afwijken volgens de RDW, vervolgens mogen je banden niet aanlopen en niet uitsteken (niet meer dan 3 cm , staat in de toelichting op een wetsartikel).
Waar dat staat over banden in de wet in NL. In Jip en Janneke taal:
Om een voertuig in Europa/de EU op de weg te brengen , en dat geldt dus ook voor Nederland.. zijn er ( volgens de RDW)
**Voor het verstrekken van certificaten en typegoedkeuringen zijn Europese richtlijnen (EG richtlijnen en ECE reglementen) en nationale richtlijnen opgesteld.** Die EG richtlijnen gaan boven onze wettelijke eisen, dat hebben we zo gewild om een gezamenlijke markt te hebben. Je kunt dus niet meer zo simpel vragen “waar staat dat in de NL wet”, die Europese richtlijnen zijn vaak automatische wet voor iedereen in de EU.
Dan praten we dus over de typegoedkeuring: De fabrikant vermeld hierin wat hij als banden toestaat voor een bepaalde auto, en daar mag je in principe niet buiten. Tenzij de er een nationale richtlijn is over wat “toegelaten” wordt, en dat doet de RDW.
Nog een misverstand: Dat dat niet in de APK richtlijnen staat wil niet zeggen dat het mag, in de APK richtlijnen staat alleen wat “gekeurd” wordt dat wil niet zeggen dat wat niet gekeurd wordt automatisch mag ( dat zou leuk worden voor de juristen..maar ja, je komt er wel vaak mee weg..).
In principe mag je dus geen wijzigingen aanbrengen….
Wat mag van de RDW als afwijking: Houdt het maar op “zelfde omtrek”, niet aanlopen, geen spoorverbreding van meer dan 2%, niet uitsteken… En omdat dat in Nederland mag mag je met die auto dan in elk EU land rijden ook al mag dat “lokaal” niet. Zo zul je in Duitsland een ABE of TUV nodig hebben voor andere velgen, maar in Nederland (nog?) niet, hier staat in de wet gewoon iets als dat die “deugdelijk” moeten zijn… Dat verandert pas als je in Duitsland een kenteken wil voor een NL auto met afwijkende velgen..
Dan geldt er in Nederland nog iets speciaals voor “klassiekers”: Wat goed was ten tijde van de “eerste toelating” geldt nog steeds tenzij er een uitzondering beschreven is. Maar voor die cactus speelt dat geen rol.
Als we hier een polemiekje over willen starten stel ik voor dat we een apart topic openen?
To err is human, not to err is divine.
M’n winter en zomervelgen zijn 16” en hebben een ET van resp 24 en 25. De wielen staan daarmee naar mijn mening te ver naar binnen. Je krijgt dan een soort brede doos die op een smal/ielig onderstel staat. Montage van 10mm spacers zorgde ervoor dat de wielen netjes in lijn liggen met de wielkast. Omgerekend vallen de wielen nu 4-5mm verder naar buiten dan bij de voorgeschreven ET van 19. Optisch netjes zo en ruimschoots binnen de marge.
@Hendrix: Een lagere ET waarde zet je wiel meer naar buiten. Uitgaande van een standaard ET van 19, zet een wiel met ET van 27 je wiel dus meer naar binnen. Dat geeft juist minder slijtage aan je lagers, maar is denk ik niet wat de starter van dit topic optisch beoogd.
Ik heb 17 inch MAK Antibes velgen met ET 25. Daarnaast 21 mm spacers van Eibach.
Staat precies recht onder zijn wielkuipen m.a.w. heel dik!
- Life goes too fast to drive slow -
Dat schreeuwt natuurlijk om een foto
Zal ik binnenkort even maken! Heb geen goede foto’s nu…
- Life goes too fast to drive slow -